در رسانه| ضرورت آموزش خودمراقبتی برای سالمندان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: همه کسانی که میانسال هستند باید خودمراقبتی را یاد بگیرند تا در میانسالی دچار مشکل نشوند.

 سلمان حسینی در شورای سالمندان استان زنجان با بیان اینکه مشکل عمده در حوزه سالمندان بحث خودمراقبتی آنان است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سبک زندگی عوض شده و خانواده‌ها به صورت سنتی و هسته‌ای زندگی نمی‌کنند، همه کسانی که میان‌سال هستند باید خودمراقبتی را یاد بگیرند تا در میان‌سالی دچار مشکل نشوند. همچنین از برنامه‌های مهم ما آموزش خودمراقبتی است تا افراد در سالمندی از خود مراقبت کنند.

وی افزود: مراکز نگه‌داری سالمندان، مراکزی است که سالمندانی که نیاز به نگه‌داری دارند و نمی‌توانند امورات شخصی خود را انجام دهند، حضور دارند. دو مرکز نگه‌داری سالمندان در استان داریم که با توجه به روند رو به رشد سالمندی نیاز به مراکز بیشتری داریم و تا دو سال آینده باید چهار مرکز نگه‌داری سالمندان برای خانم‌ها و آقایان داشته باشیم که مجوز دو مرکز دریافت شده و تا آخر سال راه‌اندازی خواهد شد. همچنین افراد زیادی نیز در نوبت برای حضور در مراکز نگه‌داری است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان در تشریح اهداف سند ملی سالمندی، اظهار کرد: سند ملی سالمندان اهمیت مسئله سالمندی را از دو بعد فردی و جمعیتی بررسی می‌کند. همچنین در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های بشر در کنترل بیماری‌ها، تکنولوژی، توسعه اقتصادی و اجتماعی امید به زندگی افزایش یافته و این سن ۷۲ سال است که در حال افزایش نیز است.

گل‌نسا آقامحمدی با بیان اینکه شاهد کاهش باروری هستیم و استان زنجان دهمین استان دارای جمعیت ۱۰ درصدی سالمندی است و به جمعیت بالای ۶۰ سال را جمعیت سالمند می‌گویند، افزود: شاهد افزایش رشد جمعیت بالای ۶۰ سال در سال‌های اخیر بوده‌ایم، به این صورت که در سال ۵۵ جمعیت بالای ۶۰ سال ۵ درصد از جامعه بوده که در عرض ۴۰ سال به ۱۰ درصد رسیده و در ۲۰ سال آتی شاهد رشد دو برابری آن بوده و جمعیت سالمندی به ۲۰ درصد خواهد رسید. همچنین سند ملی سالمندان در جهت تامین سلامت و رفاه سالمندان و نیز تصویب برنامه‌های مرتبط با حوزه سالمندی توسط دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده که دارای شش هدف است.

این مسئول با بیان اینکه فرهنگ ما، فرهنگ ایرانی اسلامی است که به تکریم سالمندان در آن اشاره شده و می‌خواهیم این فرهنگ را با کمک سمن‌ها، ارگان‌های مربوطه و ... در جامعه پررنگ‌تر کنیم، تصریح کرد: یکی از اهداف سند ملی سالمندان، توانمندسازی سالمندان است که اشاره شده و برنامه‌هایی همچون آموزش مراقبان سالمندان، حمایت از تشکل‌های سالمندان، ایجاد و توسعه محیط‌های دوست‌دار سالمند، بازنگری سن بازنشستگی، دسترسی به تسهیلات مالی، توسعه سوادآموزی و آگاه‌سازی سالمندان، آموزش تکنولوژی‌های نوین آموزشی و ارتباطی به سالمندان از زیرشاخه‌های این حوزه است.

آقامحمدی با بیان اینکه هدف دیگر سند ملی سالمندان حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی اجتماعی و معنوی سالمندان است که تاکید بر خودمراقبتی دارد و تقویت و ادغام خدمات در نظام شبکه سلامت، ترویج سبک زندگی سالم، افزایش دسترسی سالمندان به اقدامات غربالگری و ... نیز از دیگر تاکیدات این حوزه است، ادامه داد: تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی نیز از دیگر اهداف سند ملی سالمندان است که تامین معیشت و خدمات مالی سالمندان، توسعه و نگه‌داری از سالمندان نیازمند مراقبت، برقراری یارانه برای سالمندان نیازمند، توسعه انواع مدل‌های مراقبتی متناسب با نیاز سالمند و ... نیز از بخش‌های دیگر سند است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان نیز از اهداف دیگر سند است، گفت: برای اجرایی شدن همه اهداف و راهبردهای سند ملی سالمندان، برنامه عملیاتی مشخص و وظایف هر ارگان تعیین شده‌ است. همچنین سند ملی سالمندان با مشارکت همه اساتید و متخصصان حوزه حقوق بین‌الملل و مشارکت همه اعضا در سطح کشور تهیه و ارائه شده است.

این مسئول با بیان اینکه نبود انسجام در عملکرد دستگاه‌ها، تامین نشدن مالی متناسب با سند ملی، پوشش ناکافی رفاهی و بیمه‌ای، نداشتن کفاف پرداخت‌های بازنشستگی و مستمری برای سالمندان، ناکافی بودن محیط‌های عمومی مناسب‌سازی شده و دوست‌دار سالمندان و ... از چالش‌های حوزه سالمندان است، گفت: تقویت و توسعه تشکل‌ها و نهادهای مردمی مرتبط با سالمندان استان است که پیشنهاد دبیرخانه بوده و در این زمینه نیاز به همکاری از سوی همه ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰۰۰ نفر سالمند تحت پوشش بهزیستی استان هستند که ۳۰۰ نفر از این جمعیت در مراکز بهزیستی خدمات می‌بینند و دو بنیاد فرزانگان در استان نیز جمعیت قابل ملاحظه‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: سالمندان تحت پوشش بهزیستی، سالمندان دارای معلولیت و محدودیت هستند که یک هزار و ۲۰۰ نفر از سالمندان تحت پوشش از برنامه‌های مستمری‌بگیر بهزیستی استفاده می‌کنند و بقیه از خدمات غیرمستمری‌بگیر بهره‌مند هستند.

کد خبر 66567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد