وجود بیش از ۷۷۰۰ معلول شنوایی در کرمانشاه/ "شغل" مهمترین دغدغه ناشنوایان

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از وجود بیش از ۷۷۰۰ معلول شنوایی در کرمانشاه یاد کرد و گفت: اشتغال از مهمترین دغدغه‌های این قشر است.

به گزارش روابط عمومی بهزسیتی استان کرمانشاه،دکترفرحناز محمدی مدیرکل بهزیستی استان در نشست خبری که امروز (ششم مهر) برگزار شد، با اشاره به هفته جهانی ناشنوایان و روز جهانی ناشنوایان (هشتم مهر)، از وجود ۷۷۷۵ معلول شنوایی در کرمانشاه خبر داد و افزود: از این تعداد ۴۵۸۸ نفر مرد و ۳۱۸۷ نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه معلولیت شنوایی دارای چهار درجه خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید است، گفت: ۹۴۳ نفر از معلولین شنوایی کرمانشاه خفیف، ۲۱۳۵ نفر متوسط، ۲۹۰۳ نفر شدید و ۱۷۸۶ نفر معلولیت خیلی شدید دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه یادآور شد: دو دسته اول وضعیت بهتری دارند و از همین رو توقع دارند سطح زندگی آنها مشابه مردم معمولی باشد، اما در بسیاری از مواقع برای مسائلی از جمله ازدواج و خصوصا اشتغال دچار مشکل هستند. مواردی وجود داشته که حتی معلولین بر اساس همان سه درصد سهمیه در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌ها پذیرفته شده اند، اما دستگاه‌ها در پذیرفتن آنها تعلل کردند.

محمدی سپس از لزوم پیشگیری درباره معلولیت‌هایی از جمله ناشنوایی یاد کرد که بخش زیادی از این معلولیت ریشه ژنتیکی و مادرزادی دارد و خاطرنشان کرد: کسانی که در خانواده خود سابقه ناشنوایی را خصوصا به صورت تکراری دارند، باید حتما مشاوره ژنتیک را انجام دهند. البته چنانچه در دوران بارداری معلولیت شنوایی نوزاد تشخیص داده شود، مجوز سقط ندارد.

وی اضافه کرد: در دو دهه اخیر موضوع غربالگری شنوایی خصوصا در نوزادان و شیرخواران با جدیت دنبال شده و می توان گفت اکنون این شیوه غربالگری به صورت ۹۸ تا 100 درصد پوشش دارد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، چناچه در روند غربالگری مشکلی شناسایی شود اقدامات بعدی برای کودک انجام خواهد شد که کاشت حلزون از مهمترین این اقدامات است.

محمدی با بیان اینکه در گذشته کاشت حلزون در کرمانشاه انجام نمی‌شد و اکنون سه سال است که مرکز کاشت حلزون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان امام خمینی(ره) راه‌اندازی شده، افزود: هم اکنون هزینه‌ای که بابت کاشت حلزون اخذ می‌شود تنها مربوط به هزینه بستری و بیمارستان است و خود دستگاه به صورت رایگان توسط دولت تامین می‌شود که البته بهزیستی همین مبلغ بستری و بیمارستان را نیز به افراد پس می‌دهد.

وی اضافه کرد: البته مقرر شده به زودی عمل کاشت حلزون به صورت کاملا رایگان انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه عمل کاشت حلزون برای همه معلولین شنوایی میسر نیست و برخی مشکل اعصاب شنوایی را دارند، گفت: برای افرادی که امکان درمان ندارند، فراگیری زبان اشاره به عنوان یک زبان بین‌المللی بسیار مورد اهمیت است.

به گفته محمدی، در استان کرمانشاه چهار مرکز( دو مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی در کرمانشاه و یک مرکز خصوصی در اسلام آبادغرب) به معلولین شنوایی ارائه خدماتی از جمله شنوایی شناختی، گفتار درمانی، آموزش زبان اشاره و ... را ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: به علاوه روز گذشته بخش ناشنوایان نیز در کتابخانه امیرکبیر راه‌اندازی شد و در این مرکز نیز آموزش زبان اشاره انجام می‌شود.

دنبال افزایش مراکز نگهداری از سالمندان هستیم

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه سپس به موضوع سالمندان نیز با توجه به آغاز هفته تکریم سالمندان اشاره کرد و افزود: تکریم سالمندان از اهمیت بسزایی برخوردار است و سیاست‌ها نیز بر این است که سالمندان در محیط منازل خود و در جمع اعضای خانواده نگهداری شوند.

محمدی اضافه کرد: علاقمندیم سالمندان بیشتر از خدمات مراکز روزانه و ویزیت در منزل بهره‌مند شوند تا مراکز شبانه روزی، اما گاهی مواقع به دلیل شرایط خانواده، اشتغال افراد خانواده و طی سال‌های اخیر شرایط کرونا برخی از سالمندان به مراکز شبانه روزی سپرده می‌شوند.

وی از پیگیری برای افزایش مراکز نگهداری از سالمندان استان هم خبر داد و عنوان کرد: در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک مرکز شبانه روزی در جوانرود برای ارائه خدمات به منطقه اورامانات هستیم، به علاوه نیاز است مشابه همین مرکز برای پوش شهرستان‌های غربی و شرقی استان نیز راه‌اندازی شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه سرانه نگهداری هر سالمند در ماه را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد که این رقم برای سالمندان از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود، اما سالمندانی که مجهول الهویه نیستند لازم است خانواده‌های آنان سهم ۷۰۰ هزار تومانی را پرداخت کنند.

محمدی با اشاره به اینکه خانواده‌هایی هستند که برای پرداخت این سهم در مضیقه قرار دارند، گفت: خیرین می‌توانند در این زمینه ورود کنند، اما خانواده‌ها همچنان حمایت‌های روانی خود را از فرد سالمند ادامه دهند.

وی در پایان اشاره‌ای هم به مشارکت خیرین و کمک‌های آنان به بهزیستی در سال گذشته داشت و گفت: سال گذشته ۵۴ میلیارد تومان کمک به بهزیستی شد که ۳۶ میلیارد تومان آن غیرنقدی، ۱۴ میلیارد تومان خدماتی و چهار میلیارد تومان نقدی بوده است.

انتهای پیام

فاطمه کمالی خبرنگار ایسنا

کد خبر 66107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد