برگزاری نشست علمی تخصصی پیشگیری از خودکشی

به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی خودکشی نشست علمی تخصصی پیشگیری از خودکشی برگزار گردید.

زیدوند سرپرست بهزیستی استان مرکزی ضمن اعلام این خبر افزود: امروزه خودکشی نه به عنوان یک انحراف یا آسیب اجتماعی بلکه به عنوان یک مسئله اجتماعی، یک رفتار پرخطر و یک بیماری برای جامعه شناسان، جرم شناسان، روانشناسان و پزشکان مطرح است.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت : خودکشی، نوعی آسیب چند بعدی رفتاری است که عوامل متعددی در بروز اجتماعی آن دخیل هستند و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی های بهداشت عمومی مطرح بوده است و روز ۱۰ سپتامبر به نام «روز پیشگیری از خودکشی» نام گرفته تا با  نگاه ویژه ای به این آسیب اجتماعی، عوامل خطر زا و عوامل محافظت کننده نگریسته شود.

 محمد زیدوند بیان داشت  : از اقدامات در حال اجرا در راستای پیشگیری از خودکشی،تهیه  اطلس اجتماعی خودکشی استان می باشد که هدف از تهیه اطلس خودکشی دستیابی به وضعیت استان و تحلیل شرایط و علل و عوامل بروز خودکشی در استان است و تهیه این  اطلس می تواند  ایجاد زمینه مداخلات محلی هدفمندتر،و  امکان تحلیل مسائل شهرستان های استان، را  فراهم  نماید.  

این مقام مسئول اهداف و سیاست ها و چشم انداز های بهزیستی استان را درزمینه رصد مستمر وضعیت خودکشی در شهرستان های استان ،کنترل و کاهش خودکشی از طریق بکار گیری رویکردهای نوین پیشگیری با اجرای  برنامه های بومی مبتنی بر ظرفیت های محلی ، شناسایی مستمر عوامل روانی، زیستی، اجتماعی، فرهنگی و تاثیر شرایط محیطی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی  بر خودکشی ، برنامه ریزی اجتماعی به منظور کنترل و کاهش خودکشی میزان خودکشی در استان ، شناسایی افراد پرخطر از طریق غربالگری و ایجاد سیستم ارجاع ، بﻬبود و افزایش نشاط اجتماعی در اجتماعات هدف ، افزایش حمایت اجتماعی به ویژه از گروههای پرریسک و آسیب پذیر که شناسایی شده اندو..... را عنوان نمود.

در ادامه دکتر جعفری مدیرکل اموراجتماعی وفرهنگی استانداری مرکزی ضمن تشکراز همکاران مجموعه بهزیستی استان درخصوص توجه به مباحث علمی و برگزاری نشست های تخصصی اظهار نمود:  ادامه برگزاری این نشستها در بحث مهارت افزایی توجه به الزامات جدی برای رشد جزء ضرورتهاست و هر کاری نیاز به مهارت دارد.

مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: در بحث چرایی خودکشی و چگونگی مداخله به هنگام و مسلط به مسئله نباید کارهای عرفی و معمولی  انجام داد و باید با یافته های علمی جدید روبرو شویم  و به روز نمودن واستفاده از تمام ابزارها درکار ضرورت دارد و نگاه به مسایل اجتماعی باید نگاه تخصصی باشد .

دکتر فریده رنجبران عضو هیات دانشگاه علوم پزشگی اراک و مدیرگروه روانپزشکی استان نیز در این نشست افزود : خودکشی اقدامی آگاهانه با سرانجام مرگبار است که یکی از مهم ترین اورژانس های روانشناسی میباشد و یکی از نشانه های بیماری روانی است و واقعه زیانباری برای نزدیکان فرد میباشد.

وی افزود خودکشی در نتیجه تعامل عوامل متعدد زیست شناختی و ژنتیک و روانشناختی اجتماعی فرهنگی و محیطی به وجود میآید.

ایشان بیان داشت : خودکشی یکی از 10 علت مرگ ومیر درجهان است و سالیانه حدود 5000 نفر مرگ ناشی از خودکشی در ایران گزارش شده است .

در ادامه دکتر نوکنی روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی عوامل درگیر در عقاید خودکشی واقدام به آن را تعلق خدشه دار شده ، بار اضافه ، توانایی برای اقدام به خودکشی عنوان نمود.

وی اشتباهات معمول به هنگام مداخله در خودکشی  را اطمینان بخشی سطحی ،اجتناب از احساسات قوی و شدید ، ارزیابی ناکافی قصد خودکشی و قصور در شناسایی حادثه  و ... نام برد.

کد خبر 65761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد