برپایی جلسه هم اندیشی و توجیهی  توانمند سازی خانواده محور همیار مادر و کودک

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران جلسه هم اندیشی توجیهی ودوره آموزشی طرح خانواده محور همیار مادر و کودک با شرکت تسهیلگران تعدادی از شهرستانهای بهزیستی استان تهران در سالن اجتماعات شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد بهزیستی این استان برگزار شد.

 رضوان حریری و مرضیه شانه جانی کارشناسان دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان تهران درتشریح چگونگی فرایند اجرای این طرح مقدمتاً بیان داشتند: سالهای ابتدای کودکی مهمترین دوران حیات و زمان کسب تجربیات و زیربنای زندگی آینده هر انسانی است اگر به نیازها و حیطه های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسب داده شود، کودک از توانایی عظیم قدرت تفکر و تعقل بیشتر و مهارت های عاطفی و اجتماعی بهتری برخوردارخواهند شد.  
 طرح توانمند سازی خانواده محور - همیار مادر و کودک، بیانگر اهمیت تجارب سالهای اولیه تحول کودک و رابطه کودک با والدین به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده تلقی و درجامعه پذیری واستقلال فکری کودک درورود به اجتماع و مقابله با آسیب های اجتماعی اثرات تعیین کننده ای دارد.  
ایشان تصریح نمودند : هدف از برگزاری مستمر این جلسات درجهت توانمندسازی مادران و خانواده تعریف و رابطه والدین - کودک، از مهمترین و اصلی ترین مولفه ها آن بشمار میرود. این طرح راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چند سطحی در خانواده و در سه مرحله برای مشمولان این طرح برنامه ریزی شده است: 
*بارداری(شامل مادران باردار حدود چهار ماه و بالاتر)
*مادران و ‌کودکان تا سن یک سالگی 
*مادران و کودکان تا قبل از۳ سالگی و مربیات و مراقبان مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاهها
در پایان حریری توضیح داد: ساختار طرح توانمندسازی خانواده محور- همیار مادر و کودک، بر مبنای تسهیل تشکیل گروه های همیاری مادران و نیز ایجاد اجتماعات کوچک محلی با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی و برنامه ریزی شده است. گروه همیار مادر و کودک گروهی متشکل از مادران باردار و یا مادران دارای کودکان صفر تا سه سال هستند که در نیل به اهدافی چون: ترویج مسئولیت پذیری پدران و کمک به تغییر نگرش مادران از مادر کامل به مادر کافی، کمک به ایجاد جریان توانمندسازی مادران و پدران با رویکرد خانواده محوردرحیطه ی دردسترس بودن، پاسخگو بودن و حساس بودن دررابطه با کودک و بکارگیری مشارکت مادران و پدران در تشکیل گروههای همیار مادر و کودک و ایجاد فضای گفتمان، پویایی و پایداری گروه همیار مادر و کودک با همکاری و همراهی تسهیلگران آموزش دیده محلی مشارکت می کنند. در این جلسه شیوه نامه وراهنمای گام به گام تسهیلگران و فرایند اجرائی طرح مذکور مرور ومورد اهتمام واقع شد.

کد خبر 65622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد