بیش از ۱۲ هزار نابینا و کم بینا  زیر پوشش بهزیستی خوزستان هستند

مدیرکل بهزیستی خوزستان با تبریک روز جهانی نابینایان وعصای سفید (۱۵ اکتبر برابر با ۲۳ مهرماه) با شعار "اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان ،نوید بخش مشارکت اجتماعی نابینایان" گفت: حضور مستقل نابینایان و کم بینایان در جامعه و مشارکت فعال آحاد جامعه در ارتقای کیفیت زندگی ایشان، اساس توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی و زمینه ساز مشارکت اجتماعی نابینایان است.

مهران کریمیان با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۶۸۵ فرد نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند افزود: از این تعداد ۳ هزار و ۹۸۰ نفرخفیف، ۳ هزار و ۵۱۸ نفر متوسط، ۳ هزار و ۳۵۹ نفر شدید و یک هزار و ۸۲۷ خیلی شدید هستند.

وی بیان داشت: ارائه خدمات توانبخشی به معلولین نابینا در مراکز خانواده وکودک نابینا وکم بینا از طریق ۲مرکزخانواده وکودک نابینا وکم بینا در شهرستان ایذه وشوش با ظرفیت اسمی هرکدام ۵۰نفر ، ارائه وسایل کمک توانبخشی به نابینایان وکم بینایان (عصا و اسپیکروویس رکوردر و...)پرداخت کمک های مالی مستمر و غیرمستمر، پرداخت کمک هزینه دانشجویی و دانش آموزی، اجرای برنامه ‌های توانمندسازی به صورت فعالیت‌های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‌ های شغلی و تسهیل فرآیند اشتغال افراد نابینا و کم بینا بخشی از خدمات بهزیستی به  افراد کم بینا و نابینا است.

کریمیان اظهار داشت: مراکز غیر دولتی آموزشی و توانبخشی خانواده وکودک کم بینا و نابینا به منظور ارائه خدمات توانبخشی به کودکان زیر سن دبستانی نابینا وکم بینا و همچنین ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده آنان توسط افراد حقیقی و حقوقی و تحت نظارت بهزیستی تاسیس و اداره می شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی را از جمله مهم ترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا دانست و افزود: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی، همواره بر لزوم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان توسط کلیه دستگاه ها تاکید داشته و همواره با رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی در جهت طرح مسائل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان اقدام می کند.

مهران کریمیان همچنین با تاکید بر ضرورت پیشگیری از معلولیت بینایی گفت: پیشگیری  از اختلاالات بینایی به ویژه آمبلیوپی هرساله توسط همکاران ما برای کودکان ۳ تا ۶ ساله انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سن طلایی تشخیص این بیماری زیر ۶ سال است، با تشخیص و درمان به موقع بیماری های بینایی نظیر آمبلیوپی، استرایسم، عیوب انکساری و... اشاره کرد.

کریمیان در پایان یادآور شد: نزدیک به ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است و با ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروههای پرخطر همانند سالمندان و کودکان می توان از بسیاری از آنها جلوگیری کرد.

کد خبر 66849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد