شهریار| برگزاری کمیسیون پزشکی تعیین معلولیت 

کمیسیون پزشکی بهزیستی شهرستان شهریار با حضور کارشناسان کمیسیون پزشکی بهزیستی به منظور تعیین نوع و شدت معلولیت توانخواهان  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛ محبوبه پورعوض مسئول توانبخشی بهزیستی شهریار از برگزاری کمیسیون پزشکی بهزیستی جهت تعیین نوع و شدت معلولیت توانخواهان با حضور تیم کارشناسان تخصصی در اداره بهزیستی شهریار خبر داد.

مسئول توانبخشی با تاکید بر اهمیت کمیسیون پزشکی به عنوان یکی از مهمترین و علمی ترین فعالیتهای اداره بهزیستی عنوان کرد: کمیسیون پزشکی فرآیندی است که طی آن بررسی مستندات و مدارک پزشکی بر اختلالات و بیماری های منجر به معلولیت انجام گرفته و ارزیابی نوع و شدت معلولیت توسط متخصصین توانپزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی انجام می شود.

 وی معلولیت ها را در ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی برشمرد و افزود: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می‌شود.

شهریار| برگزاری کمیسیون پزشکی تعیین معلولیت 

پورعوض مسئول توانبخشی اداره بهزیستی خاطر نشان کرد: در حوزه توانبخشی کمیسیون پزشکی به منزله درگاه ورود افراد دارای معلولیت به منظور دریافت خدمات مستمر و غیر مستمر تشکیل می شود و پس از تاییدیه کمیسیون بر اساس استاندارد جهانی تشکیل پرونده و کمیته توانبخشی، نیاز سنجی و اولویت بندی صورت می گیرد.  

این مسئول با اشاره به اینکه کمیسیون متشکل از پزشک متخصص، پزشک عمومی و کارشناسان ذبده و با تجربه  بهزیستی می باشد که این افراد را تحت ارزیابی و معاینه بالینی قرار می دهند و با توجه به محدودیتی که در مشارکت اجتماعی و فعالیتهای روزمره خودشان به دنبال آن عارضه ومحدودیت و بیماری ایجاد شده، شدت و نوع معلولیتشان را تعیین می کنند.

او با اشاره به معلولیتهایی که در این کمیسیون تایید می شود گفت: نزدیک به ۵۰ درصد معلولیتها جسمی و حرکتی می باشد که طیف وسیعی از معلولیتها را شامل م شود که به دلایل مختلف مانند: حوادث، تصادف، سقوط از بلندی و بیماریهای نورولوژیک و بیماریهای ارتوپدی که باعث بروز معلولیتها و ناتوانایی های جسمی در آنها می شود.

محبوبه پورعوض‌ در ادامه اظهار داشت: گروه دیگری از معلولین ذهنی می باشند که به دلایل مختلفی مانند: بیماریهای ژنتیکی اتفاق می انجامد و نوع دیگر معلولیتهای حسی که شامل معلولین بینایی و شنوایی و معلولیتی که امروزه با توجه به شرایط اجتماعی بوجود آمده و بعد وسیع تری را به خود اختصاص داده بیماریهای روانی می باشد که پایه ژنتیک، سوء مصرف مواد مخدر و شرایط و ناهنجاریهای زندگی فردی و اجتماعی افراد را در بر می گیرد.

مسئول توانبخشی بهزیستی شهریار افزود: از ابتدای سال تا کنون تعداد ۴۲۹ پرونده توانبخشی معلولین تشکیل و ۳۹۰ کارت معلولیت صادر شد، که ۱۲ نفر از افراد دارای معلولیت نیز از معافیت سربازی بهره مند شده اند.

کد خبر 65343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد