۶۵۶۵ نفر سالمند و ۴۴۰۶ نفر ناشنوا تحت پوشش بهزیستی کردستان هستند

مدیرکل بهزیستی کردستان به مناسبت هفته جهانی سالمندان از تعداد ۶۵۶۵ نفر سالمند شامل( ۳۳۰۹ نفر زن و ۳۲۵۶ نفر مرد) تحت پوشش بهزیستی کردستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ، حسین رسولی ؛ مدیرکل بهزیستی کردستان تصریح کرد : تعداد مراکز شبانه روزی سالمندان استان ۳ مرکز شبانه روزی به تعداد ۱۵۵ نفر خدمت گیرنده (سنندج : مرکز جام جم ۹۳ نفر ، مرکز مریم : ۱۷ نفر و مرکز مهر سقز : ۴۵ نفر) و در مرکز روزانه ئارا در سنندج تعداد ۵۰ نفر خدمت گیرنده از خدماتی شامل : خدمات ارزیابی روزانه پزشک ، پرستاری ، فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی ، روانشناسی و شرکت در کلاسهای آموزشی در زمینه قرآن ، موسیقی ، ورزش و هنرهای دستی برخوردار می باشند .

وی ادامه داد : تعداد بنیادهای فرزانگان استان عبارتند از : ۴ بنیاد در شهرستانهای سنندج با ۹۷ نفرخدمت گیرنده ، دیواندره با ۲۴۷ نفر ، سقز ۱۵۰ نفر و  قروه  ۶۶ نفر خدمت گیرنده با هدف ایجاد حلقه ارتباطی بین سیاستگذاری حوزه سالمندی در کشور و جامعه هدف سالمندی در راستای اهداف سند ملی سالمندان شروع به فعالیت نموده اند . از جمله اهداف جزئی بنیادها ، تکریم جایگاه سالمندان ،استفاده از تجارب علمی و عملی سالمندان ، تشویق در راستای مشارکتهای اجتماعی ، فرهنگی ،اقتصادی و توسعه ای سالمندان ، ترویج و تسهیل دستیابی به ابعاد سالمندی فعال و موفق ، برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمندان و برنامه های اجتماع و محله محور توانمندسازی سالمند ، حفظ ارتقای سلامت سالمندان از طریق آموزش روشهای سبک زندگی سالم ، خودمراقبتی و پیشگیری از بروز بیماریها ، درمان و ابعاد ناتوانی سالمندان است .

مدیرکل بهزیستی کردستان با اشاره به اهداف سندملی سالمندان کشور گفت :

-ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی

-حفظ و ارتقاء سلامت جسمی ، اجتماعی ، روانی و معنوی سالمندان

-توانمندسازی سالمندان

-تقویت مهارتهای اجتماعی برای سرمایه اجتماعی

-توسعه زیرساختهای مورد نیاز در امور سالمندی ازجمله ایجاد بانک اطلاعاتی در مورد سالمندان می باشد .

حسین رسولی افزود :تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان با ابلاغ و دستورالعمل سند ملی سالمندان کشور فرصتی فراهم آمده تا در راستای نیل به اهداف از جمله : حفظ ، تکریم و منزلت سالمندان ، ایجاد شرایط لازم برای خودمراقبتی و نگهداری عزت مندانه در خانواده ، پوشش کامل انواع بیمه ها و دسترسی آسان به انواع خدمات ، ارتقاء مهارتها و توانمندیها ، بهره مندی از انباشت تجارب در راستای افزایش مشارکت اجتماعی و آموزش شیوه سبک زندگی سالم جهت نیل به سالمندی پویا و فعال فراهم گردد .


وی با بیان اینکه طرح پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است ، اظهار داشت : طرح پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی در پنج شهر سنندج ، سقز ، قروه ، مریوان و دیواندره انجام می شود و این طرح دارای شش سرفصل آموزشی و یک کتابچه می باشد . تعداد تسهیلگران آموزش دیده ۳۵ نفر بوده ، ولی هنوز طرح به مرحله اجرا در شهرستان ها در نیامده است . همچنین تعداد برش سالمندان تحت پوشش در سال جاری ۴۵۰۰ نفر است .

مدیرکل بهزیستی کردستان بیان داشت : طرح توانمندسازی سالمندان در شهرستانهای سقز به تعداد ۲۰ نفر ، قروه ۳۲ نفر و دیواندره ۱۸ نفر با هدف آموزش مهارتهای لازم جهت غلبه بر محدودیت ها و استفاده بهینه از سایر ظرفیتهای جسمی ، روانی و اجتماعی جهت توانمندسازی سالمندان به صورت برگزاری آموزش کلاسهای مهارتهای زندگی ، سبک زندگی سالم ، معنادار بودن زندگی و شیوه های مراقبت از سالمندان اجرا می گردد .

حسین رسولی اذعان کرد : برگزاری جلسات شورای سالمندان در استان و شهرستان ها ( به صورت ۱۷ جلسه ) ، طرح مراقبت در منزل و ویزیت در منزل برای سالمندان ، برگزاری کلاس های آموزشی تغذیه و بهداشت سالمندی و آموزش بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری های دیجیتال از جمله برنامه های دیگر در این زمینه می باشد .

وی در ادامه تعداد ناشنوایان استان را ۴۴۰۶ نفر شامل ( ۱۸۲۷ نفر زن و ۲۵۷۹ نفر مرد )بیان کرد و گفت : خدمات ارائه شده به ناشنوایان شامل کمک هزینه خدمات آموزشی (از قبیل پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان  و دانش آموزان بهره مند از قانون سهمیه ۳ درصد معلولین) می باشد .

رسولی افزود : تعداد مراکز خانواده کودک کم شنوا و ناشنوا در استان ۴ مرکز ، در شهرستانهای سنندج ( هه تاو ، گل نرگس ) ، در سقز ( پژواک ) و در مریوان ( آوا ) به تعداد جمعاً ۲۰۰ نفر خدمت گیرنده به صورت خدمات تربیت شنیداری و گفتار درمانی ارائه می گردد .

مدیرکل بهزیستی کردستان ادامه داد : در سال ۱۴۰۰ ، ارائه وسایل کمک توانبخشی و کمک شنیداری از قبیل : سمعک به تعداد ۴۵۰ عدد و باطری سمعک به تعداد۱۷۰۰۰ حلقه به مبلغ ۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و در شش ماهه اول  ۱۴۰۱ ، ۵۰۰ دستگاه سمعک و ۱۲۰۰۰ حلقه باطری ۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال پرداخت گردیده است .

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تاکنون اعتباری مبنی بر کمک هزینه مربوطه از بهزیستی کشور دریافت نگردیده است ، افزود : در سال ۱۴۰۰، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون مبلغ ۲/۹۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال برای کودکان کاندید کاشت و یا تعمیرات قطعات مربوط به پروتز هزینه گردیده است . در این اثنا ۳۳ نفر کودک به هر کدام مبلغ ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جهت کمک هزینه کاشت حلزون ارائه گردید و برای ۱۰۸ نفر توانخواه اعتبارات مربوط به کمک به تعمیرات قطعات ارائه شد . لازم به ذکر است که کودکان شناسایی شده در طرح غربالگری شنوایی به تعداد ۲۳۱۷۴ نفر می باشد که از این تعداد ۱۱۶۰۰۰ نفر نیازمند ارجاع به تشخیص و در نهایت ۴۴ نفر وارد مرحله کاشت حلزون شده اند .این کودکان  قبل از رسیدن به سن ۴ سالگی مورد کاشت حلزون قرار می گیرند و کلیه هزینه های مربوطه توسط سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت تقبل می گردد .

حسین رسولی تصریح کرد : پرداخت هزینه خدمات به رابطین ناشنوا مطابق با شیوه نامه ارسالی از سوی معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور جهت کمک به ناشنوایان در راستای احقاق حقوق خود و مراجعه به سازمانهای قضایی و یا اداری که نیازمند یک رابطه مسلط به زبان اشاره باشند در طی سال گذشته به تعداد ۳۹ نفر رابطین ناشنوا آموزشهای لازم ارائه گردیده که در این ارتباط در صورت ضرورت به همراه ناشنوایان جهت انتقال مطالب و موضوعات روزمره زندگی کمک می نمایند .لازم به ذکر است مبلغ اعتبار جهت آموزش به این رابطین بالغ بر ۶۴۰ میلیون ریال بوده است .

منبع : روابط عمومی بهزیستی استان کردستان

کد خبر 66397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد