بهره برداری از ظرفیت مجمع خیرین سلامت/بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان مشارکت غیرنقدی عام در سال گذشته

ایمانیه استاندار فارس گفت: مجمع خیرین سلامت اجتماعی بهزیستی استان در راستای فعال کردن صنایع راکد با آنها شریک شود و با استفاده از ظرفیت مددجویان نسبت به تولید اقدام کند

به گزارش تسنیم، دکترمحمدهادی ایمانیه در جلسه شورای مشارکت مردمی بهزیستی اظهارداشت: مجمع خیرین سلامت اجتماعی بهزیستی به ایجاد سه شرکت در حوزه‌های تخصصی، غیر تخصصی و تولیدی ‌اقدام کند و از توانمندی افراد تحت پوشش و مهارت‌های خاص آنها استفاده کند.

ایمانیه  اظهار کرد: مجمع خیرین سلامت اجتماعی بهزیستی همچنین با مشارکت حوزه هنری و اداره کل ارشاد، گروه‌های هنری و سمن‌ها از توانمندی افراد تحت پوشش و دارای معلولیت به ویژه نابینایان و ناشنوایان بهزیستی با استفاده از توانمندی هر فرد در بیان نیازها استفاده کند.
ایمانیه همچنین به سامانه مشترک اطلاعات مددجویان اشاره کرد و گفت: در صورتی که سازمان مردم نهادی وارد این سامانه نشد حذف آن صورت گیرد و هیچ همکاری با آن انجام نشود چرا که بارها اعلام شده است این سامانه به معنای خروج از محرمانه بودن نیست و باتوجه به اینکه کلیه اطلاعات مددجویان در اختیار بهزیستی است، این موضوع در باب اطلاع رسانی است تا از هر گونه سوء استفاده‌ای جلوگیری شود.
* مجمع خیرین سلامت اجتماعی بهزیستی می‌تواند در راستای فعال کردن صنایع راکدی که با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند با آنها شریک شود
گفتنی است؛ استفاده از پتانسیل ‌و ظرفیت صنایع، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استان در خصوص تخصیص بخشی از درآمد به اداره کل بهزیستی در راستای مسئولیت اجتماعی، یکی از دستور کار اصلی این جلسه بود و استاندار فارس در این خصوص تأکید کرد: مجمع خیرین سلامت اجتماعی بهزیستی می‌تواند در راستای فعال کردن صنایع راکدی که با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند با آنها شریک شود و با استفاده از ظرفیت و توانمندی مددجویان نسبت به تولید محصول اقدام کند چرا که در این تولید علاوه بر استفاده از توانمندی افراد از واردات قاچاق جلوگیری می‌شود.
ایمانیه در پایان این جلسه به مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: اداره کل بهزیستی استان بایستی ۲۵ درصد کلیه کمک‌هایی که توسط شورا مشارکت‌های مردمی بهزیستی را جمع‌آوری می‌کند در راستای ماده ۱۶ و معتادین متجاهر هزینه و استفاده کند.
در این جلسه همچنین مدیر کل بهزیستی استان فارس به تشریح میزان کمک‌های مردمی در این شورا پرداخت و بیان کرد: در سه ماهه اول سال جاری میزان مشارکت‌های مردمی خاص با رقمی بالغ بر ۹۴۶ میلیون تومان بوده است که ۲۰ درصد در حوزه دارو و درمان، ۱۵ درصد در حوزه تأمین مسکن، ۳۰ درصد تهیه سبد معیشتی و مواد غذایی و ۳۵ درصد لوازم ضروری منزل هزینه شده است.
محمدرضا هوشیار همچنین به میزان مشارکت‌های مردمی خاص و عام غیر نقدی اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب تهیه سبدهای معیشتی، خرید جهیزیه و لوازم منزل هزینه شد و میزان کمک‌های مشارکتی خاص هزینه شده بالغ بر ۶۸۲ میلیون تومان بوده است.
* میزان مشارکت‌های نقدی عام در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان بوده است
وی افزود: میزان مشارکت‌های نقدی عام در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان بوده است که ۲۵ درصد از این مبلغ صرف خدمات توانبخشی و تجهیزات پزشکی، ۲۰ درصد دارو و درمان و سبدهای معیشتی، ۲۰ درصد جهت خرید لوازم ضروری منزل و ۱۵ درصد خرید لوازم التحریر بوده است.
هوشیار اضافه کرد: در حوزه میزان درآمدهای مشارکت‌های نقدی خاص بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان براساس نیات خیرین ۴۰ درصد صرف کمک به مراکز کودکان بی سرپرست و ۶۰ درصد کمک به ایتام و بیماران تحت پوشش بهزیستی شده است.
او همچنین به میزان مشارکت های غیر نقدی عام اشاره کرد و افزود: این میزان در سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان بوده است و در  حوزه مشارکت های مردمی غیر نقدی خاص ارزش ریالی آن ۶.۵ میلیارد تومان است.
* انعقاد تفاهم‌نامه با مجمع خیرین سلامت با هدف ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بهزیستی
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه مشارکت‌های خاص کمک‌ها به میزان ۷۲۳ میلیون تومان بوده است، افزود: براساس نیات خیرین ۴۵ درصد در جهت کمک به مراکز کودکان بی‌سرپرست، ۵۰ درصد صرف ایتام و کمک به مددجویان هزینه شده است.
هوشیار  همچنین در خصوص اقدامات انجام شده طی شش ماهه گذشته در حوزه مشارکت‌های مردمی گفت: انعقاد تفاهم نامه با مجمع خیرین سلامت با هدف ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بهزیستی، تشکیل مجمع خیرین سلامت اجتماعی بهزیستی، جذب هدایت کمک‌های مردمی، تشکیل بانک اطلاعاتی خیرین و همچنین داوطلبین اجتماعی برخی از این اقدامات است.
در ادامه این نشست مدیر عامل خانه خیرین استان فارس با بیان اینکه وضعیت اجتماعی وضعیت مناسبی نیست، گفت: براساس اصل ۲۱ قانون اساسی تنها سازمان متولی امور زنان، کودکان و سالمندان سازمان بهزیستی است که در چارچوب مقررات دولتی و با اعتبارات دولتی که دارد راه به جایی نخواهد برد مگر اینکه مشارکت‌های عمومی بیشتری صورت گیرد.
* امروز بهزیستی با مؤسساتی که با آن همکاری و همراهی دارد به سختی در حال نفس کشیدن است
عبدالعلی شمس اظهار کرد: امروز بهزیستی با مؤسساتی که با آن همکاری و همراهی دارد به سختی در حال نفس کشیدن است و مؤسسات مردم نهادی که در کنار بهزیستی هستند نیاز به حمایت دارند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات پیش روی ما اینست که تمام واحدهای بهزیستی این آمادگی را دارند تا  پوشش بیمارستان‌ها را در قالب ارائه انجام کارهای خدماتی تأمین کنند اما در هنگام مراجعه فرد، عوامل و گروه‌هایی وجود دارند که اجازه انجام کار را نمی‌دهند.
شمس خاطر نشان کرد: امروز متوسط عمر خیرین در موضوع مشارکت ۶۵ سال است و با رفتن این نسل این مشارکت کاهش می‌یابد بنابراین نیاز است تا بستر حضور جوانان در حوزه مشارکت‌های بهزیستی ایجاد شود چرا که مشارکت تنها بُعد مادی نیست و باید به صورت عام باشد و اگر بخواهیم افسردگی، خودکشی ‌و کودک خیابانی و سایر معضلات اجتماعی را شاهد نباشیم باید مشارکت عمومی را در جامعه ایجاد کنیم.
در این نشست همچنین مدیر عامل مجمع خیرین سلامت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان فارس عنوان کرد: اولویت اجتماع ما بیشتر بر ایجاد مدرسه و بیمارستان به دلیل ملموس‌تر بودن نتیجه کار بوده است و  در این حوزه اقدامات بیشتری انجام شده اما به حوزه سلامت اجتماع آنگونه که باید و شاید توجه نشده است.
افشون اظهار کرد: سازمان بهزیستی از عهده وظایف بسیاری که بر دوش دارد به تنهایی بر نمی‌آید و این موضوع تنها خاص کشور ما نبوده است و در سراسر دنیا این موضوع وجود دارد لذا اگر به سلامت اجتماع و نیازهای اولیه مردم توجه نکنیم نمی‌توانیم در سایر حوزه‌ها  مشکلات مربوط به افراد تحت پوشش و حتی مردم را رفع کنیم

کد خبر 65504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد