در رسانه| الو ۱۴۸۰ صدای مشاوره مردم زنجان

همه ما امروزه در جامعه با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شویم و برای حل اصولی و درست تک‌تک مشکلات زندگی خود به دنبال مشورت با یک فرد آگاه و با علم هستیم تا به درستی بتواند ما را راهنمایی کند.

شاید اگر در پاییز ۱۴۰۱ زندگی نمی‌کردیم و تاریخ متعلق به ۲۰ سال قبل بود، کمتر از این روزها اسم مشاور و مشاوره را می‌شنیدیم ولی در چند سال اخیر شاهد هستیم که مشاوره نقش پررنگ‌تری در زندگی و حل مسائل روزمره پیدا کرده است.

برخلاف گذشته که بیشتر مردم از حضور در کنار یک مشاور به دلیل افکار اشتباه فرار می‌کردند، امروزه شاهد آن هستیم که بیشتر مردم یعنی جوانان، بزرگسالان و ... به دنبال یافتن یک مشاور خوب برای مشورت درباره مشکلات تحصیلی، شغلی، ازدواج، خانوادگی، روانشناختی و ... هستند تا عاقلانه‌تر و با آگاهی بیشتری در زندگی حرکت کنند.

برای بسیاری از ما پیش آمده که در سنین مختلف بارها و بارها تکرار کرده‌ایم که اگر در فلان سال در زمینه تحصیل، ازدواج، شغل و ... با یک مشاور خوب مشورت می‌کردیم و یک فرد متخصص ما را راهنمایی می‌کرد، وضعیت بهتری نسبت به شرایط فعلی خود داشتیم. متاسفانه بسیاری از انتخاب‌ها و رفتارهای غلط و اشتباه ما به دلیل نبود راهنمایی صحیح و اصولی است که به دلیل دور بودن از مشاور رخ داده است.

مشاوران به دلیل داشتن علم و اطلاعات کافی می‌توانند راهنمایی صحیح‌تری نسبت به مشکلات و دغدغه‌های مراجعه‌کنندگان داشته باشند ولی با وجود ازدیاد مراکز و دفاتر مشاوره برخی از افراد به دلیل دور بودن از مناطق دارای مراکز مشاوره، دسترسی آسانی به مراکز و استفاده از خدمات آن ندارند.

البته باید این مسئله را قبول کنیم که مردمی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و در حال دست و پنجه نرم کردن با هزینه‌های زندگی هستند نیز نمی‌توانند هزینه استفاده از خدمات مشاوره‌ای را پرداخت کنند. پس در کنار دور بودن، باید مشکل هزینه را نیز به دلایل استفاده نکردن از خدمات مشاوره‌ای اضافه کرد.

هنوز هستند افرادی که به دلیل خجالت کشیدن، نمی‌توانند به صورت حضوری در کنار یک مرکز روانشناس حاضر شده و به بیان مشکل خود بپردازند؛ پس عده‌ای نیز هستند که به این دلیل به سمت مشورت با مشاور نمی‌روند.

بسیاری از ما در لحظاتی به مشاوره نیاز داریم ولی چون در آن لحظه نمی‌توانیم با یک مشاور مشورت کنیم از مشاوره پرهیز کرده و درست یا اشتباه مشکل خود را در آن لحظه حل می‌کنیم و دیگر برای استفاده از مشاوره پشیمان می‌شویم.

قطعا دلایل بیشتری از دلایل ذکر شده در این گزارش وجود دارد که مردم نمی‌توانند از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شوند. از طرفی نباید از نقش مشاوره در زندگی‌های امروزی غافل شویم و باید توجه کنیم که یک مشورت درست و اصولی می‌تواند از پیش‌آمد بسیاری از مشکلات، حتی مشکلات به ظاهر ساده پیشگیری کند، در نتیجه نام مشاوره تلفنی مطرح می‌شود که خود می‌تواند بخشی از مشکلاتی که موجب دوری از مشاور می‌شود را حل کند.

با وجود مشاوره تلفنی دیگر لازم نیست ساعت‌های طولانی را در صف منتظر نوبت خود باشیم یا اصلا دیگر لازم نیست ساعت‌های طولانی در راه بوده و ترافیک را رد کنیم تا بتوانیم با مشاور خود مشورت کنیم بلکه با وجود مشاوره تلفنی می‌توانیم فقط با گرفتن چندین شماره در هر مکانی که هستیم با مشاور مشورت کنیم.

سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد دولتی اقدامات مختلفی در راستای راه‌اندازی مراکز مشاوره تلفنی دارد تا همه مردم با هر نوع درآمد و از هر نقطه‌ای به آسانی و به صورت رایگان بتوانند از خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند.

خط ۱۴۸۰ بهزیستی مرکز مشاوره رایگان

خط ۱۴۸۰ بهزیستی یک خط مشاوره‌ای رایگان در اختیار همه مردم است که فقط با گرفتن شماره ۱۴۸۰ و بدون پرداخت هزینه‌ای برای دریافت مشاوره می‌توانند از ان استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا درباره خط مشاوره ۱۴۸۰، اظهار می‌کند: سازمان بهزیستی کشور، متولی سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مداخله در بحران‌های اجتماعی است که

در این راستا این سازمان به عنوان نهاد ستونی رفاه اجتماعی، مشاوره را بهترین راهبرد پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی می‌شناسد و با چنین دیدگاهی به راه‌اندازی و توسعه فعالیت‌های مشاوره‌ای همت گمارده است که با  تامین نیازهای متنوع مراجعان، انواع مداخلات را به صورت حضوری و غیرحضوری (مشاوره تلفنی) ارائه می‌کند.

سیدسلمان حسینی می‌افزاید: اداره‌کل بهزیستی استان زنجان نیز در راستای اهداف پیشگیرانه و ارتقاء سلامت روان آحاد جامعه در سطح استان برای افزایش دسترسی مردم به خدمات مشاوره‌ای و روان شناختی و بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های تخصصی موجود در سطح استان اقدام به گسترش و حمایت از مراکز مشاوره‌ای کرده است که یکی از این مراکز صدای مشاور (خط ۱۴۸۰)  یا همان مشاوره تلفنی است که از سال ۱۳۷۴ با یک خط تلفن در استان راه‌اندازی شد.

مشاوره تلفنی، یک ارتباط قراردادی، حرفه‌ای و مداخله‌ای

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان نیز در این رابطه اظهار می‌کند: مشاوره تلفنی، یک ارتباط قراردادی، حرفه‌ای و مداخله‌ای است که توسط یک مشاور مجرب و آموزش‌دیده و یک تماس‌گیرنده با رعایت اصول مشاوره‌ای از طریق تلفن انجام می‌گیرد.

سکینه بیگلری ادامه می‌دهد: امکان برقراری تماس با صدای مشاور (خط ۱۴۸۰) در همه نقاط استان فراهم است و افراد ساکن در شهرستان‌ها و روستاها، حتی در دور افتاده‌ترین نقاط استان می‌توانند از خدمات رایگان مشاوره تلفنی در زمینه‌های فردی، خانوادگی، تحصیلی، تربیتی، کودک و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج و ... بهره‌مند شوند.

این مسئول بیان می‌کند: مشاوره تلفنی برای افراد شاغل و پر کار، افراد دارای معلولیت یا افراد کم‌رو و دچار اضطراب اجتماعی نیز بخشی از مزایای خط مشاوره ۱۴۸۰ است.

بهره‌گیری از اندیشه‌های متعالی دیگران نشانه خردورزی

مشاور خط ۱۴۸۰ اداره‌کل بهزیستی استان زنجان در رابطه با فعالیت این سامانه، عنوان می‌کند: انسان اصالتاً موجودی اجتماعی و نیازمند ارتباط موثر و مفید با دیگران است و رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان در بستر تعاملات بین فردی تکوین می‌یابد. همچنین بهره‌گیری از تجارب ارزشمند حرفه‌ای و اندیشه‌های متعالی دیگران از نشانه‌های خردمندی و خردورزی انسان‌های رشد یافته و آمال اندیش است.

سعیده آتش‌فراز می‌گوید: امروزه در فرایند جهانی شدن و حاکمیت قهری ارتباطات مجازی و سیطره امواج الکترونیکی بر روابط انسانی، بهره‌گیری از خدمات مطلوب روانشناختی و مشاوره‌ای برای تامین سلامت روان، تعادل و تعالی شخصیت و مصونیت از اعتیاد روانی و بی‌اشتهایی تحصیلی و شغلی و آسیب‌پذیری‌های اجتماعی امری فوق‌العاده ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور متولی سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مداخله در بحران‌های اجتماعی است و در این راستا اقدام به تاسیس و راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ کرده، می‌افزاید: از  جمله مزایای این خط رایگان بودن خدمات روانشناختی، محرمانه و امن بودن و مهم‌تر از همه قابل دسترس بودن آن برای همه افراد جامعه هدف است.

مشاور خط ۱۴۸۰ بهزیستی استان زنجان اظهار می‌کند: مشاوره تلفنی برای افراد شاغل و افراد دارای معلولیت یا افراد کم رو و دچار اضطراب که از مراجعه به مراکز جهت دریافت خدمات مشاوره اجتناب دارند مناسب است و همه مشاوران این خط دارای کد شناسایی منحصر به فردی هستند و به راحتی این کد را در اختیار مراجع قرار می‌دهند که مراجعان با داشتن این کد می‌توانند مشاوره را با کارشناس مورد نظر ادامه دهند.

آتش‌فراز با بیان اینکه مشاوران  ما در ابتدا با برقراری ارتباط با تماس گیرنده از طریق خط تلفن و پذیرش وی و درک مشکل ابراز شده از سوی تماس گیرنده به سنجش نگرانی مراجع پرداخته و به افراد کمک می‌کنند یک برنامه سلامتی برای خود و خانواده به ویژه کودکانشان داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: مرکز مشاوره تلفنی بهزیستی استان  ۱۴۸۰ آماده ارائه راهنمایی و خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی با رعایت اصول حرفه‌ای و اصل رازداری و ایجاد فضایی امن برای تسکین اولیه و همدلی به تماس گیرندگان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب است.

همه ما انسان‌ها در طول زندگی خود به مشورت با یک‌فرد عاقل و آگاه داریم حال اگر این فرد، فردی تحصیل کرده و با اطلاعات کافی و متخصص در آن حوزه باشد قطعا کمک بیشتری برای ما خواهد داشت پس باید بدانیم با مشاوره گرفتن می توانیم بسیاری از گره‌های ذهنی خود را شناخته و آن را باز کنیم.

کد خبر 67550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد