۶ هزار و ۴۳۳ ناشنوا و نابینا تحت پوشش بهزیستی قم هستند

قم- ایرنا- مدیرکل بهزیستی قم گفت: چهار هزار و ۴۳۳ ناشنوا و کم‌شنوا و ۲ هزار نابینا در این استان شناسایی شده‌اند و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده‌ و تحت پوشش هستند.

مهدی پهلوانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از تعداد ناشنوایان، ۲ هزار و ۵۴۸ نفر مرد و یک‌هزار و ۸۸۴ نفر زن هستند و از نظر شدت معلولیت ۶۲۶ نفر خفیف، یک هزار و ۵۸۹ نفر متوسط، یک هزار و ۶۸۵ نفر شدید و ۵۳۳ نفر دارای ناشنوایی خیلی شدید هستند.

وی اضافه کرد: بعضی ناشنوایان به‌صورت مادرزادی و بعضی در سنین مختلف دچار مشکل کم شنوایی و ناشنوایی شده‌اند.

وی ادامه داد: سمعک مهم‌ترین وسیله مورد نیاز ناشنوایان است و در نیمه نخست امسال حدود ۴۰۰ سمعک و تعدادی باطری سمعک برای این قشر تخصیص داده شده است.

پهلوانی با بیان این‌که پیشگیری از بروز معلولیت از وظایف بهزیستی است، گفت: پارسال ۱۶ هزار نوزاد متولد شده در استان قم در بدو تولد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند؛ از این تعداد ۱۰ نوزاد نیازمند کاشت حلزون بودند که هزینه آن تامین و انجام شد.

به گفته وی،‌ سالانه از بروز حداقل ۱۰ ناشنوایی کامل در استان قم پیشگیری می‌شود تا شهروندان زندگی سالم‌تری داشته باشند.

وی با بیان این‌که حدود ۲ هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی قم است، بیان کرد: سال گذشته غربالگری بینایی برای ۳۸ هزار کودک بین سنین سه تا پنج سال در استان قم انجام شد.

مدیرکل بهزیستی قم افزود: در این طرح کودکان دارای تنبلی چشم و یا نابینایی شناسایی شدند و برای درمان تحت پوشش قرار گرفتند تا در آینده مشکلات کمتری داشته باشند.

وی با بیان این‌که خدمات بهزیستی رایگان است ولی کامل‌کننده نیست، تصریح کرد: خیران می‌توانند با شماره‌گیری #۹۰۹۰*۷۲۴* مبالغ خود را برای خدمات‌رسانی بهتر به مددجویان بهزیستی واریز نمایند.

هشت مهرماه مصادف با ۳۰ سپتامبر روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده‌است.

کد خبر 66369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد