در رسانه| تکریم و نگه‌داری از سالمندان در آموزه‌های دینی وجود دارد

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان گفت: در زندگی با محوریت خانواده بخش اعظمی از نیازهای سالمندان توسط خانواده تامین می‌شود.

ابوالفضل رفیعی در شورای سالمندان استان زنجان، اظهار کرد: مسائل مربوط به سالمندی با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده باید دغدغه همه دستگاه‌های عضو این شورا باشد و با انسجامی که داخل این شورا ایجاد خواهد شد، از همه ظرفیت‌ها برای پوشش اهداف استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سالمندی هم یکی از پیامدهای زندگی به سبک جدید است و گریزی هم از آن نیست و به این دلیل حاکمیت نیز باید نیاز آن‌ها را بداند، افزود: در زندگی با محوریت خانواده بخش اعظمی از نیازهای سالمندان توسط خانواده تامین می‌شود که در حال حاضر نیز در بخشی از جامعه این فرهنگ وجود دارد. همچنین به لحاظ فرهنگی نیز آموزه‌های مختلف قرآنی داریم که اشاره می‌کند وجود سالمند یک برکت است.

این مسئول با بیان اینکه سالمندان وزنه‌هایی در نقطه به نقطه جامعه هستند و وجودشان مایه برکت است و باید تکریم شوند، همچنین بحث نگه‌داری و تکریم سالمند توسط فرزندان بارها در قرآن مطرح شده ‌است، تصریح کرد: یک بخش از کارها در حوزه سالمندان باید فرهنگی باشد و باید کمیته‌هایی تشکیل دهیم که کارهایی را برای تکریم سالمندی و تقویت آن بخش زندگی انجام شود.

رفیعی با بیان اینکه ما می‌خواهیم به عنوان اجزا در شورای سالمندان در کنار هم کار کنیم و باید جایگاه هر جز به درستی تدوین شود و خروجی مناسبی داشته باشیم، ادامه داد: بخش فرهنگی و درمانی ریشه موضوع است. همچنین باید در استان در حوزه سالمندان به مسائلی که فوریت دارند، همچون توسعه مراکز نگه‌داری نگاه ویژه‌ای داشته ‌باشیم تا امید به زندگی و شرایط روحی آن‌ها را بهتر کند و مراکزی که برای درمان و پیگیری نیازهای جسمی سالمندان است را نیز باید سازماندهی کنیم. همچنین از یک جلسه تا جلسه بعد باید کارهایی صورت گیرد و انجام شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: در سال ۵۵ تنها ۵ درصد جمعیت متعلق به جمعیت سالمندی بوده که این آمار در سال ۱۴۱۰ به ۱۴ درصد و در سال ۱۴۳۵ به ۳۵ درصد خواهد رسید، در حالی که شاخص جهانی افزایش جمعیت سالمندی ۱۰ تا ۲۰ درصدی در کشورهای توسعه یافته ۸۰ سال طول می‌کشد ولی در ایران طی ۲۲ سال اتفاق خواهد افتاد.

داوود رحمانی ادامه داد: همچنین اگر کشوری جمعیتش بالای ۱۴ درصد سالمند باشد، جزو کشورهای سال‌خورده است که ایران با روندی که در خصوص سالمندی و کاهش باروری دارد به این آمار خواهد رسید. البته در سطح قاره‌ای نیز روند افزایش جمعیت بالای ۶۰ سال در قاره آسیا بدتر از همه قاره‌ها است و جمعیت سالمندی ایران در مقایسه با جهان نیز این‌گونه بوده که آمار در سال ۲۰۱۵ در کل دنیا ۱۲.۳ درصد و در ایران ۸.۲ درصد بوده که این آمار در سال ۲۰۵۰ در کل دنیا ۲۱.۵ درصد و در ایران به ۳۱.۲ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استان زنجان در شاخص سال‌خوردگی در دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ رتبه هفتم را دارد که طبق آمار، استان زنجان نیازمند مداخلات ویژه در خصوص سالمندی و باروری است، عنوان کرد: سالمندی معمولاً با مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو است و سیاست کشور باید این باشد که در سالمندی افراد سالمی داشته باشیم. البته در ذهن ما همواره در زمان صحبت از سالمندی، ناتوانی وجود دارد که می‌توانیم این وضع را اصلاح کنیم.

این مسئول اضافه کرد: داشتن سالمندان سالم نیازمند مراقبت‌های بدو تولد تا سالمندی است که باید آموزش‌های لازم ارائه و شیوه زندگی سالم را داشته باشیم تا افراد با کم‌ترین بیماری به دوران سالمندی برسند. همچنین وزارت بهداشت و درمان علاوه بر مراقبت‌های قبل از سن سالمندی، ادغام مراقبت‌های سالمندان در سیستم بهداشتی را نیز دارد که شامل پیشگیری از سکته‌های قلبی و معزی از طریق خطرسنجی و مراقبت‌های ادغام یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی خون، بررسی اختلالات تغذیه‌ای، بررسی سقوط و نداشتن تعادل، ارزیابی افسردگی، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان در زنان ۶۰ تا ۷۰ سال، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان و روده بزرگ می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد بخش بهداشت و درمان در خصوص سالمندان در دوران شیوع ویروس کرونا نیز گفت: در حال حاضر ۹۱.۴ درصد از سالمندان استان دُز اول، ۸۸.۷ درصد دُز دوم و ۸۱.۶ درصد دُز سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند و آموزش قرنطینه معکوس، واکسیناسیون در منزل، برگزاری جلسات آموزشی، ارائه مشاوره و کلاس و ... بخشی از اقدامات دانشگاه علوم‌پزشکی استان در دوران کرونا برای سالمندان بوده ‌است.

رحمانی با بیان اینکه تهیه پیش‌نویس کتابچه راهنما برای مراکز ارائه‌دهنده خدمت با سالمند در شهرستان زنجان از خدمات مهم حوزه سالمند است که پیشنهاد می‌شود ارگان‌های دیگر نیز این کار را انجام دهند که اگر این اتفاق بیفتد، اقدام خوبی برای ارائه خدمات به سالمندان است، اظهار کرد: یکی از چالش‌های پیش روی حوزه سالمندان وجود سرویس‌های مراقبت در منزل است که اگر سالمندی در خانه دچار مشکل شد، بتواند تماس بگیرد و راهنمایی شود. همچنین مواردی از قبیل نبود محیط‌های دوست‌دار سلامت، پیش‌بینی نشدن منابع انسانی مورد نیاز و ...‌ نیز از دیگر چالش‌های این حوزه است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های همکاران، تشکیل سریع‌تر برنامه مربوط به سند ملی سالمندان در استان است که شرح وظایف گفته شود و همه موظف باشند وظایف را انجام دهند.

کد خبر 66568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد