در رسانه| خدمات توانبخشی چیست؟

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: برنامه توانبخشی به افراد دارای آسیب، توانایی رسیدن به سطح عملکردی مطلوب از نظر ذهنی، فیزیکی، شناختی، روانی و اجتماعی را می‌دهد

سلمان حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توانبخشی افراد دارای معلولیت، با بیان اینکه خدمات توانبخشی یک فرایند پیشرونده، پویا، هدفمند و غالبا محدود از نظر زمانی است، اظهار کرد: در حال حاضر مجموعاً ۷۰ مرکز غیردولتی (روزانه، شبانه‌روزی و مراکز مثبت زندگی) در حوزه توانبخشی استان به افراد دارای معلولیت خدمات  ارائه می‌دهند.

وی افزود: افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران روانی مزمن و افراد دارای اختلالات طیف اتیسمی که معلولیت یا ناتوانی آن‌ها به تایید کمیسیون تعیین نوع و شدت معلولیت استان رسیده باشد از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: وسایل کمک توانبخشی از جمله نیازهای اولیه افراد دارای معلولیت جهت دستیابی به حداکثر سطح بازتوانی، استقلال فردی، حرفه‌ای و اجتماعی، تبدیل توانمندی‌های بالقوه به مهارت‌های بالفعل و بالا بردن سطح مشارکت اجتماعی این افراد است.

حسینی با بیان اینکه برنامه توانبخشی به افراد دارای آسیب، توانایی رسیدن به سطح عملکردی مطلوب از نظر ذهنی، فیزیکی، شناختی، روانی و اجتماعی را می‌دهد، ادامه داد: توانبخشی مبتنی بر خانواده نیز توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تأسیس و تحت نظارت آن خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل توسط مراقبان آموزش‌دیده زیرنظر کارشناس تخصصی علوم مراقبت و توانبخشی و با مشارکت اعضای خانواده به افراد با معلولیت جسمی حرکتی، بیماری روانی مزمن، افراد دارای اختلالات هوشی رشدی، ذهنی و افراد سالمند معلول با معلولیت شدید و خیلی شدید وافراد دارای اختلالات طیف اتیسم ارائه می‌شود که در قالب این برنامه ۱۷۴ نفر از این خدمات بهره می‌برند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در بهزیستی استان زنجان بیش از ۲۱ هزار پرو نده توانبخشی تحت حمایت وجود دارد و یک هزار و ۶۹۸ نفر از افراد دارای معلولیت نیز از خدمات مراکز شبانه‌روزی بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۷۹۳ نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش از لوازم کمک توانبخشی شامل لوازم بهداشتی، ویلچر، سمعک، باتری سمعک، عصای نابینایان، ارتز و پروتز، دستگیره کمکی، تشک مواج و ... استفاده کردند.

کد خبر 66292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد