پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی سالمندان

همزمان با فرا رسیدن نهم مهرماه مطابق با اول اکتبر، روز جهانی و ملی سالمندان، رئیس سازمان بهزیستی پیامی در گرامیداشت این روز صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور همزمان با گرامیداشت روز جهانی و ملی سالمندان پیام صادر کرد.


متن پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی 


سالمندان به عنوان سرچشمه محبت و حکمت و زنجیره پیوندهای خانوادگی در فامیل، عامل انتقال تجارب و سنت ها در جامعه، تبلور آداب و ارزش ها در فرهنگ ملی و مایه برکت و رحمت الهی در فرهنگ اسلامی شناخته می شوند. در عصر کنونی که به مدد پیشرفت شاخص های سلامتی و اجتماعی-رفاهی و بهبود کیفیت زندگی، میزان امیدِ زندگی افزایش یافته است، فرصتی فراهم آمده است تا نعمت حیات و برخورداری از زندگی دنیوی، طولانی تر شده و جامعه، بیشتر از گذشته، از وجود پربرکت پیران فرزانه و شهروندان ارشد، بهره مند گردد؛ که از این پدیده پربرکت با عنوان سالمندی فردی یاد می شود. امروزه با عبور از مقوله افزایش کمی طول عمر و حتی صرفا سالمندی سالم، موضوع سالمندی فعال و افزایش مشارکت اجتماعی سالمندان و بهره مندی آحاد جامعه از برکات وجودی سالمندان در نظریات سالمند شناسی، تحت عنوان رویکرد سود جمعیتی دوم،  در راستای تحقق اقتصاد نقره ای مطرح می باشد. بنابراین علاوه بر لزوم نهادینه سازی سبک زندگی سالم و رعایت اصول تندرستی و خود مراقبتی، شایسته است با تصویرسازی مثبت از دوران بازنشستگی و سالمندی و نیز توانمند سازی افراد جامعه از دوران پیشا سالمندی در حوزه مهارت های فردی و اجتماعی، زمینه افزایش دوره کارآمدی و نقش آفرینی فعال سالمندان عزیز در بستر خانواده و جامعه را فراهم آوریم. اما از زاویه ای دیگر، به هم خوردن تعادل گروه های جمعیتی که بیش از هر عاملی به خاطر تاخیر در ازدواج و کاهش نرخ موالید روی داده است، باعث افزایش روزافزون درصد و وزن گروه جمعیتی سالمند در ایران شده است. موضوع مهمی که اگر با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی سالمندی در سال‌های آتی( مانند پدیده سالمندان تنها،) به پیامد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، توجه کافی نشود و زیرساخت های لازم فراهم نگردد، می تواند ضمن ایجاد بحران در جامعه و کشور، توفیق ارائه خدمات شایسته و عزت مندانه به شهروندان ارشد را سلب نماید. هر چند به مدد فرهنگ خانواده محور ایرانی و اسلامی، در حال حاضر شرایط نسبتا مناسبی برای سالمندان فراهم است ولی رصد آینده پژوهانه متغیرهای جمعیتی و احتمال رسیدن به وزن ۳۳ درصدی سالمندان در ۳۵ سال آینده، این هشدار را به سیاست گذاران، برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور می دهد که از فرصت پنجره جمیعتی برای اصلاح شرایط زیست سالمندی سالم و فعال، استفاده بهینه و مغتنم را بنمایند. 
شاید به توان گفت که در سه سال اخیر، بحران همه گیری کرونا و مشکلاتی که برای عموم مردم به ویژه سالمندان ایجاد کرده است، تلنگری بود که به نیاز های سالمندان و چالش های سالمندی کشور، نگاهی از نو انداخته و فرصت را برای جبران کاستی ها و غفلت ها غنیمت شماریم. در این مسیر باید ضمن فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان عزیز و پیشگیری از گسست بین نسلی، سیاست گذاری های لازم برای تعالی سالمندی و ارتقاء معیشت، رفاه و سلامت سالمندان و گسترش پوشش کمی و کیفی بیمه های درمانی و مراقبتی، بهبود خدمات حمایتی و اجتماعی، مناسب سازی محیطی و توسعه زیرساخت ها صورت پذیرد.
 در بین انبوهی از سیاست های کلان ضروری برای مواجهه با پدیده سالمندی، شاید بتوان گفت، تصویب لایحه جامع "قانون حمایت از حقوق سالمندان" و نیز تدوین "برنامه اقدام سند ملی سالمندان" که بطور شفاف و مبتنی بر اعتبارسنجی شاخص های پیامدی، امکان رصد تکالیف و ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرائی و وظیفه مند در عرصه سالمندی را ممکن می سازد، از اولویت های فوری سیاستگذاری حوزه سالمندی باشد؛ همچنین از بین مداخلات لازم در این عرصه، می توان برای استقرار بیمه مراقبت طولانی مدت، ایجاد شبکه سمن های میان نسلی سالمندی و استقرار نظام مسئولیت پذیری اجتماعی و خدمات داوطلبانه، اولویت قائل شد. در خلا سازمانی اجرائی که درخصوص خدمت همه جانبه به ۹۲۰۰۰۰۰  نفر از جمعیت سالمندان کشور، وظیفه مند و واجد منابع ساختاری، انسانی و مالی باشد، نقش شورای ملی سالمندان و همکاری بین بخشی دستگاه های عضو آن شورا و نیز سازمان برنامه و بودجه در اولویت دهی به برنامه های سالمندی و نشاندار کردن بودجه اختصاصی این برنامه ها، حائز اهمیتی دوچندان می باشد. اینجانب ضمن گرامی داشت هفته تکریم و منزلت سالمندان، فرا رسیدن روز جهانی و ملی سالمند را که امسال با شعار افزایش تاب آوری و مشارکت زنان سالمند مزین شده،  خدمت تک تک پدران و بویژه مادران فرزانه ایرانی تبریک عرض نموده و آرزو می کنم در کمال آرامش و نشاط و با صحت و عافیت کامل در کنار خانواده، عمری طولانی را سپری نمایید و سایه تان همواره بر سر ما مستدام باشد. 

علی محمد قادری

دبیر شورای ملی سالمندان کشور

کد خبر 66162

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =