🔷🔶 نشست صمیمانه مدیر کل بهزیستی لرستان با جمعی از ناشنوایان استان بمناسبت روز جهانی ناشنوایان

مدیر کل بهزیستی لرستان در نشستی که با جمعی از ناشنوایان داشت گفت: در کنار ایجاد امکانات مناسب و بسترسازی های متناسب با نیاز ناشنوایان، خدمات پیشگیرانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان در این جلسه که معاون توانبخشی و تنی چند از کارشناسان ستادی حضور داشتند، همایون عمودی زاده مدیر کل بهزیستی لرستان در نشست صمیمانه ای که به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان با جمعی از این عزیزان داشت گفت: ناشنوایی شایعترین نقص حسی عصبی درانسان است و از هر هزارکودک یک کودک با ناشنوایی عمیق تا شدید بدنیا می‌آیند. مطالعات فراوانی نشان داده‌اند ناشنوایی در ۵۰ درصد موارد علل ژنتیکی و در ۵۰ درصد باقیمانده علل محیطی و ناشناخته دارد. لذا در کنار ایجاد امکانات مناسب و بسترسازی های متناسب با نیاز ناشنوایان، خدمات پیشگیرانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه عامل ژنتیکی با الگوی توارثی شایعترین عامل ناشنوایی است و این بخاطر میزان بالای ازدواج فامیلی است که باعث شده سهم علل ژنتیکی در این جمعیت از ۵۰ درصد بیشتر شودگفت : عامل محیطی و ناشناخته بعد از عامل ژنتیکی قرار دارد. با منع ازدواج‌های فامیلی، آموزش بهداشت، کنترل تعداد فرزندان و همینطور مشاوره ژنتیک بویژه برای خانواده‌های در معرض خطر می‌توان قدم‌های مهمی در زمینه کاهش تعداد ناشنوایان برداشت.

 عمودی زاده تصریح کرد، همه ما می‌دانیم که بهترین، راحتترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای حفظ بهداشت و سلامت یک جامعه پیشگیری است. در زمینه شنوایی نیز باید به یاری آزمون غربالگری شنوایی (پیش‌بینی افت شنوایی) از ضایعات مربوط به این بخش تا حدود زیادی پیشگیری نمود. آزمونی است که باید در دوران نوزادی کودک انجام شود تا در صورت مشاهده ضایعات شنوایی از همان ابتدا تحت مداوا قرار گیرد. همچنین در مهدکودک، مدرسه و در ابتدای ورود به دانشگاه نیز لازم است که کودکان و نوجوانان تحت غربالگری شنوایی قرار گیرند چرا که بسیاری از اختلالات شنوایی دیرآغاز هستند و در سنین کودکی یا نوجوانی بروز می‌کننداز سوی دیگر اگر کودکان دارای آسیب شنوایی به موقع شناسایی شده و تحت درمان و یا اقدامات توانبخشی قرار گیرند، تا حدود زیادی اختلالات زبانی آنها برطرف شده و می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و از انزوا خارج شوند.

مدیر کل بهزیستی لرستان گفت: اشتغال نقش مهم و تأثیرگذاری بر جنبه‌های روانی، فردی، اجتماعی و اقتصادی زندگی انسان می‌گذارد. یکی از عوامل اثرگذار در دست‌یابی به اشتغال، سلامت جسمی ازجمله داشتن حس شنوایی سالم است. هنگامی که این حس آسیب دیده باشد، باعث اختلال شنوایی یا کم‌شنوایی می‌شود که می‌تواند منجر به ناشنوایی در فرد گردد. ناشنوایی بار اقتصادی و اجتماعی سنگینی بر خانواده و جامعه دارد. اغلب باعث ایجاد مشکلات در یافتن و حفظ شغل، در افراد دارای این مشکل، می‌شود و این موضوع را می توان از عوامل اجتماعی‌فرهنگی مؤثر بر اشتغال ناشنوایان بود.

در این جلسه گروهی از کودکان مرکز شنوایی نیوشا که کاشت حلزون کرده بودند با اجرای سرود لحظات شاد و مفرحی را برای حاضرین در جلسه بوجود آوردند و در پایان از جمعی از ناشنوایان نخبه که در رشته های فرهنگی، هنری و ورزشی صاحب مقامهای کشوری و بین المللی بودند با اهدا جوایزی تقدیر شد.

 

کد خبر 66401

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد