در رسانه | بیش از ۸درصد جمعیت استان قزوین سالمند هستند

راحله جاتن گفت: هم اکنون ۸.۹ درصد جمعیت استان قزوین سالمند هستند که ۴۰ درصد آنان در روستاها و ۶۰ درصد هم در شهرها ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ راحله جاتن در نشست خبری که عصر امروز(یکشنبه) در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: ۸ مهر ماه با عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده تا فرهنگ ارتباط با ناشنوایان ارتقاء پیدا کند و عموم مردم و سیاستگذاران از مشکلات آنان اطلاعات بهتری داشته باشند.

وی افزود: اقدامات سازمان بهزیستی از بدو تولد و حتی پیش از تولد برنامه‌ریزی شده و می‌تواند در پیشگیری از معلولیت‌ها تاثیرگذار باشد که برای این منظور آزمایشات ژنتیک برای افرادی که ازدواج فامیلی یا سابقه معلولیت در خانواده را دارند؛ انجام می‌شود.

شناسایی ۸۴ کودک دارای اختلالات شنوایی در استان

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۵۸ نوزاد در ۶ بیمارستان استان تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۷۱۹ مورد مشکوک به ناشنوایی و کم شنوایی به متخصصین ارجاع شده و در نهایت ۸۴ کودک دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند.

این مسئول گفت: افراد پس از تشخیص معلولیت به حوزه توانبخشی ارجاع می‌شوند و کلیه معلولین در کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت شرکت می‌کنند و براساس شدت و نوع تشخیص، برای آنان کد معلولیت در نظر گرفته شده و شدت معلولیت آنان محرز می‌شود.

وی با اشاره به کمک هزینه ۶ میلیون تومانی بهزیستی برای انجام کاشت حلزون مددجویان عنوان کرد: سال گذشته برای ۱۵ کودک قزوینی کاشت حلزون صورت گرفت و برای سایر افراد سمعک در نظر گرفته شد.

این مسئول عنوان کرد: یک مرکز کودک کم‌شنوا در سطح استان قزوین فعالیت دارد و در این مرکز به ۵۰ کودک خدمات مختلف مشاوره‌ای، گفتار درمانی و تربیت شنیداری ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون ۵ هزار و ۳۹۳ نفر در استان قزوین دارای معلولیت شنوایی هستند که از این تعداد ۴ هزار و ۸۷ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

جاتن در ادامه با اشاره به اقدامات بهزیستی عنوان کرد: سال گذشته برای انجام عمل کاشت حلزون ۱۰۰ میلیون تومان کمک هزینه به مددجویان تحت حمایت پرداخت شد.

این مسئول ادامه داد: همچنین ۱۲۱ میلیون تومان به ۷۰ نفر برای تعمیر و تجهیز قطعات کاشت حلزون پرداخت شد.

بیش از ۸ درصد جمعیت استان سالمند هستند

وی ابراز کرد: سال گذشته یک هزار دستگاه سمعک خریداری و ۹ هزار باطری سمعک هم واگذار شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: تعداد رابط ناشنوایان در سطح استان بسیار کم است و همین امر باعث می‌شد تا ناشنوایان در موضوعاتی از قبیل مسائل دادگاهی و قضایی در ایجاد ارتباط با دیگران دچار مشکل شوند که در این راستا تربیت و آموزش ۳۰ نفر از افراد واجد شرایط در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به نامگذاری ۹ مهر ماه با عنوان روز جهانی سالمندان گفت: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای ۶۵ سال سالمند محسوب می‌شوند اما این آمار در کشور ما برای افراد ۶۰ سال به بالا تعریف می‌شود.

جاتن تصریح کرد: هم اکنون ۸.۹ درصد جمعیت استان قزوین سالمند هستند که ۴۰ درصد آنان در روستاها و ۶۰ درصد هم در شهرها ساکن هستند و ۴۷ درصد آن مردان بوده و ۵۳ درصد آنان را هم زنان تشکیل می‌دهند.

فعالیت ۸ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در استان

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۸ مرکز شبانه روزی در سطح استان قزوین وجود دارد که ۳۰۰ سالمند مقیم این مراکز هستند؛ همچنین ۴ مرکز روزانه آموزشی_ توانبخشی برای خانم‌ها در سطح استان فعالیت دارد ‌و ۲۰۰ نفر از سالمندانی که در منازل خود زندگی می‌کنند برای بازه زمانی صبح تا ظهر به صورت موقت به مراکز مراجعه کرده و بحث‌های درمانی، توانبخشی، اوقات فراغت، آموزشی و کارهای هنری به آنان ارائه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: در مجموع ۲ هزار و ۴۳۶ سالمند تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند.

کد خبر 66372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد