هزینه نگهداری هر کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی ماهیانه ۱۵ میلیون تومان است

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: سرانه نگهداری و توانمندسازی هر کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی ماهیانه ۱۵ میلیون تومان است که در اموری مانند تجهیزات، مربی، روانشناس، مددکار، خدمات پزشکی و.. هزینه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از دانشجو، «محمدرضا حیدرهایی» سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفتگو، در مورد ساماندهی کودکان کار گفت: در حال حاضر ۵۰۰ کودک بد سرپرست و بی سرپرست کار و خیایانی در ۲۰ مرکز نگهداری از کودکان بهزیستی در سراسر کشور نگهداری می‌شوند.

وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی است و بر اساس قانون حمایت از اطفال مصوب سال ۹۹ موظف است با همکاری دستگاه‌ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمند سازی این کودکان اقدام کند.

حیدرهایی، تصریح کرد: به منظور کاهش کودکان کار در چهار راه‌ها و خیابان‌ها باید خانواده‌های آن‌ها توانمند شوند که در این راستا سازمان بهزیستی مراکزی را تحت عنوان مراکز آموزشی، حمایتی کودک و خانواده تاسیس کرده است و در حال حاضر ۶۲ مرکز در این زمینه فعال هستند.

وی خاطر نشان کرد: در هر استان از کشور یک مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده تاسیس شده، ولی به دلیل افزایش تعداد کودکان کار در تهران ۲۱ مرکز از این تعداد، در تهران راه اندازی و فعالیت می‌کنند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه تا کنون ۷ هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی و از این مراکز خدمت دریافت کرده‌اند ادامه داد: بر اساس برآوردها ۱۴ هزار کودک کار و خیابانی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کودکان کار و خیابانی شناسایی شده در کشور، اتباع خارجی هستند اظهار داشت: در شهر تهران از مجموع کودکان کار و کودکان خیابانی شناسایی و جذب شده ۶۳ درصد اتباع خارجی هستند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد این اتباع خارجی نیز غیر مجاز بوده و اوراق هویتی ندارند و سازمان نمی‌تواند در حوزه توانمند سازی و تحصیل به این کودکان خدمات ارائه دهد و صرفا از حمایت‌های غیر مادی سازمان می‌توانند برخوردار شوند.

حیدرهایی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت مردمی و ضرورت آگاه سازی مردم در مواجه با کودکان کار و خیابانی بیان داشت: مردم باید بدانند که هر کمک مالی و پرداخت پول به کودکان کار و خیابانی در جهت آسیب زدن به این کودکان است و باید از پرداخت پول و کمک مالی به این کودکان جلوگیری کنند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اذعان داشت: با توجه به اینکه بر اساس قانون کار کردن کودکان جرم است هموطنان در صورت مشاهده کودک صفر تا ۶ ساله در حال تکدی گری، کار، کار خیابانی و... با مراکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند تا همکاران اورژانس بر اساس وظیفه مراجعه و کودک را از شرایط مخاطره آمیز دور کند.

کد خبر 67538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =