اجرای طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی در گروه های هدف میانسال و سالمند

زیدوند سرپرست بهزیستی استان مرکزی در کارگاه آگاهسازی پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی افزود: این طرح با هدف ارتقاء دانش ،تغییر نگرش و در نهایت تغییررفتار در گروه های هدف میانسال و سالمند با محوریت موضوعات سکته مغزی،بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت و سقوط طراحی شده است.

محمد زیدوند خاطر نشان کرد : مسئله سالمندی جمعیت که به دلایل مهمی از جمله کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفت های علوم پزشکی ،بهداشت، آموزش و پرورش و در نتیجه افزایش نرخ امیدبه زندگی و طول عمرمطرح شده، پدیده نسبتا نوینی است. از آنجا که این پدیده در کلیه جنبه های زندگی جوامع بشری تحولات قابل ملاحظه ای بوجود می آورد، لذا مقابله با چالشهای پدیده و اتخاذ سیاستهای مناسب در جهت ارتقاء وضعیت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد                                                                                                             

وی بیان داشت :  استان مرکزی با دارا بودن 8/10 درصد جمعیت سالمند رتبه دوم بعد از استان گیلان را داراست و در شهرستان تفرش و آشتیان با 19 درصد پیرترین و ساوه با 5/7 درصد جوان ترین شهرستان استان می باشد.

زیدوند افزود: براساس تعریف سازمان ملل متحد کشوری که بیش از 7% کل جمعیت اش سالمند باشد، کشوری سالمند به حساب می آید . با توجه به اینکه براساس آخرین آمارها حدود 7/5 تا 7 درصد جمعیت کشوررا سالمندان تشکیل می دهند وحتی در بعضی استانهای کشورمان، جمعیت سالمندان به بیش از 8 درصد کل جمعیت آن استان نیزمی رسد، زنگ خطر برای ایران زده شده است

سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت : باتوجه به رشد جمعیت سالمندان و با توجه به اینکه مشکلات و بیماری‌هایی که مختص دوره سالمندی است، بیشتر می‌شود؛ بنابراین ایجاد دوران سالمندی سالم و با حداقل مشکلات ضروری است که این مهم جز با مدیریت صحیح برنامه‌های مراقبتی و مخصوصاً مراقبت‌های پیشگیرانه و آگاه سازی امکان‌پذیر نیست .

ایشان در ادامه اظهار داشت : بهزیستی استان مرکزی تعداد 5152 نفرسالمند تحت پوشش خود دارد و  تعداد 1000 نفر از این سالمندان مستمری ماهیانه دریافت می نمایند و تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان دراستان مرکزی 7مرکز میباشد وتعداد 330نفر سالمند درآنها نگهداری میشودکه ازاین 7 مرکز 4مرکز دراراک ،1مرکز دردلیجان ، 1مرکز درتفرش، یک مرکز درآشتیان میباشد ویک مرکز روزانه سالمندان با ظرفیت  50نفر دراراک به منظورنگهداری سالمندان از ساعت  8الی 14 درحال ارائه خدمات می باشد که خدمات آموزشی توانبخشی وهنری دراین مرکز ارائه میشود.

 این مقام مسئول افزود:  گروه هدف  برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی ، شرایط منحصر به فرد خود را دارند که یادگیری در آنها نیازمند شرایط خاص و آموزش های طراحی شده دقیق می باشد از طرفی تنها افزایش آگاهی آنها  مدنظر نبوده و تغییر رفتار  و ارتقای واقعی کیفیت زندگی این افراد مورد تأکید ویژه می باشد.

ایشان ادامه داد : طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی در چهار شهرستان اراک – دلیجان –خمین و شازند توسط ۲۲ تسهیل‌گر که در مصاحبه تخصصی بهزیستی پذیرفته گردیده اند اجرا می گردد

وی اهداف این برنامه را ارتقای سطح سلامت  افراد در دوران سالمندی ؛افزایش آگاهی سلامت دوران سالمندی ؛ تغییر رفتارهای مربوط به سلامت( درزمینه پیشگیری از معلولیتها) در دوران میانسالی و سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی در دوران سالمندی عنوان کرد .

ایشان در پایان عنوان نمود: یکی  از سیاستها واولویت های  سازمان بهزیستی کشور سوق دهی به طرف نگهداری سالمندان در منزل می باشد  با توجه به اینکه تعداد زیادی مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان وجود دارد که این مراکز باعث جدایی سالمندان از خانه و خانواده می شود. در همین راستا برنامه هایی در قالب تشویق های مالی، یارانه یی و فنی  از سوی سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته شده تا پس از این سالمندان در خانه و کنار خانواده خود مراقبت شوندو ازسیاست های تشویقی سازمان بهزیستی کشور پرداخت یارانه 500000 هزار تومانی بابت ویزیت سالمندان به تیم ویزیت  در منزل و حق پرستاری تا 1000000 هزار تومان به خانواده است.

کد خبر 65419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد