نیل به استقلال نسبی با توانبخشی سالمندان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی رسیدن به استقلال نسبی را هدف ارائه خدمات توانبخشی در منزل به سالمندان عنوان کرد.

دکتر صحاف در برنامه تلویزیونی "سحرلر" با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط پنج مرکز تخصصی در این حوزه به ۲۲۹ سالمند تحت پوشش ابراز داشت: بر اساس مطالعات انجام شده ۱۳.۳ درصد از سالمندان در انجام فعالیت های روزمره خود به کمک دیگران نیازمند بوده و ۵ درصد از این قشر کاملا غیر مستقل و به دیگران وابسته می باشند که در مجموع حدود ۱۸ درصد از سالمندان نیازمند خدمات مراقبتی توانبخشی می باشند.

وی با بیان فعالیت ۳ مرکز مراقبت در منزل اظهار داشت: این مراکز ۱۹۸ سالمند خدمت گیرنده دارند که با استفاده از مراقبین آموزش دیده خدمات با رویکرد توانبخشی و مراقبتی به آنان ارائه می شود و این مراقبین می توانند از اعضای خانواده خود فرد باشند.

نیل به استقلال نسبی با توانبخشی سالمندان

صحاف با اشاره به فعالیت ۵ مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان در سطح استان  ادامه داد: ۱۱.۸ درصد از جمعیت استان آذربایجان شرقی را سالمندان تشکیل می دهند و استان ما پنجمین استان از نظر جمعیت سالمند می باشند و علی رغم اینکه ۲۸ هزار نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی می باشند با توجه به فرهنگ غنی مردم استان تنها ۰.۰۸ از سالمندان در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ارائه خدمات مناسب سازی به ۲۷ نفر، ارائه خدمات وسایل توانبخشی به ۲ هزار سالمند، تامین دفترچه سلامت برای کلیه سالمندان تحت پوشش و ۱۲۳ مورد خرید خدمت گفتار درمانی، کاردرمانی و شنوایی شناسی از اهم خدماتی بود که در سال گذشته توسط بهزیستی استان به سالمندان ارائه شده است.

وی توسعه توانمند سازی فرد و خانواده و ارتقاء کیفیت زندگی گروه هدف، توسعه رفاه اجتماعی و کاهش آسیب های سالمندی، توسعه میزان نفوذ خدمات حمایتی و توسعه میزان نفوذ خدمات توانبخشی را از اهم چشم اندازهای مراقبت از سالمندان از دیدگاه بهزیستی عنوان کرد .

وی مناسب سازی را از اولویت های اصلی سازمان در راستای رفاه سالمندان، معلولین و سایر افراد جامعه دانست و ادامه داد، بهزیستی به عنوان دبیر شورای سالمندان و دبیر مناسب سازی به جد پیگیر مناسب سازی ساختمان ها و دستگاه های اجرایی می باشد.

کد خبر 66281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد