۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
شاهرود | خدمات مرکز مشاوره ژنتیک

به تمام افرادی که سابقه خانوادگی بیماری های ژنتیکی دارند توصیه می شود پیش از ازدواج و قبل از هر نوبت فرزندآوری به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه نمایند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان دکتر پیمان جمالی مسئول مرکز مشاوره ژنتیک اداره کل بهزیستی استان سمنان گزارشی از عملکرد این مرکز ارائه کرد .

دکتر جمالی به نقش مراکز مشاوره ژنتیک در کاهش ناهنجاری‌های ژنتیکی اشاره داشته و افزودند : با توجه به تغییر الگوی جمعیتی کشور و تغییر هرم سنی و پیر شدن جامعه و همچنین ازدواج هایی که در سن بالا رخ می‌دهد و همچنین تغییر الگوی بیماری ها، مراجعه افراد جامعه به چنین مراکزی انکار ناپذیر است.

وی از آغاز به کار مرکز مشاوره ژنتیک دولتی بهزیستی استان سمنان از سال ۱۳۷۹ در شهرستان شاهرود و ارتباط آن با پزشکان مشاوره ژنتیک در مراکز غیردولتی دایر در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و گرمسار خبر داده و افزود: با همکاری این مراکز و در سنوات اخیر ۴۰ نوع جهش ژنتیکی توارثی در ۲۸ ژن، عامل کم بینایی و نابینایی ناشی از بیماری های ارثی شبکیه در ۴۷ خانواده غیر وابسته مقیم مناطق مختلف استان سمنان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در سالاهای اخیر  ۵۶ فرد مبتلا به بیماری‌های ارثی شبکیه و بدون نسبت خویشاوندی با روش‌های توالی یابی نسل جدید در نقاط مختلف استان شناسایی شدند.

دکتر جمالی در ادامه اظهار داشت: این مرکز دولتی به همراه ۵ مرکز غیر دولتی مشاوره ژنتیک در شهرستان های یاد شده  به طور مستمر به شناسایی معلولین واجد شرایط برای آزمایشات ژنتیک پرداخته تا با تعیین ماهیت بیماری آن ها، پیشگیری از تکرار بیماری را در فرزندان و بستگان ایشان امکان پذیر نماید.

مسئول مرکز مشاوره ژنتیک دولتی استان در پایان تاکید کرد: تمامی افرادی که سابقه خانوادگی بیماری های ژنتیکی دارند توصیه می شود پیش از ازدواج و قبل از هر نوبت فرزندآوری به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه نمایند.

کد خبر 65360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد