تشریح خدمات سازمان به افراد دارای اختلالات شنوایی

مدیرکل بهزیستی استان ازخدمات ارائه شده به افراد دارای اختلالات شنوایی توسط بهزیستی استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان طی مصاحبه تلفنی با برنامه رادیو ساعتی صدا و سیمای مرکز اردبیل همزمان با سالروز گرامیداشت ناشنوایان با شعار" پیش بسوی جوامعی با مشارکت همه " به تشریح اقدامات و خدمات ارائه شده به افراد دارای اختلالات شنوایی پرداخت .

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص مباحث مربوط به اختلالات شنوایی خاطر نشان کرد : کم شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه های مختلف رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است. هرچه سن بروز کم شنوایی پایین تر باشد، میزان آسیب وارده بر مهارت های فرد بیشتر و جنبه های گسترده تری از فرایند رشد و تحول زبان و گفتار وی تحت تاثیر قرار می گیرد.

 رضایی اظهار داشت: امروزه سازمان بهزیستی با ایفای نقش موثردر زمینه های غربالگری شنوایی، ارجاع به فاز تشخیص، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت حلزون، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاری گر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است.

وی ادامه داد: بدون تردید تیم های مجرب حاضر در مراکز غیردولتی روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی که اکنون در سراسر استان ها،  با مجوز و تحت نظارت سازمان فعالیت می نمایند، با حفظ محیط طبیعی مداخله در کنار خانواده، بر کیفیت و سرعت فرایند توانبخشی کودکان هدف خواهند افزود.

این مسئول در رابطه با میزان شیوع اختلالات شنوایی در بین نوزادان و کودکان تصریح کرد: کم شنوایی معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است. میزان شیوع کم شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به خدمات ارائه شده به افراد دارای معلولیت شنوایی از طریق بهزیستی استان گفت: با توجه به جمعیت استان اردبیل، قریب به 5 هزار نفر معلول دارای اختلال شنوایی در استان وجود دارد که تعداد 3 هزار و 38  نفر از آنان تحت پوشش بهزیستی استان بوده و به انحاء مختلف از خدمات توانبخشی بهزیستی استان  بهره مندمی باشندکه از این تعداد یک هزار و 920 نفر مستمری دریافت می نمایند.

رضایی در بخش دیگر از سخنان خود پیرامون خدمات ارائه شده از سوی مراکز آموزشی و توانبخشی خانواده  و کودک ناشنوای استان هم اظهار داشت: در این مراکز فرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد.  متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدفگذاری فردی،  طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن،  برای خدمت گیرندگان مراکز با تیمهای تخصصی مرکز شامل؛ کارشناس شنوائی شناسی، کارشناس گفتار درمانی، مربی آموزشی، کارشناس روانشناسی یا مشاور، مربی امور هنری، ورزشی (یا بازی) اقدام می نمایند.

وی تعداد مراکز آموزشی و توانبخشی خانواده و کودکان را 3 مرکز عنوان کرد و افزود: این مراکز در شهرستانهای اردبیل، خلخال و پارس آباد برای 130 نفر از کودکان ناشنوا دایر شده است که امیدواریم مشابه این مراکز درشهرستان مشگین شهر هم ایجاد شده و خدمات لازم را به افراد دارای اختلالات شنوایی شهرستان ارائه نماید .

رضایی با اشاره به برخوردای افراد دارای ختلالات شنوایی از خدمات کاشت حلزون هم تصریح کرد:  از سال 86 تاپایان سال 1401 تعداد 554 نفر از خدمات کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی و کمک به تأمین و تعمیر  قطعات حلزون شنوایی بهره مند شده اند که این تعداد در سال 1400 تعداد 122 نفر بوده است.

شایان توجه است :توزیع بیش از 320 عدد سمعک و قریب به  19000 عدد باتری سمعک در سال1400 و همچنین توزیع بیش از 160 سمعک در 6 ماهه اول سال 1401   به عزیزان ناشنوا، انجام خدمات توانبخشی شنوایی و غربالگری شنوایی نوزادان در کلیه مراکز مرتبط با ادارات بهزیستی شهرستانها، انجام تستهای شنوایی و ادیومتری ،تجویز،ارائه و فیتینگ سمعک به توانخواهان تحت پوشش بهزیستی استان در کلینیک روزانه شهید فیاض بخش اردبیل، تامین مربی ورزشی و تجهیزات، لوازم و وسایل ورزشی، بهره مندی از ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در رابطه با معافیت سربازی، کمک هزینه تحصیلی و کمک هزینه وسایل آموزشی مدارس،کمک هزینه شهریه دانشگاهی، کمک هزینه اجاره بهاء، کمک هزینه مسکن معلولین، اعطای جوایز ورزشی به قهرمانان  کشوری و جهانی ، کمک هزینه خرید لوازم ضروری منزل، کمک هزینه درمانی و دفترچه خدمات درمانی و بیمه مکمل ،کمک هزینه لوازم کمک توانبخشی، تخفیف بلیط هواپیمای نصف بهاء ، کمک هزینه بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی، رابط معلولین در آزمونهای مختلف نظیر کنکور و گواهینامه رانندگی، ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی تربیت شنوایی و گفتاردرمانی، اعزام به اردوهای مختلف فرهنگی ورزشی و زیارتی از جمله کربلای معلی، کمک هزینه سرمایه کار و اشتغال و ودیعه محل کار و کمک هزینه ازدواج و تأمین جهیزیه و غیرهاز دیگر خدماتی هستند که به افراد داری معلولیت وولی نعمتان تحت پوشش ارائه می گردد.

کد خبر 66128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد