تشکیل گروههای همیار محلی با تاکید بر فنون تسهیل گری در طرح پیشگیری از خودکشی

زیدوند سرپرست بهزیستی استان مرکزی از تشکیل گروه های همیار و داوطلب محلی و اجرای طرح های اجتماع محور با تاکید بر فنون تسهیلگری بمنظور ورود به جوامع محلی با تاکید بر توانمندسازی تسهیلگران پیشگیری از خودکشی در سال جاری خبرداد.

محمد زیدوند سرپرست بهزیستی استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی خودکشی افزود : امروزه خودکشی نه به عنوان یک انحراف یا آسیب اجتماعی بلکه به عنوان یک مسئله اجتماعی، یک رفتار پرخطر و یک بیماری برای جامعه شناسان، جرم شناسان، روانشناسان و پزشکان مطرح است. خودکشی، نوعی آسیب چند بعدی رفتاری است که عوامل متعددی در بروز اجتماعی آن دخیل هستند و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی های بهداشت عمومی مطرح بوده است.روز ۱۰ سپتامبر به نام «روز پیشگیری از خودکشی»  با شعار «با عمل امید بسازیم» نام گرفته تا با  نگاه ویژه ای به این آسیب اجتماعی، عوامل خطر زا و عوامل محافظت کننده نگریسته شود.

 زیدوند بیان داشت : با وجود آنکه  کشور ایران در خودکشی در جهان در جایگاه 128   قرار داشته، در طی سال های متمادی اقدامات تخصصی و هدفمندی را در پیشگیری از بروز و شیوع این آسیب مورد توجه قرار داده است. وتأثیرات روانشناختی، اجتماعی واقتصادی خودکشی برخانواده وجامعه ، موجب گردید تا ضرورت توجه به برنامه ریزی پیشگیری از خودکشی بیش ازپیش احساس شود.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی افزود: از اقدامات در حال اجرا تهیه  اطلس اجتماعی خودکشی استان می باشد. تهیه اطلس اجتماعی خودکشی استان می تواند  ایجاد زمینه مداخلات محلی هدفمندتر،و  امکان تحلیل مسائل شهرستان های استان، را  فراهم  نماید.

این مقام مسئول اهم برنامه های اداره کل بهزیستی در راستای پیشگیری از خودکشی را ؛  آگاه سازی عموم مردم جامعه خصوصاگروههای پر خطر و در معرض خطر برای کنترل افکار خودکشی ، توانمندسازی فرد و افزایش مهارت های تاب آوری،  ارتقا توانمندی مخاطبین  چه در سطح اول: جمعیت عمومی  و چه سطح دوم مخاطبین  یعنی جمعیت انتخابی که شامل افراد پر خطر و در معرض خطر خودکشی ساکن در شهرستان ها و محلات دارای بیشترین شیوع خودکشی در استان ، آموزش و برنامه ریزی محلی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با هدف آگاه سازی عمومی در سال 1400 به تعداد 60889 نفر عنوان کرد.

وی بیان داشت : بر آنیم در سال جاری  با بهره گیری از توان و مشارکت مراکز و موسسات غیر دولتی در زمینه پیشگیری از خودکشی  برای  تعداد 88000 نفر آگاه سازی جمعیت های عمومی انجام گیرد.

این مقام مسئول برگزاری جشنواره و پویش های مستمر و متوالی به منظور جریان سازی اجتماعی در شناخت و افزایش عوامل محافظت کننده از خودکشی ، برگزاری نشست ها، سمینارها و کارگاههای علمی - تخصصی  با استفاده از اساتید و فعاﻻن حوزه پیشگیری ازخودکشی، به منظورِ حساس سازی جامعه ، تهیه یا توزیع اینفوگرافی برای مواقع ضروری مواجهه با افرادی که قصد خودکشی دارند ، برگزاری وبینار یا مسابقات فرهنگی ورزشی با رویکرد نشاط اجتماعی ، استقرار و توزیع بروشور و پمفلت توسط همکاران اورژانس اجتماعی در سراسر استان ، برگزاری جلسات آموزش مهارت های زندگی(جراتمندی، مدیریت خشم و ارتباط موثر) و پیشگیری از خودکشی ،مداخله و ارجاع زنان سرپرست، بی سرپرست و بدسرپرست بهزیستی به مراکز سلامت بهداشت استان و همچنین غربالگری همکاران شاغل در سازمان واستقرار  تیم اورژانس 123 در پزشکی قانونی استان  و مناطق حاشیه نشین و آسیب پذیر شهر  با هدف اطلاع رسانی خدمات  مرکز از و.... از اقدامات اداره کل بهزیستی استان مرکزی در این هفته نام برد.

کد خبر 65380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد