مناسب سازی محیط ازبدیهی ترین حقوق آحادجامعه است که باید بااهتمام وجدیّت بیشتری دردستور کار قرارگیرد

جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرزبه ریاست استانداری البرزو دبیری اداره کل بهزیستی استان البرز با حضور دکتر "ابوالفضل فانی"  مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز، "وجیهه محمدی فلاح" مدیرکل بهزیستی استان البرز، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، فرمانداران شهرستان ها، شهرداران و سایر دستگاههای مرتبط با امر مناسب سازی درمحل سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛ در ابتدای جلسه که با دستور جلسه پیگیری مصوبات جلسه قبل گزارش اقدامات انجام شده، مشکلات و موانع فرا روی دستگاههای اجرایی در زمینه اجرای صحیح دسترسی به محیط های فیزیکی شهری و بررسی مشکلات تردد افراد دارای معلولیت و جانبازان برگزار شد، فلاح نژاد معاون توانبخشی بهزیستی ضمن قرائت مصوبات جلسه پیشین از سایر ارگان های پیگیری کنند درخواست کرد به ارائه عملکرد خود بپردازند و همچنین همراه با ارائه مستندات و گزارش مصور از مشکلات معابر و مبلمان شهری به بررسی آنان پرداخت.

در ادامه جلسه وجیهه محمدی فلاح مدیر کل بهزیستی و دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز ضمن خوشامدگویی به حاضرین گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده این دبیرخانه ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در البرز شاهد حضور ۱۲هزار جانباز و شناسایی ۴۰ هزار معلول هستیم که نیازمند مناسب سازی هستند افزود:همچنین ۱۰ درصد جمعیت البرز را سالمندان تشکیل می دهند که نیاز به معابر مناسب دارند.

محمدی فلاح با تأکید بر اینکه جامعه هدف مناسب سازی بسیاری از افراد جامعه را در بر میگیرد اضافه کرد : کودکان، زنان باردار و بیماران و کم توانان جسمی را نیز باید به جامعه هدف مناسب سازی که نیازمند معابر بازسازی شده هستند اضافه کرد.

مدیر کل بهزیستی با تاکید بر اینکه همه مدیران و فرمانداران باید اهتمام جدی در این امر خطیر داشته باشند افزود: متاسفانه علی رغم اینکه قوانین بسیار خوبی در این زمینه تدوین شده و نقش و وظایف کلیه دستگاهها را مشخص کرده است اما وضعیت مناسب سازی و دسترس پذیری در اماکن، معابر، فضاهای آموزشی، فرهنگی، درمانی و... از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی گفت: طبق براوردهای انجام شده توسط تیم تخصصی بهزیستی و پیگیری و جلسات مکرر در این خصوص، همچنان شاهد این هستیم که از سوی شهرداری ها پروانه احداث، بازسازی و پایانکار ساختمان های جدید الاحداث باوجود عدم رعایت ضوابط و قوانین مناسب سازی صادر میشود.

این مقام مسئول افزود : با توجه به مصوبه جلسات گذشته بانکها موظف هستند دستگاههای خودپرداز را به شکلی جانمایی کنند که دسترسی جامعه هدف مناسب سازی به سهولت انجام پذیرد البته تعدادی از بانکها اقدامات لازم در این زمینه را انجام دادند و برخی دیگر هنوز اقدامی در این زمینه صورت ندادند که انتظار ما این هست تا جلسه آینده، مناسب سازی ATM ها را انجام داده و گزارش عملکرد خود را اعلام فرمایند.
 
در ادامه جلسه دکتر فانی مدیرکل دفتر فنی حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز نیز ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل بهزیستی استان بابت پیگیری بحث مناسب سازی گفت : مناسب سازی معابر و اماکن عمومی فارغ از وظیفه اداری وظیفه انسانی و اخلاقی همه مسئولین هست و این را بدانیم که خود، فرزندان و آیندگان ما در این زمینه ذینفع میباشند.

دکتر فانی در ادامه گفت : امیدوارم کلیه دستگاهها، فرمانداران، شهرداران و دهیاران محترم مسائل و مشکلاتی که توسط اداره کل بهزیستی و نماینده جامعه معلولین به تصویر کشیده شده را هر چه سریعتر برطرف نمایند.

این مقام مسئول افزود :با توجه به مصوبه جلسات قبل آموزش و پروش و همچنین سازمان نوسازی مدارس مکلف هستند هرچه سریعتر مدارس را برای تردد محصلین معلول یا کم توان جسمی مناسب سازی نمایند و گزارش عملکرد خود در این زمینه را مکتوب اعلام نمایند.

دکتر فانی تصریح کرد : مشکل مناسب سازی علمک های گاز و همچنین پایان کار ساختمان های جدیدالاحداث نیز با وجود تذکرهای فراوان به اداره گاز و شهرداری ها بصورت کامل مرتفع نگردیده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری افزود: آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت جهت مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن، وسائل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقدامات لازم از جمله نصب چراغ، همسان سازی و مناسب سازی سطوح، فعال سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات و مشروط کردن صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور را مکلّف به رعایت کامل ضوابط شورای عالی شهرسازی برای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت کرده است، پس انتظار ما این هست با قید فوریت کلیه این مسائل تا جلسه آتی ستاد مناسب سازی استان برطرف گردد.

کد خبر 65922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد