بهره برداری از ۴۵۰۰ طرح اشتغالزایی معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی در سراسر کشور

همایش بهره برداری از ۴۵۰۰ طرح اشتغالزایی معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی و آغاز فرایند رویداد حرکت با برکت با هدف سرمایه گذاری در ایده های کارآفرینی معلولن؛صبح امروز ۲۰ شهریور ماه جاری با حضور رییس و جمعی از مسئولین سازمان بهزیستی و نمایندگانی از وزارت اقتصاد، بنیاد برکت؛ستاد اجرایی فرمان امام و ...در نمایشگاه دستاوردهای اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛علی محمد قادری معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم؛ سازمان بهزیستی را یکی از پرفعالیت ترین دستگاه های کشور با ۵۴ مأموریت و بیش از ۱۷۰ عنوان فعالیت دانست و خاطر نشان کرد که فعالیت های سازمان بهزیستی عموما از شئون حاکمیتی و غیر قابل واگذاری است.

وی افزود:بهزیستی از قبل از تولد تا پایان سالمندی وظایفی بر عهده دارد.از غربالگری ها و سطوح پیشگیرانه  تا تولد کودکان معلول در بیمارستان ها و... سازمان بهزیستی وظایف متعددی بر عهده دارد و آنجا که معلولیت در ظاهر به عنوان به عنوان یک محدودیت از نظر حضور فرد در اجتماع مادام با فرد خواهد بود؛با کم کاری که دستگاه ها و زیست بومی که برای افراد دارای معلولیت ایجاد می شود؛محدودیت های زیادی این عزیزان دارند.

قادری گفت:جامعه هدف سازمان بهزیستی از سویی افراد دارای معلولیت شامل معلولان حسی و حرکتی و جسمی و...هستند و از سوی دیگر بیماری های خاص و نادری که می تواندفرد را  دچار معلولیت کند، کدی را در بهزیستی به خود اختصاص می دهد که نیاز به حمایت و قرار گرفتن در چرخه توانمند سازی بهزیستی دارد.همچنین در حوزه اجتماعی از بانوی فاقد سرپرست موثر،فرزندی که رها می شود،افرادی که مقرر می شود در خانواده جایگزین زندگی کنند و .... همگی اعضای جامعه هدف بهزیستی هستند.۲۵ هزار دانشجو از خانواده های تحت پوشش بهزیستی هستند و در سال گذشته بیش از ۳۰نفر از اعضای جامعه بهزیستی رتبه زیر ۱۰۰۰ را در کنکور کسب کرده اند و به هر حال این عزیزان در کنار محدودیت هایی که هم از نظر سرپرستی و هم از نظر محدودیت جسمی دارند؛پرقوت و با نشاط و البته با همکاری همه دستگاه های مسئول بتوانند مسیر حرفه ای خود را در زندگی ادامه دهند و البته ضمیمه ای دارد و بعضی عزیزان خودشان هم کارآفرین شده اند.

رییس سازمان بهزیستی کشور به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: در این قانون مصرح است و دستگاه ها را مکلف می کند که وظیفه خودشان را انجام دهند اگر قرار است شهر موثری در حوزه مناسب سازی معلولین داشته باشیم دستگاه ها باید حمایت کنند.امروز یکی از چالش ها حمل و نقل افراد دارای معلولیت است و زیر ساخت های بهداشتی و خدمات درمان و سایر موضوعاتی که به عنوان حرفه آموزی و اشتغال این عزیزان مطرح می شود.

وی افزود:در حالی که  برخی دستگاه ها که (تعدادشان کم هم نیست)وظایف خودشان را انجام نمی دهند،مجموعه های غیر دولتی و مردم نهاد ،(مجموعه ای با نام برکت)مسئله ای از مسایل بهزیستی را حل می کندکه این موضوع باعث افتخار و امتنان است و دستگاه های مسئول  باید یاد بگیرند و متوجه شوند که اگر قرار است قلوب به هم نزدیک شود در این مبانی و رویدادهاو طرح های اشتغال زایی محقق  می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: به گفته رییس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس،امروز سازمان بهزیستی دستگاه اول در جذب بند الف از تبصره ۱۸ در کشور شده است و این موضوع جز با یکدلی و همدلی و اتفاق نظر و همکاری عزیزان در دو سازمان و حمایت وزارت اقتصاد و دولت و مجلس از تبصره ۱۸( که سخت تر از تبصره ۱۶ هست) ؛اتفاق نمی افتاد.

قادری از کارشناسان  بنیاد برکت نیز قدر دانی کرد و گفت: بنیاد برکت در حمایت و صیانت از چرخه توانمند سازی که سه رکن آن مسکن،اشتغال و معیشت است؛به خوبی با بهزیستی همکاری می کند  و تفاهم نامه دیگری نیز در زمینه تامین مسکن مددجویان تحت پوشش بهزیستی دارد.

وی همچنین به پیش بینی بیش از یک هزار مورد طرح تحولی در سازمان بهزیستی در ۱۰ ماهه شروع به کار دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: هم اندیشی در خصوص بازدهی و توجیه اقتصادی طرح ها نیز  به زودی انجام می شود. همچنین لازم است در حوزه اوقات فراغت افراد دارای معلولیت نیز کارویژه ای تعریف کنیم.

قادری به عدم وجود شبکه هوشمند حمل و نقل برای معلولان  در کشور اشاره کرد و گفت:حتی خاورمیانه هم از این موضوع بی بهره است و برای افراد ضایعه نخاعی شرایط حضور موثر در جامعه وجود ندارد.مشکلات اساسی و بعضا زیرساختی در کشور وجود دارد و ما تلاش می کنیم تا از زمان و عمر بسیارمحدود و زودگذر دوره خدمت استفاده کنیم  و دوره سالمندی و امکان معلول شدن را از خودمان دور ندانیم.هرسال ۶۰هزار معلول به سبد سازمان بهزیستی اضافه می شود که ۲ هزار نفر از آنها ضایعه نخاعی و بسترگرا  می شوند.

وی افزود:هر سال رویدادهای متأثر از آسیب های اجتماعی نوپدید،طلاق،اعتیاد و ..(۵ آسیب و ابر آسیب کشور که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند)اتفاق می افتد که بهزیستی باید برای مقابله با آنها سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهد و  ۷ میلیون نفر (بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار )مخاطب بهزیستی هستند.

قادری در پایان گفت:مهمترین حال،حال خوب و مهمترین موضوع ؛اثر بخشی و امید آفرینی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می کنند و آن هم همین کار و این رویداد مبارک و ایجاد ۴۵۰۰ طرح اشتغالزایی است که از همه دست اندرکاران،تسهیلگران و ... که در اقصی نقاط کشور ،خانه به خانه مراجعه کردند و برای افراد امید ایجاد کردند که علی رغم محدودیت هایشان می توانند کار کنند؛قدردانی می کنم و امیدوارم این کار باقیات صالحات برای همه این عزیزان باشد.

کد خبر 65446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =