باید برای سالم پیر شدن برنامه داشته باشیم

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان اداره کل بهزیستی به مناسبت هفته تکریم  سالمندان و روز جهانی سالمند ، میزبان اصحاب رسانه وخبرنگاران فعال در این حوزه بود

علیرضا وحید زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان درابتدای  این نشست خبری که با حضور احمد شفیعی معاون توانبخشی وجمعی از کارشناسان تخصصی این معاونت برگزار گردید با اشاره به ماهیت هر جامعه ای که برای بقاء وپویایی خود نیازمند بازتولید در درون خود دارد عنوان داشت:  توجه به این مهم برنامه ریزان وسیاست مداران هر جامعه ای را بر آن میدارد تا با دور اندیشی وبرنامه ریزی درست واصولی جمعیت پویا ومولد خود را با ایجاد زیر ساختهای مناسب  حفظ کرده ورشد دهد ودر کنار آن با استفاده درست وبه هنگام از امکانات ومنابع جمعیت جوان جامعه را در مسیر ورود پویا وسالم به دوران سالمندی هدایت  ودر همین حین   خدمات موثر واثر بخشی را به قشر سالخورده وسالمند خود ارائه نماید 

وی با بیان اینکه تا دهه ۷۰ با بحران جمعیت روبرو بودیم و نرخ بقا ۵ بود و هر خانم بطور متوسط پنج فرزند بدنیا می آورد گفت: به دنبال سیاست کنترل جمعیت، در دهۀ ۸۰ نرخ بقا به سه رسید و در حال حاضر این نرخ به زیر یک رسیده است.

علیرضا وحیدزاده با بیان اینکه امید به زندگی به بالای ۷۰ سال رسیده است و جمعیت سالمند فرصت بیشتری برای زندگی و استفاده از خدمات دارند گفت: متاسفانه  نرخ جایگزینی مشکل پیدا کرده است و تعداد افرادی که باید جایگزین شوند بسیار کاهش یافته است و این باعث می شود چند سطحی عمل نماییم. بنابراین حل مسئله نخواهیم داشت و فقط می‌توانیم مدیریت مسئله را در میان‌مدت داشته باشیم و خود را مجهز به سازوکارهایی کنیم که حداقل بتوانیم مسائل جمعیتی که وارد مرحلۀ سالمندی می‌شوند را مدیریت کنیم و به افراد آگاهی لازم بدهیم

وی  افزود : «در مناسب‌سازی شهری، جمعیت سالمندان و افراد دارای معلولیت و زنان باردار که ۲۵ درصد جامعه را شامل می‌شوند، مورد توجه قرار می‌گیرند چرا که  این افراد نیاز به محیط‌هایی دارند تا بتوانند در آن با آرامش تردد کنند  واز خدمات وامکانات اجتماعی موجود استفاده نمایند.

وحید زاده ادامه داد: «در موضوعات اجتماعی با سرعت لاک‌پشتی جلو می‌رویم و این سبب می‌شود انتظارات جامعه برآورده نشود که بایستی با  هم افزایی بیشتر سرعت ارائه خدمات با انتظارات هماهنگ شود 

 وی در ادامه توضیحات خود پیرامون جمعیت سالمندی وخدمات مورد نیاز این قشر افزود:  ۳۰۷ هزار سالمند در استان کرمان داریم که ۹.۲۵ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند» 

وی با بیان اینکه ارائه خدمات در بهزیستی به سالمندان در ۳ سطح اجتماعی، ارجاع، درمانی و توانبخشی انجام می شود گفت:  در حال حاضر مراکزی چون حال خوب و بنیاد فرزانگان به عنوان بازوان بهزیستی به ارائه خدمت به سالمندان میپردازند

وحیدزاده در ادامه از فعال بودن ۹ بنیاد فرزانگان در سطح استان خبر داد و یاداور شد :  اگر افراد در زندگی خود دوران جوانی خوبی نداشته باشند طبیعتا دوران میان سالی و نتیجتا سالمندی خوبی نخواهند داشت و اینگونه است که هر فرد برای جامعه یک هزینه می شود. و بنابراین باید همه ما برای سالم پیر شدن برنامه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت سالمند استان با نرخ رشد سالمند در کشور برابری می کند افزود: جمعیت سالمند باید به شکلی مدیریت شود که قرار نباشد جامعه را با فشار مضاعفی بواسطه هزینه‌ها روبه‌رو کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان  با تاکید بر لزوم حفظ بقا در هر جامعه‌ ای و دیده شدن این موضوع در سیاست‌های جمعیتی بیان داشت: ساختار جمعیت باید به گونه‌ای باشد که جمعیت زیر ۱۵ سال بتواند جمعیت فعال را پوشش دهد.

وحید زاده ضمن بیان اینکه عموما در سیاست‌های اجتماعی، جوامع به گونه‌ای جلو می‌روند که تناسبی بین ورودی‌ها و خروجی‌های جمعیتی آن‌ها وجود داشته باشد؛ خاطر نشان ساخت: بعد از سالمندی نگران آلزایمر هستیم زیرا نه تنها نسبت به این مرحله از زندگی شناخت کم است بلکه به سطوح مختلفی در این زمینه نیاز داریم که هنوز حتی سازوکارهای آن ایجاد نشده است‌.

وی با بیان اینکه مراکز حال خوب مداخلات سطح یک را انجام می دهند؛ افزود: در این مراکز، تمرکز روی خدمت رسانی به افرادی است که یا خانواده مناسب و موثر ندارند یا اگر دارند رضایت بخش نیست و بایستی مورد حمایت قرار بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اختلالات رفتاری در برخی از سالمندان و تشریح دلایل بروز این اختلالات  از راه اندازی مراکز روانشناسی سالمندی خبر داد و با تاکید بر اینکه بهزیستی جای گذاشتن سالمندان و رفتن نیست بیان داشت: خانواده های سالمندان بایستی در این مساله مشارکت داشته باشد چرا که ارائه خدمات توان بخشی به سالمندان هزینه بر است.

احمد شفیعی معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمان نیز در این نشست با تقدیر از اصحاب رسانه به واسطه همراهی شان با فعالیتهای بهزیستی گفت : موضوع سالمندی در کشور ما بسیار مهم بوده و اگر در این مورد چاره اندیشی نشود طی چندسال آینده به یکی از کشور هایی که توان ارائه خدمات مطلوب به سالمندان را ندارندتبدیل خواهیم شد 

وی اذعان داشت : من از تمامی اصحاب رسانه به عنوان یاران بهزیستی میخواهم که به کمک بهزیستی بیایند و با اطلاع رسانی درست ، جامعه را به آگاهی لازم برسانند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همچنین از تشکیل مراکز روزانه توان پزشکی در سطح استان خبرداد و گفت : این مراکز همانند یک مجموعه عمل میکنند و در آن سالمندان ضمن کسب آموزش ، تفریح و بازی و سرگرمی،خدمات درمانی و توانبخشی را نیز دریافت می نمایند.

وی همچنین ضمن انتقاد از خانواده هایی که افراد دارای معلولیت و یا سالمند خود را به بهزیستی سپرده و دیگر آنها را فراموش میکنند گفت :  از خانواده ها میخواهم که در کنار بهزیستی و در اصل در کنار این عضو خانواده خود بوده  و بهزیستی را هم به لحاظ مادی و هم معنوی یاری نمایند.

شفیعی همچنین مرکز تصمیم سازی در حوزه سالمندی را شورای سالمندان استان به ریاست استاندار و دبیری بهزیستی عنوان کرد و افزود : هرگونه تصمیم سازی و برنامه ریزی در حوزه سالمندی همچون جهت آماده سازی زیرساخت ها و آموزش و.... در این شورا انجام می پذیرد.

2222-7-.JPG

2222-1-.JPG

2222-6-.JPG

2222-5-.JPG

image-20221003143641-1.jpeg

image-20221003143706-2.jpeg

باید برای سالم پیر شدن برنامه داشته باشیم
باید برای سالم پیر شدن برنامه داشته باشیم
باید برای سالم پیر شدن برنامه داشته باشیم
باید برای سالم پیر شدن برنامه داشته باشیم

باید برای سالم پیر شدن برنامه داشته باشیم

image-20221003144325-5.jpeg

کد خبر 66351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد