برگزاری اولین همایش علمی و کاربردی توانمندسازی مشاوران و روانشناسان در فضای مجازی

اداره کل بهزیستی استان سمنان با همکاری جمعی از دستگاه های اجرایی استان اولین همایش علمی و کاربردی توانمندسازی مشاوران و روانشناسان در فضای مجازی برگزار می کند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان به نقل از انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان سمنان نخستین همایش علمی و کاربردی توانمندسازی مشاوران و روانشناسان در فضای مجازی در تاریخ ۲۰ شهریور ماه با همکاری دستگاه های اجرایی و با حضور جمعی از مسئولین ، کارشناسان و روانشناسان استان و با برگزاری پنل های تخصصی با استادان مطرح کشوری برگزار می شود .

ایمانی در این خصوص به روابط عمومی بهزیستی استان گفت : از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شده تا به امروز، علی رغم تمام محاسن و مزایای آن، یکسری دغدغه ها و نگرانی هایی را بر خانواده ها تحمیل کرده است. موضوعی که درتمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نیست.  امروزه با توجه به نقشی که فضای مجازی تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته، نمی توان آن ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی و فردی نشوند.

وی افزود : ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی بین افراد جامعه پیدا کرده است و شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف بر زندگی افراد (فردی و اجتماعی) تأثیر گذار بوده است.  ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه خانواده ها به رفتار و عملکرد اعضای خانواده بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد نیاز به مداخلات صحیح و به موقع جهت پیشگیری از آسیب ها دارد.

معاون توسعه پیشگیری در ادامه سخنان خود بهزیستی به منظور تامین نیازهای متنوع مراجعان و در راستای اهداف سازمانیِ خویش؛ در «پیشخوان مداخلات کارآمد» انواع مداخلات را به صورت حضوری و غیرحضوری (مشاوره مجازی و مشاوره تلفنی) ارایه می نماید. دسترسی سریع آحاد جامعه به مداخلات زودرس، پیشگیرانه، مبتنی بر درمان، و دربردارنده مراقبت­های پیشگیرانه از ضروریّات سامانه های ارائه دهنده مداخلاتی ازین دست است. لازم به ذکراست هریک از مراجعان براساس مشکلات و مسائل خود به نوع خاصی از مداخلات نیازمند می باشند که سازمان بهزیستی این مداخلات موردنظر را در طیفی متنوع به شیوه­های گوناگون اعم از حضوری، تلفنی، و خدمات مبتنی بر اینترنت (مجازی) به صورت زنده و …. ارایه می دهد.

 
 ایمانی : با توجه به ضرورت در امر فضای مجازی لازم است متخصیص امر در حوزه مباحث خانواده شامل روانشناسان، مشاوران و...  در وهله نخست، خودشان در شناخت فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدهای آن دارای اطلاعات به روز و علمی بوده تا در مواجهه با خانواده از توان و ظرفیت علمی خود در راستای تحکیم بنیان خانواده بیش از پیش استفاده نمایند و بهزیستی به عنوان سازمانی که متولی صدور مجوز برای فعالیت مراکز مشاوره می باشد و دارای بخش ها و برنامه های مختلف مرتبط با خانواده و مسایل آن است با همکاری کارگروه ارتقاء سواد مجازی استان که کارگروه مربوطه در سازمان فرهنگ و ارشاد بوده و اعضای آن از دستگاه های مختلف هستند در صدد برآمد تا طرحی را جهت توانمندسازی مشاوران و روانشناسان استان در سه فاز اجرا نماید. دستگا های همکار شامل علوم پزشکی سمنان،   دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسی، آموزش و پرورش استان، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، فرهنگ و ارشاد می باشند.

وی در پایان : از جمله اقدامات انجام شده در رابطه با مداخلات زود هنگام در فضای مجازی انجام نیاز سنجی از طریق کارگروه ارتقاء سواد مجازی و مطرح نمودن موضوع در جلسات مربوطه  استانداری  و برگزاری نشست های تخصصی در شناخت ظرفیت استانی و همراهی دستگاه ها در طی ماه های گذشته، رایزنی های مربوطه انجام و در نهایت همایش برای روانشناسان و مشاوران دستگا های کارگروه در فاز اول به صورت یک روزه و  با حضور اساتید برجسته در سه محور شامل آسیب های روانی- اجتماعی نوپدید و رفتارهای اعتیادی در فضای مجازی ، شناسایی، گونه شناسی و پیشگیری از جرایم فضای مجازی و مداخلات زودهنگام در اعتیاد به فضای مجازی و گشت زنی های اینترنتی در دو پنل تخصصی با شرکت اساتید مطرح استانی و کشوری مصوب و اجرایی در 20 شهریور ماه خواهد شد و همچنین از میان برگزیدگان این همایش در فاز دوم نسب به برگزاری دورهای تربیت مربی و متخصص اقدام و در نهایت در فاز سوم از میان متخصیص امر، برای درمانگران دوره های خاص و مداخله های استفاده خواهد شد.

کد خبر 65154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد