فرهنگ ارتباط با با ناشنوایان را افزایش دهیم

سلمان حسینی با اشاره به شعار روز جهانی ناشنوایان با عنوان " پیش به سوی جوامعی با مشارکت همه" افزود: هدف از این نامگذاری، مشارکت اجتماعی آحاد جامعه در توانمند سازی افراد ناشنوا و کم شنوا، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و همچنین توجه اذهان عمومی جامعه به مسائل و مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان مدیرکل بهزیستی استان زنجان ضمن گرامیداشت هشتم مهر ماه، "روز جهانی ناشنوایان " عنوان کرد: ازدواج فامیلی، دارا بودن ژن ناشنوایی، عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری، مشکلات زمان تولد و... از علل ناشنوایی است که باید به آنها توجه داشت و خانواده‌هایی که یک فرد ناشنوا دارند حتماً قبل از ازدواج، غربالگری ژنتیک را در راستای کاهش معلولیت و تولد فرزند سالم انجام دهند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۳ هزار نفر از معلولین ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند که جمعیت کثیری که علیرغم دارا بودن توان تحرک فیزیکی و حضور در اجتماع، با چالش برقراری ارتباط کلامی در تعاملات خود روبرو هستند.

وی با تاکید بر این‌که اختلالات شنوایی از دوران کودکی بر گفتار افراد تاثیر می‌گذارد، اظهار نمود: کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود و بهزیستی استان زنجان در راستای پیشگیری از ناشنوایی کودکان  اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی اختلالات شنوایی در ۱۰ روز اول تولد کودک  می کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به "سامانه‌ امدادی اورژانس ویژه ناشنوایان”  اشاره کرد و گفت: این سامانه در راستای ایجاد پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه به خدمات اورژانس پیش بیمارستانی برای تمامی مردم و گروه های خاص از جمله افراد دارای محدودیت شنوایی، طراحی شده تا این افراد در صورت نیاز به خدمات اورژانس بجای تماس تلفنی از طریق پیامک با مرکز اورژانس تماس حاصل نمایند.

وی افزود: با هماهنگی اداره کل بهزیستی بعنوان دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان برای هر فرد ناشنوا یا کم شنوا یک شماره تماس و آدرس در سامانه اورژانس ۱۱۵ تعریف شده است. نحوه امدادخواهی به این صورت هست که این افراد میتوانند در مواقع اضطراری با ارسال یک پیامک با  محتوای امداد خواهی برای مثال "من نیاز به آمبولانس دارم "یا من" نیاز به کمک دارم به همراه آدرس مکان حادثه؛ به شماره ۳۰۰۰۴۹۳۳۰۱۹۰  درخواست کمک نمایند.

کد خبر 66122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد