شناسایی دو هزار و ۸۰۰ روشندل در ایلام

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: تاکنون حدود دو هزار و ۸۰۰فرد دارای معلولیت نابینا در این استان شناسایی شده است.

حسین نورعلیوند به مناسبت روز جهانی نابینایان با اعلام این خبر افزود: هم اینک از مجموع حدود ۱۶ هزار معلول استان این افراد دارای معلولیت بینایی معادل ۱۷.۵ درصد بوده و از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره کل برخوردارند.

وی با ذکر اینکه از این شمار یک هزار و ۶۷۴ نفر مرد و یک هزار و ۱۰۴ نفر زن بوده که در شهرستان های مختلف استان سکونت دارند ادامه داد: از مجموع کل روشندلان ۸۷۴ نفر دارای معلولیت بینایی خفیف، ۹۹۹ نفر متوسط، ۶۶۹ نفر شدید و ۲۳۶ نفر نیز خیلی شدید است.

مدیرکل بهزیستی ایلام یکی از مهمترین طرح های این اداره کل را اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه "CBR" عنوان کرد و یادآور شد: عمده این افراد که دچار معلولیت نابینایی هستند در قالب این طرح و در مناطق روستایی شناسایی شده‌اند.

نورعلیوند علاوه بر پرداخت مستمری و هزینه معیشتی درمانی، حمایت تحصیلی را یکی از عمده اقدام‌ها برای حمایت از افراد دارای معلولیت نابینایی در این استان عنوان کرد و اظهار داشت: هم اینک از مجموع ۳۶۰ دانشجوی دارای معلولیت این استان حدود ۶۰ نفر نابینا هستند که از حمایت‌های مالی این اداره کل استفاده می‌کنند.

وی یکی از اقدام‌های مهم برای پیشگیری از معلولیت نابینایی را اجرای طرح غربالگری بینایی پیشگیری از تنبلی چشم عنوان کرد و تاکید کرد: این طرح با هدف سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در این استان اجرا و پارسال نیز بیش از ۲۰ هزار کودک سه تا شش ساله معاینه شده اند.

مدیرکل بهزیستی ایلام ارایه خدمات توانبخشی شامل توزیع وسایلی نظیر عصا، ضبط صدا، ساعت گویا و کاغذ بریل، ارایه خدمات فرهنگی، ورزشی، پرداخت شهریه، ایاب و ذهاب و مناسب سازی فضاهای عمومی و شخصی را از جمله مهمترین حمایتهای این اداره کل از روشندلان برشمرد.

نورعلیوند عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان و تاکید کرد: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی را به عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند.

مدیر کل بهزیستی ایلام، اشتغال را از دیگر مشکلات جامعه معلولان استان بویژه نابینایان برشمرد و گفت: در صورت رعایت اعمال قانون سه درصد استخدام ها به افراد دارای معلولیت بخشی از مشکلات این افراد رفع خواهد شد.

۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان با شعار اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نوید بخش حقوق اجتماعی نابینایان نامگذاری شده است.

کد خبر 66777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد