یزد رتبه 18 سالمندی کشور را دارد

سرعت رشد «جمعیت سالمندی» بیش از 3 برابر متوسط رشد «جمعیت کشور» است و یزد رتبه 18 سالمندی کشور را دارد.

مسئول دبیرخانه شورای سالمندان استان با بیان این مطلب در دومین جلسه شورای سالمندان استان یزد گفت: با این روال، تا سال 1421 جمعیت سالمندان کشور نسبت به وضعیت فعلی 2 برابر شده و تا نسبت 20 درصد کل جمعیت کشور افزایش می یابد.

مسعود نشان شعار امسال هفته گرامیداشت سالمندان را " تاب آوری و مشارکت زنان سالمند" ذکر کرد و گفت: هم اکنون تعداد «زنان سالمند تنها» در کشور4 برابر «مردان سالمند تنها» است.

وی با اشاره به تغییر روند اجتماعی و خانوادگی در جامعه گفت: روحیه استقلال خواهی فرزندان متعاقب ازدواج و جدا شدن محل سکونت آنها از والدین و از طرفی عدم ازدواج مجدد زنان بعد از فوت همسر از دلایل افزایش زنان سالمند تنهاست.

مسئول دبیرخانه شورای سالمندان بهزیستی یزد از دلایل دیگر فزونی «زنان سالمند تنها» را کمتر بودن میانگین عمر مردان نسبت به زنان به میزان حداقل یک دهه ذکر کرد و افزود: در جامعه ایران شانس ازدواج مجدد مردان سالمند در صورت فوت همسر بیشتر بوده و بسیاری از محدودیت های ازدواج مجدد را در مقایسه با زنان ندارند.

وی با اشاره به در پیش بودن نهم مهرماه روز جهانی سالمندان گفت: امسال هفته گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان از 6 الی 12 مهرماه از سوی بهزیستی کشور اعلام شده است و در همین راستا برنامه های متعددی برای گرامیداشت این هفته پیش بینی شده است.

نشان در ادامه، برخی از برنامه های گرامیداشت این هفته را که با مشارکت دستگاه های عضو این دبیرخانه و سمن های فعال در حوزه سالمندی اجرا خواهند شد را مشتمل بر ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان، مراسم گردهمایی منتخبین سالمند، دیدار مسئولین استان از مراکز توانبخشی سالمندان، انعکاس رسانه ای اهمیت موضوع سالمندی، ارائه خدمات سنجش سلامت و مشاوره روانشناختی ویژه سالمندان، شناسایی و معرفی سالمندان و بازنشستگان موفق و دارای مشارکت اجتماعی بالا، هماهنگی با متولیان امور مذهبی و فرهنگی به منظور ترویج برخی مبانی از جمله فرهنگ تکریم و منزلت سالمندی، کتابخوانی، ارتقاء سلامت در ابعاد جسمی و معنوی و همچنین توسعه مهارت های ارتباطی و سواد رسانه ای سالمندان عنوان کرد و افزود همگی باید تلاش مضاعف نمائیم تا زیرساخت های یک «محیط دوستدار سالمند» در استان یزد فراهم گردد.

شایان ذکر است دومین جلسه شورای سالمندان استان یزد در تاریخ 23 شهریورماه با دستور کار هماهنگی برنامه های گرامیداشت روز جهانی سالمندان در استان و بررسی پیشنهادهای دریافت شده به منظور «تدوین برنامه جامع سالمندان استان» با حضور نمایندگان دستگاه های عضو این شورا برگزار شد.

کد خبر 65812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد