معرفی صدای مشاور سازمان بهزیستی استان تهران

همه افراد در برهه هایی از زندگی خود با مشکلات و بحران هایی رو به رو می شوند. این مشکلات می توانند ناشی از مسائل و استرس های محیطی و یا ناشی از بحران های درون روانی باشند. هنگام برخورد با مشکلاتی که فشار روانی زیادی به بار می آورند مغز درگیر پردازش هیجانات زیادی خواهد شد. این درگیری مانع از این می شود که فرد بتواند از تمام ظرفیت های مغز خود برای حل مشکلات استفاده کند. در این شرایط است که استفاده از خدمات مشاوره اهمیت پیدا می کنند.

مشاوران و روانشناسان می توانند در این موقعیت ها به کمک فرد بیایند. آن ها در ابتدا مدیریت هیجانی را آموزش می دهند، سپس با رویکردهای حل مسئله محور کمک می کنند که مراجع بتواند به ترتیب اولویت با مشکلات خود رو به رو شود و آن ها را حل و فصل کند.  اگر این مشکلات بیشتر ناشی از تعارضات درون روانی و شخصیتی باشد درمانگر ارزیابی های روانی خود را آغاز می کند و با رسیدن به تشخیص درست در این باره تلاش خواهد کرد تا در طی جلسات روان درمانی متعدد به ارتقای سلامت روان فرد کمک کند.

صدای مشاور (۱۴۸۰) خدمتی گمنام و رایگان از سازمان بهزیستی

درست است که در هر زمان و برای هر مشکلی می توانید به مشاوران مراجعه کنید و از آن ها کمک بگیرید، اما دریافت خدمات مشاوره در مورد برخی از مسائل و مشکلات ضروری تر است و حل آن ها حتما به خدمات حرفه ای نیاز دارد.

برخی از این حوزه ها عبارتند از :

امور مربوط به زندگی مشترک و خانواده شامل مسائلی همچون انتخاب همسر، زندگی زناشویی، اختلالات جنسی، عدم تفاهم، خیانت، طلاق و...

مسائل مربوط به اعتیاد شامل روش های ترک اعتیاد 

مسائل مربوط به دوران کودکی شامل مواردی همچون پرخاشگری، بیش فعالی، مشکلات تحصیلی و...

مواجه شدن با بحران ها و اختلالات روحی نظیر اضطراب،  افسردگی، وسواس و...

مواجه شدن با رویدادهای بسیار ناگوار زندگی نظیر بلایای طبیعی 

قرار گرفتن تحت شرایط آسیب زا نظیر تجاوز و آزارهای جنسی 

صدای مشاور (۱۴۸۰) خدمتی گمنام و رایگان از سازمان بهزیستی

حال که با حوزه ی مختلف روانشناسی و مشاوره و لزوم استفاده ازخدمات مشاوره ای آشنا شدیم، سؤال مهم و اساسی در اینجا مطرح می شود که با توجه به شرایط اقتصادی فوق و فشارهای مالی بر خانواده ها، اگر خانواده ای در شرایط فعلی دچار مسائل و مشکلاتی شد چطور می تواند از خدمات با کیفیت و رایگان مشاوره ای استفاده نماید!؟

پاسخ این سؤال را در مصاحبه با سرپرست صدای مشاور سازمان بهزیستی استان تهران خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ضمن عرض سلام و خداقوت و سپاس از  اینکه وقت خود ر ا در اختیار ما قرار دادید.

ممنون میشم کمی در مورد تاریخچه صدای مشاور سازمان بهزیستی برای ما توضیح بفرمایید.

سرپرست صدای مشاور : همانطور که می دانید سازمان بهزیستی یکی از نهادهای متولی رفاه اجتماعی است که خدمات مشاوره را در دو سطح پیشگیری و آموزش در دستور کار خود  دارد. در همین راستا و به جهت کاهش آسیب های اجتماعی این سازمان در فروردین سال ۱۳۷۱ با دو خط و دو مشاور با شماره ۱۴۸ شروع به فعالیت نمود و سپس، در سال ۱۳۷۲ در تهران خطوط به ۱۰ خط افزایش یافت و کم کم فعالیت خود را با ۷۰ نفر از کارشناسان  که فارغ التحصیل در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری  در رشته های روانشناسی و مشاوره بودند در ساختمانی در خیابان رشت تهران  آغاز کرد.

این افراد در آن سال ها همه  روزه از ساعت ۸ تا ۲۲  به ارایه ی خدمات مشاوره ی تلفنی رایگان به هموطنان می پرداختند. این طرح در آن سال هایی که نگاه مردم به مشاور و روانشناس نگاه خیلی خوبی نبود و نگاه عامه این بود که اگر فردی به روانشناس یا مشاور مراجعه کند حتماً دیوانه و روانی است روز به روز جای خود را در بین مردم بیشتر و بیشتر از قبل باز کرد تا جایی که امروز که من دارم با شما صحبت می کنم در این مرکز مجموعاً تعداد ۱۰۲ کارشناس که در هر شیفت کاری حدود  ۳۲ نفر مشغول به ارایه ی خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره هستند.

صدای مشاور (۱۴۸۰) خدمتی گمنام و رایگان از سازمان بهزیستی

شیفت های کاری ما هم همه روزه حتی روزهای تعطیلات رسمی (از بعد از شیوع بیماری کرونا) از ۸ صبح تا ۱۲ شب بوده  و در هر روز ۱۰۰ ساعت  مشاوره ارایه می شود.

در چه زمینه هایی مردم عزیز ما می توانند در صدای مشاور خدمات دریافت کنند؟ و اینکه آیا تماماً این خدمات رایگان هستند یا مثل برخی از مراکز مشاوره  ی تلفنی هزینه ی مشاوره دریافت می شود؟

سرپرست صدای مشاور: اگر با شماره ۱۴۸۰ صدای مشاور تماس گرفته باشید، می بینید که اپراتور صدا بخش های مختلفی را از جمله خانواده، پیش از ازدواج و طلاق (۵۹ کارشناس) / کودک – نوجوان و تحصیلی(۲۸کارشناس)  / روانشناس بالینی (افسردگی، وسواس و اضطراب) (۳۰ نفر کارشناس) معرفی می کنند. تمام خدمات معرفی شده در مدت ۲۵ دقیقه و رایگان می باشند و شهروندان عزیز ما فقط هزینه تلفن را پرداخت می کنند و هیچ هزینه ای بابت مشاوره ها نمی پردازند  .

آیا نظارتی هم بر کار، همکاران روانشناس شما می شود یا خیر؟

سرپرست صدای مشاور: بله، با افتخار اعلام می کنم که در هر شیفت کاری یک سوپروایزر (استادی که وظیفه ی نظارت بر کار حرفه ای مشاوران  را بر عهده دارد) حضور دارند و بر فرایند مشاوره ها و مسائلی که ممکن است در خلال مشاوره بوجود بیاید نظارت دارند و مردم عزیز ما می توانند با اطمینان خاطر از این خدمات استفاده کنند.

آیا هر فرد می تواند چندین بار با  صدای مشاور به صورت رایگان تماس بگیرد یا محدودیت تماس وجود دارد؟

سرپرست صدای مشاور: خیر هیچ محدودیت تماسی وجود ندارد و مردم عزیز ما می توانند در دفعات متعدد از خدمات رایگان ما استفاده کنند.

آیا امکان اینکه یک فرد با یک مشاور به خصوص در دو یا سه نوبت مشاوره داشته باشد وجود دارد یا خیر؟

سرپرست صدای مشاور: از آنجا که حجم تماس های صدای مشاور در طول یک شیفت کاری بالاست (حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰  تماس در هر شیفت کاری) و با توجه به تعداد همکاران ما عملاً  اینکه یک فرد بتواند با یک مشاور به خصوص همیشه صحبت کند وجود ندارد، مگر در شرایط خاص که با اجازه ی سوپروایزر به مراجع کد داده می شود و فرد می تواند در تماس بعدی خود از طریق کد اعلامی مشاور اقدام به ارتباط با همان مشاور قبلی کند.

آیا مشاوره های سامانه ۱۴۸۰ فقط به صورت تلفنی است؟ اگر مراجعی قصد مراجعه ی حضوری داشته باشد چطور باید اقدام کند؟

سرپرست صدای مشاور: بله تماماً  مشاوره های ما به صورت تلفنی است و در این سامانه هیچ مشاوره ی حضوری ای نداریم؛ اگر مراجعی قصد مشاوره ی حضوری داشته باشند می توانند با راهنمایی کارشناسان  ما به لیست نزدیک ترین مراکز مشاوره ی دولتی و وغیر دولتی حضوری مورد تایید سازمان بهزیستی دسترسی داشته باشند. یکی از مراکز دولتی شهر تهران؛ مرکز جامع  خدمات مشاوره است که شهروندان عزیز می توانند از طریق شماره تلفن ۸۶۰۷۱۹۱۴ جهت رزرو وقت مشاوره حضوری  اقدام کنند.

اگر در این تماس ها گاهی بحرانی پیش بیاید که نیاز به مداخله ی حضوری وجود داشته باشد باتوجه به اینکه شما فرمودید  امکان مداخله ی حضوری ندارید، چه کاری باید انجام داد؟

سرپرست صدای مشاور: در مواقع بحرانی، کارشناس پاسخگو با در جریان قرار دادن سوپروایزر خود، از همکاران ما در اورژانس اجتماعی (۱۲۳) کمک می گیرند و کارشناسان اورژانس اجتماعی مداخله می کنند.

یک بار دیگر از شما بابت این وقتی که در اختیار مجموعه ی دانا قرار دارید و مجموعه صدای مشاور بهزیستی را معرفی کردید سپاسگزارم.

تهیه و تنظیم : فاطمه سادات زاهدی، کارشناس صدای مشاور تهران

کد خبر 65337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد