بیش از ۱۳ درصد جمعیت استان سالمند هستند

دکتر فریبا بریمانی، مدیرکل بهزیستی مازندران، گفت: بر اساس آمار، بیش از ۱۳ درصد جمعیت استان سالمند هستند و استان مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور را دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ دکتر فریبا بریمانی، مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه نرخ پیری جمعیت ایران با سرعت در حال افزایش است، گفت: روند تغییرات جمعیتی پدیده ای اجتناب ناپذیر است بنابراین جوامع بشری با توجه به روند پیش روی می بایست نسبت  به برنامه ریزی های متناسب با نیاز جامعه  خود اقدام نمایند.

وی با تاکید براینکه کشور ما در دهه های آتی با رشد سالمندی  روبرو خواهند بود، افزود: پیش بینی می گردد تا سال ۲۰۵۰ به ازای هر ۳ نفر جمعیت کشور و استان، یک نفر سالمند باشد که براساس آن، جمعیت سالمندان ایران و استان در سال ۲۰۵۰ از میانگین جهان و آسیا بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده، حدود ۸۱.۷ درصد از سالمندان مستقل، ۱۳.۳ درصد نیازمند به کمک در انجام فعالیتهای روزمره و ۵ درصد کاملا غیرمستقل و وابسته به دیگران هستند که در مجموع تعداد نیازمند به خدمات توانبخشی حدود ۱۸ درصد می باشد که با توجه به جمعیت ۴۰۲ هزار نفری در حال حاضر استان این رقم برابر با ۷۲۳۶۰ نفر می باشد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به شعار روز جهانی سالمند سال ۲۰۲۲  که" تاب آوری و مشارکت زنان سالمند " است و گفت: سیاستگذاران، دولتمردان ومتولیان امر می بایست با رویکردهای نوین و با هدف  بهره مندی جامعه متناسب با نوع نرخ رشد سالمندی بمنظور ایجاد و تقویت فرهنگ سالمندی پویا، فعال و مولد، تلاش ‏نمایند بنابراین تقویت مشارکت اجتماعی سالمندان، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، بهداشت، سلامت، ارتقاء رفاه و وضعیت معیشتی، گسترش فضاهای آموزشی و توانبخشی سالمندی و برخورداری یکسان سالمندان از حقوق شهروندی باید سرلوحه اقدامات و برنامه‏ های توسعه پایدار کشور قرار گیرد .

دکتر بریمانی با بیان اینکه بر اساس آمار بیش از ۱۳ درصد جمعیت استان سالمند هستند، افزود: استان مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور را دارد که با توجه به این مسئله باید برنامه ریزی مدون در راستای ارائه  خدمات ویژه به سالمندان جهت دستیابی به اهداف برنامه ششم صورت گیرد.

وی شاخص امید به زندگی در زنان را ۸۱ سال و برای آقایان ۷۶ سال دانست و ادامه داد: مراکز سالمندی، برنامه توانمند سازی سالمندان، شورای ساماندهی سالمندان استان، پرداخت مستمری، ارائه تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی، مناسب سازی منزل، خدمات توانبخشی سرپایی از طریق کلینیک ها و خرید خدمت، برنامه های هنر درمانی و توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)  از جمله خدمات دوران سالمندی سازمان بهزیستی می باشد.

 مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه ۲۹ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان در استان مازندران وجود دارد، گفت: مراکز شبانه روزی بعنوان خانه گروه هدف تلقی می گردد و خدمات توانبخشی و مراقبتی در مراکز شبانه روزی بصورت تخصصی و براساس دستورالعملهای مربوطه با بهره گیری از تجهیزات و فضاهای مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص، متناسب با نیازهای گروه هدف ارائه می گردد.

کد خبر 66145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد