در رسانه| ۱۷۰ مرکز مشاوره کاهش آسیب‌های اجتماعی در آذربایجان شرقی فعال است

ایرنا- معاون پیشگیری مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از فعالیت تعداد ۱۷۰ مرکز مشاوره کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد و گفت: این مراکز توسط تشکل‌های غیردولتی اداره می شوند و وظیفه اصلی آنها مداخله در خط اول آسیب‌های اجتماعی است.

سوسن محسنی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: پس از مداخلات اولیه با برگزاری دوره های آموزشی با نیازسنجی درست و دقیق، نسبت به مداخله های بعدی در میان خانوارهای دارای مشکل اقدام می شود.

وی توجه به نقش مهم و تاثیرگذار تشکل های مردمی در کاهش آسیب های اجتماعی و آگاه سازی عمومی از سوی بهزیستی را جزو اولویت های پیشگیری از انواع آسیب های اجتماعی بیان کرد و افزود: در این راستا تلاش می شود از توانمندی های این تشکل ها برای ایجاد نشاط اجتماعی و تغییر و تحولات روحیه مردم در تمام نقاط استان استفاده شود، چون معتقدیم پذیرش برنامه های این تشکل ها از سوی مردم بسیار بهتر و راحت تر از برنامه های دولتی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۸۵ تشکل مردمی و غیردولتی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این استان فعالیت دارند، اظهار داشت: عمده مسئولیت و برنامه های این مراکز بر عهده تشکل های مردمی است که به مثابه خط اول مداخله گری در زمینه آسیب های اجتماعی اعم از خودکشی، ناهنجاری های اجتماعی، خشونت های خانگی، اعتیاد، حاشیه نشینی، مسایل اخلاقی و کودک همسری وارد عمل شده و اقدام به تلطیف روحیات افراد و خانواده ها می کنند.

محسنی اضافه کرد: مسایل اقتصادی و معیشتی و سطح رفاه خانوارها، شرایط اقلیمی و ساختار فرهنگی و اقتصادی و ابعاد فردی از جمله سلامت روان و افزایش افسردگی از جمله عوامل مهم در خودکشی و اقدام به خودکشی می باشد.

وی بهره مندی از مهارت های زندگی در قالب کنترل خشم و هیجانات، نوع تعاملات اجتماعی و پرداخت مداوم به تفریحات سالم و ورزش را از راهکارهای مهم در کاهش میزان اقدام به خودکشی دانست که بهزیستی در این زمینه وارد عمل شده و با اجرای انواع طرح ها با بهره مندی از ظرفیت تشکل های مردمی تلاش هایی را صورت می دهد.

محسنی فعالیت های اجتماع محور را از راهکارهای مهم کاهش آسیب های اجتماعی از سوی بهزیستی بیان و اضافه کرد: در این راستا اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی تاکنون تعداد ۵۶ تسهیل گر را در سطح استان فعال کرده است که این افراد در ۳۸ پایگاه سلامت برای ارتقای سلامت اجتماعی و آموزش های همگانی وارد عمل شده اند.

وی فعال سازی اورژانس اجتماعی در ۱۷ شهرستان آذربایجان شرقی را از دیگر اقدامات بهزیستی آذربایجان شرقی برای کاهش آسیب های اجتماعی و مقابله با ناهنجاری های موجود در میان خانوارها بیان کرد و گفت: پارسال با اقدامات یاد شده تعداد پنج هزار و ۷۱ نفر در حوزه آسیب های اجتماعی در این استان شناسایی شد که با سطح بندی نوع آسیب ها، اقدامات لازم برای کنترل و مهار رفتارهای پرخطر و کم خطر به انجام رسید.

معاون پیشگیری مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی به اجرای طرح " ارتقای توانمندی های شناختی و رفتاری" با هدف اقتدارافزائی جوانان به منظور مشارکت اجتماعی آنها در حل مشکلات مربوط به خودشان اشاره کرد و افزود: آموزش تسهیل گران در قالب این طرح صورت می گیرد تا برنامه های مربوط به پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد و ویژه گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال ساکن در مناطق آسیب خیز استان اجرایی شود.

محسنی گفت: تسهیل گران محلی پس از اخذ آموزش های لازم بر مبنای محتوای راهنمایی که به همین منظور تدوین شده است، به مدت هشت جلسه آموزش های لازم ویژه در حوزه مهارت های زندگی را ارائه می دهند و پس از ۲ ماه پیگیری های لازم در خصوص نحوه برنامه ریزی، حمایت طلبی و مشارکت اجتماعی گروه انجام می شود.

وی اظهار داشت: باید توجه داشت کاهش آسیب های اجتماعی تنها از عهده بهزیستی خارج است و باید تمامی نهادها، سازمان ها و ادارات دولتی و تشکل های غیردولتی در این حوزه وارد فعالیت شده و بدون موازی کاری برنامه های مدون و تعریف شده ای را اجرا کنند. 

کد خبر 65989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد