دانشجویان تحت پوشش بهزیستی جز ۷ دهک پایین درآمدی، مشمول قانون «تحصیل رایگان» می‌شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از پرداخت ۳۸۰ میلیارد ریال «شهریه دانشجویی» به حساب دانشجویان تحت پوشش در شهریور ماه خبر داد و گفت: یکی از چالش‌های دانشجویان تحت پوشش برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه از صندوق‌های رفاه دانشجویی «اخذ ضمانت این صندوق» است که در این راستا درخواست سازمان بهزیستی از صندوق‌های رفاه دانشجویی این بوده که بدون اخذ ضمانت مسئله را برطرف کنند.  

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «سید مرتضی حسینی» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به وضعیت پرداخت شهریه ۲۴ هزار مددجوی دانشجوی شهریه‌بگیر (دانشگاه غیردولتی) تحت پوشش سازمان بهزیستی برای سال جاری، اظهار کرد: در شهریورماه ۳۸۰ میلیارد ریال شهریه دانشجویی به حساب مددجویان واریز شد. در این زمینه دو ماده قانونی مبنی بر ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و بند "ر" ماده ۶۴ قانون برنامه ششم مطرح است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی هیأت دولت در خصوص ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افراد جامعه هدف سازمان بهزیستی که دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند و در ۷ دهک پایین درآمدی قرار دارند؛ براساس بودجه‌ تخصیص یافته به سازمان بهزیستی مشمول قانون تحصیل رایگان می‌شوند. از طرفی در بند "ر" ماده ۶۴ قانون برنامه ششم اشاره شده که براساس بودجه کمیته امداد و بهزیستی، این نهادها باید بخشی از شهریه دانشجویی مددجویان خود را پرداخت کنند و مابه التفاوت آن از طریق صندوق‌های رفاه دانشجویی به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شود که بازپرداخت این تسهیلات بعد از اشتغال به کار مددجویان آغاز می‌شود.

حسینی، ادامه داد: سازمان بهزیستی به طور کلی برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال جاری نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است تا بتواند قانون را پیاده‌سازی کند و این در حالیست که اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای قانون توسط سازمان بهزیستی ۲۸۷۰ میلیاردتومان است که این مبلغ کمتر از ۵ درصد اعتبار مورد نیاز برای ارائه خدمات است، لذا باتوجه به اینکه بودجه برای اجرای قانون به طور کامل پرداخت نمی‌شود باید مبنای کار خود را بند "ر" ماده ۶۴ قانون برنامه ششم قرار دهیم. از این طریق سازمان بهزیستی از صندوق‌های رفاه دانشجویی و دانشگاه‌ها پیگیری کرده تا مابه‌التفاوت شهریه اصلی دانشجویان با شهریه‌ای که سازمان بهزیستی به دانشجویان پرداخت می‌کند را از طریق تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت پس از شاغل شدن را  به دانشجویان پرداخت کند.

وی یکی از چالش‌های دانشجویان تحت پوشش برای دریافت تسهیلات از صندوق‌های رفاه دانشجویی را «ضمانت‌ با کسر از حقوق و محضری کردن ضمانت برای استفاده از تسهیلان این صندوق ها» عنوان کرد و گفت: این صندوق ها برای ارائه تسهیلات به عموم دانشجویان کشور ضمانتی تحت عنوان گواهی کسر از حقوق کارمند دولت می‌خواهند که بخشی از مددجویان تحت پوشش به دلیل پیدا نکردن ضامن با مشکل مواجه می‌شوند. در این راستا درخواست سازمان بهزیستی از صندوق‌های رفاه دانشجویی این بوده که بدون اخذ ضمانت مابه التفاوت شهریه دانشجویان مددجو را پرداخت کنند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت پرداخت شهریه سال گذشته دانشجویان تحت پوشش توسط بهزیستی نیز اینگونه توضیح داد: سال گذشته نیز ۲۴ هزار نفر از مددجویان سازمان بهزیستی شهریه‌بگیر دانشجویی بودند که ۱۱۴۰ میلیارد ریال بابت شهریه به حساب آنها واریز شد. به عبارتی سال گذشته به هر دانشجو میانگین حدود ۵ میلیون تومان (برای دو ترم) شهریه دانشجویی پرداخت شد که البته این رقم براساس  مقطع تحصیلی متفاوت است. حال ممکن است برخی از دانشجویان به دانشگاه مابه‌التفاوت شهریه را پرداخت کرده باشند اما براساس ماده ۹ انتظار است که این مابه التفاوت به حساب آنها واریز شود.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دانشگاه‌هایی بوده‌اند که دانشجویانی که نتوانسته‌اند مابه‌التفاوت شهریه خود را پرداخت کنند را ثبت‌نام نکنند؟ گفت: تاکنون گزارشی در این زمینه وجود نداشته و معمولا این موضوع از طریق همکاران استانی هم پیگیری و حل می‌شود اما اگر گزارشی در این زمینه به استانها و یا ستاد مرکزی واصل شود حتما پیگیری خواهیم کرد و نبایستی دانشجویی به خاطر شهریه تحصیلش دچار مشکل شود.  

کد خبر 65921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =