در رسانه | سن امید به زندگی در استان قزوین ۷۵ سال است

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی قزوین با بیان اینکه سن امید به زندگی در این استان بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: نرخ امید به زندگی هم اکنون در کشور ۷۴ و در قزوین ۷۵ سال است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی دهباشی پور روز یکشنبه در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی سالمندان برگزار شد، افزود: حرکت جامعه به سوی سالمندی زنگ خطری است که با شیب تند در سطح کشور خود را نشان داده تا جایی که این عدد به بیش از ۱۰ درصد جمعیت کل کشور رسیده است.

وی اظهار داشت: سالمندی براساس تعاریف جهانی به افراد بالای ۶۰ سال گفته می‌شود که طبق برآورد کارشناسان داخلی در ۳۰ سال آینده ۲۵ درصد کشور را سالمندان تشکیل می دهند و به همین جهت باید جامعه برای این مساله آمادگی های لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون و براساس آمارها، استان قزوین دارای ۱۳۴ هزار سالمند بالای ۶۰ سال است که این رقم حدود ۸.۹ درصد جمعیت را نشان می‌دهد، تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد جمعیت سالمندان استان در مناطق روستایی و ۶۰ درصد دیگر نیز در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

این مسوول با بیان اینکه ۴۷ درصد از جمعیت مذکور را مردان و ۵۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: در صورتی که نرخ سالمندی به بالای هفت درصد جمعیت برسد در آن صورت ما نیازمند توجه بیشتر و در عین حال برنامه ریزی بیشتری خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون متوسط جمعیت سالمند کشور به صورت تقریبی ۷.۳ درصد است، و استان قزوین نیز با توجه به نرخ جمعیتی حاضر خود (۸.۹ درصد) از جمله استان‌هایی هستیم که برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی به این قشر را باید مورد توجه داشته باشیم.

دهباشی پور ادامه داد: براساس آمارها، در سال ۹۵ بالغ بر ۵۵۲ سالمند مرد در استان قزوین بدون همسر و سه هزار و ۶۶۱ زن به صورت سالمند تنها بوده اند.

به گفته وی، در حال حاضر نرخ امید به زندگی به صورت متوسط در استان قزوین ۷۵ سال است که این عدد در مردان ۷۳ و در زنان ۷۷ سال می‌باشد.

سن امید به زندگی در استان قزوین ۷۵ سال است

۳۸۹ سالمند قزوینی در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر ۳۸۹ سالمندان استان در هشت مرکز شبانه روزی تحت مراقبت قرار دارند و سایر سالمندان نیز در بین خانواده و یا به صورت تنها نگهداری می‌شوند که این امر نشان دهنده آن است که سالمندان هنوز هم برکت خانه‌های مردم قزوین محسوب می شوند و اغلب آنها تا آخرین روز زندگی با اجر و قرب ویژه نزد فرزندان و خویشاوندان خود به سر می برند.

وی هزینه پرداختی به مراکز نگهداری برای هر سالمند در مراکز بهزیستی استان را ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان به صورت مشارکتی با خانواده به مراکز پرداخت می‌شود.

دهباشی پور تاکید کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار خدمت گیرنده بالای ۶۰ سال از خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان بهزیستی استان قزوین بهره‌مند هستند که این مساله بیانگر ضرورت توجه به اعتبارات دستگاه‌های خدمات رسان نظیر سازمان بهزیستی است.

وی اضافه کرد: ایجاد مراکز روزانه نگهداری از سالمندان که به ارایه خدمات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی به سالمندان می‌پردازند، ایجاد پارک‌های ویژه برای سالمندان، ایجاد مراکز نگهداری نیمه وقت، برگزاری برنامه‌های ویژه و مورد علاقه سالمندان و اعمال سیاست‌هایی برای آسایش خانواده‌ها و تامین عاطفی سالمندان و در نهایت گسترش شهرهای دوستدار سالمند از جمله فعالیت‌های مورد توجه در این زمینه است.

این مسوول با بیان اینکه سالمندان از آسیب پذیرترین گروه‌ها در بلایای طبیعی هستند اما متاسفانه نیازهایشان در چنین شرایطی نادیده گرفته می‌شود، افزود: بخشی از جمعیت سالمندان، علی‌رغم ضعف قوای بدنی که اقتضای سن آنها است، توانایی مقابله با بلایا و تطبیق با شرایط را داشته و حتی می‌توانند در این شرایط کمک رسان هم باشند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین به نیازهای جامعه ناشنوایان و نابینایان استان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه اشتغال و مسکن از اولویت‌ها و دغدغه‌های همه توان‌جویان تحت پوشش بهزیستی است، ناشنوایان نیز در این بخش ها همانند سایر معلولان تحت پوشش مورد حمایت قرار دارند

کد خبر 66310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد