در رسانه| زنجان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت ۱۰۰ هزار سالمند دارد

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه زنجان جزو ۱۰ استان در رشد جمعیت سالمندی است گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفری استان را سالمندان تشکیل می‌دهند بر همین اساس برنامه‌های خاصی برای این قشر باید مدنظر قرار گیرد تا دوران سالمندی را به خوبی سپری کنند.

گل نساء آقا محمدی  با بیان  اینکه در زمان حاضر ۲ مرکز روزانه سالمندان و سه مرکز نگهداری شبانه روزی ویژه سالمندان در سطح استان فعال است، افزود: حدود ۳۰۰ زن و مرد سالمند تحت مراقبت های آموزشی، توانبخشی این مراکز قرار دارند.
وی در خصوص شرایط پذیرش مراکز روزانه ویژه سالمندان اضافه کرد: حداقل سن پذیرش در این مراکز ۶۰ سال است و سالمندان با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز، پذیرش خواهند شد.
این مسوول، آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت های زندگی، کلاس های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی و غیره، آموزش بهداشت و مراقبت فردی خدمات توانبخشی را از جمله خدمات مراکز روزانه ویژه سالمندان ذکر کرد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: مراکز روزانه سالمندان با ایجاد محیطی شاد و ایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای پرورش دوستی با دیگر همسالان و گسترش ارتباطات اجتماعی و نیز تامین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت های پزشکی به سالمندان فراهم آورده و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمند و حفظ وارتقاء سطح استقلال فردی می شوند.
آقامحمدی با اشاره به اینکه تمام خدماتی که بهزیستی به افراد دارای معلولیت و سالمندان ارائه می دهد، بر اساس تشخیص کمیسیون آی سی اف انجام می گیرد، افزود: در کمیسیون پزشکی نوع و شدت معلولیت مورد ارزیابی قرار گرفته و فرد طبق ضوابط و دستورالعمل های مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و کد مددجویی دریافت می کند.
این مسوول خاطرنشان کرد: متقاضی می تواند درخواست تشکیل پرونده را به بهزیستی شهرستان محل خود تحویل داده و طی ارجاع درخواست به ستاد پذیرش شهرستان و ارائه مدارک لازم وضعیت متقاضی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و پس از تایید شرایط پذیرش پرونده تشکیل ومددجو می تواند از حمایت های توانبخشی و اجتماعی سازمان طبق دستورالعمل بهره مند شود.

کد خبر 66570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد