برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی از سوی دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی معاونت پیشگیری بهزیستی استان همدان با حضورخانم دکتر زکایی مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ،مدیر کل بهزیستی استان ، فریدونی مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان ،عبدی کوند مدیر کل شورای هماهنگی مواد مخدر استان ،معاونین حوزه های تخصصی و کارشناسان و سازمانهای مردم نهاد صاحب نظر در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مکان تالار قرآن سالن اجتماعات پردیس برگزار گردید .

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

 به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان مدیر کل بهزیستی استان ضمن عرض خیر مقدم به خانم دکتر زکایی گزارشی از عملکرد معاونت پیشگیری استان ارائه نمودو افزود: امیدواریم با برگزاری همایش های پیشگیری از آسیبب های اجتماعی و پیشگیری از خود کشی در استان قدمهایی مثبت برداریم.

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

 در ادامه همایش خانم دکتر زکایی مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداختن به شناخت علل و روشهای پیشگیری از خودکشی و مداخلات چند جانبه برای کنترل این پدیده و آگاه سازی اقشار مختلف مردم مهمترین راه حل جلوگیری از خسارات این پدیده شوم اجتماعی است.

 وی در ادامه افزود :خودکشی پدیده ای جهانی است که در تمامی جهان با نرخ های متفاوت رخ می دهد و پدیده اجتماعی پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل کلان اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل خانوادگی و بین فردی و اختلالات روانپزشکی قرار دارد.

مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشوردر ادامه خاطر نشان کرد : مطرح نمودن مشکل با یک مشاور روانشناس یکی از بهترین توصیه ها به این افراد و اطرافیان ایشان است و برای پیشگیری از خودکشی راهکارهایی وجود دارد و هدف اصلی ایجاد اعتماد و روشنایی است، انتخاب شعار" با عمل، امیدبسازیم" نشان دهنده این نکته است که همگان می توانند با انجام اقدامات کوچک و بزرگ امید بخش کسانی باشند که شرایط سخت و رنج آوری را تجربه می کنند، لذا پیشگیری از خودکشی در اکثر موارد امکان پذیر است و اگرچه یک چالش جهانی است اما هر عضوی از جامعه در هر جایگاهی به عنوان پدر، مادر، معلم، دوست، خواهر، برادر، همکار و... با فراهم کردن زمان و فضایی برای صحبت کردن در مورد فرد رنج دیده، می تواند یک نقش کلیدی در پیشگیری از خودکشی ایفا کند.

وی  در پایان تاکید کرد: خودکشی یک پدیده جهان شمول است و در هر کشور، جامعه و زمانی ممکن است رخ بدهد و تنها یک موضوع مرتبط با پزشکی در حوزه بهداشت روان و یا روانپزشکی نیست بلکه ابعاد گوناگونی دارد و نیاز است که از جنبه های مختلف بررسی شود و قطعاً نیازمند یک برنامه جامع و سیاست‌گذاری کلان است.

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

زهره بختیاری معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان در این همایش گفت :هدف اصلی از شکل‌گیری این همایش ، کاهش باورهای منفی (استیگما) درباره خودکشی و افزایش آگاهی از آن در بین دولت‌ها، سازمان‌ها و عموم مردم است تا این اصل رواج یابد که خودکشی قابل پیشگیری است. از سال 1400 تا 1402 شعار محوری روز جهانی پیشگیری از خودکشی این عنوان انتخاب شده است: امیدآفرینی با عمل. بنا بر برآوردهای سازمان جهانی بهداشت سالانه در جهان، بیش از 700 هزار نفر جان خود را می‌گیرند .

وی در ادامه افزود . به توصیه سازمان جهانی بهداشت، مهم است که پیشگیری از خودکشی در اولویت‌های سیاست‌گذاری‌های اجتماعی کشورها قرار گیردو این موضوع در کشورهایی که ضریب پوشش خدمات روان‌شناختی پایین است، به‌مراتب مهم‌تر است. به علت ماهیت حساس خودکشی (نظیر غیرقانونی‌بودن خودکشی در بسیاری از کشورها.

وی در پایان افزود :در مورد خودکشی، می‌توان گفت که درمجموع، هر تجربه‌ای که منجر به تخریب شدید خود ارزشمندی (عزت‌ نفس) افراد شود، آنان را در معرض خودکشی قرار خواهد داد. موضوع مهم در پیشگیری از خودکشی کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظ است.

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

 عبدی کوندمدیر کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این همایش گفت: خودکشی یک رفتار روانی غیرطبیعی است که با صدمه زدن به خود به قصد مرگ صورت می­گیرد. عموماً خودکشی ریشه درافسردگی و استرس­های زندگی، به­ ویژه هنگام مشکلات شدید مالی، اجتماعی و شکست در روابط عاطفی دارد. متأسفانه طبق آمار خودکشی چهارمین علت اصلی مرگ در افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله است و ۷۷ درصد این خودکشی­ها در کشورهای کم­ درآمد و متوسط اتفاق می­افتد. مصرف سموم دفع آفات، دارآویز و سلاح گرم از متداول­ترین روش­های خودکشی در سطح جهان است.

وی درادامه افزود :تا زمانی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان متولی سلامت جامعه جایگاه کارشناسی خود را در زمینه پیشگیری تقویت نکرده و ابتکار عمل را در دست نگیرد و دیگر بخش‌های دولتی، این جایگاه را به رسمیت نشناسند، امکان پیشگیری از خودکشی ضعیف تر خواهد بود ..

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

فریدونی مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان در این همایش از برگزاری همایش پیشگیری از خودکشی از مدیر کل و معاون امور پیشگیری بهزیستی استان تشکر کرد و افزود :همایش ها باید بصورت کاربردی برگزار شود و سازمانها همه باید در این معقوله پای کار باشند .

 وی در ادامه افزود خودکشی در ایران از حد بالایی برخوردار میباشد و متاسفانه همدان هم در این زمینه حائز رتبه است ولی خوشبختانه روند افزایشی آن کند است .

 مدیر کل امور اجنماعی استانداری با اشاره به اینکه خودکشی مختص فقیران نیست و در بین ثروتمندان و افراد با سطح سواد بالا و جود دارد ولی در امر اقدام خانمها پیشتر ولی در امر منجر به فوت آمار آقایان بیشتر است .

 فریدونی در پایان افزود اختلالات  روانی یکی از مهمترین عامل خودکشی است و با توجه به ایکه در 10 سال گذشته رتبه استان تغییر نکرده به آیه سوره مائده اشاره کرد و گفت نجات یک فرد نجات بشریت است و لازم است برای کاهش خودکشی تمامی دستگاههای مسئول و در راس آنها امور اجتماعی استانداری در این زمینه اقدام لازم را نمایند .

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در این همایش گفت: بروز رفتارهایی نظیر انزوا، افزایش اضطراب یا خشم، صحبت درباره مسائل و مشکلات حل‌نشدنی زندگی، مصرف مواد یا افزایش مصرف مواد، جست‌وجو برای دسترسی به مواد، وسایل و ابزار کشنده، نوسانات خلقی شدید، صحبت درباره تمایل به مرگ و برنامه‌ریزی برای خودکشی در فرد، دال بر بالابودن خطر خودکشی است. با وجود آنکه اهمیت اصلی پیشگیری از خودکشی ارزش‌نهادن به موهبت حیات است؛ ولی هزینه‌های اقتصادی ناشی از خودکشی نیز به‌خوبی زمینه‌ساز اقدامات پیشگیرانه را فراهم می‌آورند. در ایران هزینه‌های اقتصادی که خودکشی به بودجه‌های جاری کشور تحمیل می‌کند، بررسی نشده است.

 وی در ادامه افزود:هدف از برگزاری همایش ارتقاءو افزایش دانش مدعوین در زمینه پیشگیری از خودکشی و با بهره گیری از عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطردر  این زمینه و استفاده صاحب نظران جهت انتقال به مخاطبین اصلی است  .

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

عزیزی معاون مشارکتهای مردمی اداره کل بهزیستی استان در این همایش گفت: در موضوع پیشگیری از خودکشی باید از دوران آموزش کودکان شروع کرد و با توجه به اینکه خودکشی دراای عوامل مختلفی میباشد به عنوان دروس آموزشی در آموزش و پروش گنجانده شود تا بتوان از خودکشی در جامعه پیشگیری کرد. .

 

برگزاری همایش یک روزه پیشگیری از خود کشی

لازم به ذکر است در پایان این همایش کلیه اعضا شرکت کننده در همایش میثاق نامه آگاه سازی پیشگیری از خودکشی معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان را امضا کردند .

کد خبر 65522

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد