۲۶ هزار شهروند دارای معلولیت از خدمات بهزیستی قزوین استفاده می‌کنند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۲۶ هزار شهروند دارای معلولیت از خدمات اداره کل بهزیستی استان قزوین استفاده می‌کنند؛ گفت: تشکیل پرونده تا ورود به کمیسیون تشخیص و تأیید معلولیت و شروع دریافت خدمت از بهزیستی دارای مراحلی است که باید طی شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور اظهار کرد: کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت اداره کل بهزیستی قزوین حدوداً هر پنج سال باتوجه به شرایط فرد، میزان و نوع معلولیت‌های شهروندان گروه هدف خود را مورد پایش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت و محدودیت ایجادشده است، گفت: کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت اداره کل بهزیستی قزوین، به‌منظور تشخیص نوع و شدت معلولیت افراد، بر اساس استانداردهای جهانی، عملکرد، ناتوانی و سلامت جسمی و روانی گروه‌های مورد هدف خود را از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه مورد پایش قرار داده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: این کمیسیون با ترکیبی از متخصصان و کارشناسان متعهد و آموزش‌دیده گروه‌های پزشکی و توان بخشی تشکیل‌شده است.

وی گفت: کارشناسان و پزشکان حاذق کمیسیون پس از رؤیت نظر پزشک متخصص و معاینات بالینی تخصصی با ابزارهای سنجش و همچنین رؤیت انواع مستندات ازجمله عکس رادیوگرافی، نوار گوش، نوار عصب و عضله، ام‌آرآی، سابقه بیماری و بستری، تست‌هوش و همچنین دریافت شرح‌ حال مراجع با نظر اعضای کمیسیون اقدام به مشخص کردن میزان معلولیت می‌کنند.

دهباشی‌پور ادامه داد: در تعیین نوع و شدت معلولیت نظر اکثریت افراد متخصص لحاظ می‌شود و دبیر کمیسیون شهرستان مربوطه بر این مهم نظارت دارد.

وی بابیان اینکه تعداد پرونده‌های بررسی‌شده در کمیسیون پزشکی ۱۵۱۵ بوده است، گفت: تعداد نفرات تأییدشده به‌عنوان افراد دارای معلولیت، ۱۳۸۳ شهروند است. از این تعداد ۸۰۰ معلول به مجموعه معلولان بهزیستی قزوین اضافه شده و مابقی افرادی بودند که از قبل در سازمان عضویت داشتند که مجدداً می‌بایست مورد بررسی قرار می‌گرفتند.

این مسئول بابیان اینکه، تشکیل پرونده تا ورود به کمیسیون تشخیص و تأیید معلولیت و شروع دریافت خدمت از بهزیستی دارای مراحلی است که باید طی شود، افزود: اخذ درخواست از سوی متقاضی در یکی از مرکزهای مثبت زندگی و بررسی آن، تکمیل فرم ثبت اطلاعات سامانه، تکمیل فرم ارزیابی نوع معلولیت، ارسال پرونده به مراکز تأمین و توسعه و یا مراکز مثبت زندگی جهت شرکت توان‌خواه در کمیسیون تشخیص معلولیت، ارسال پرونده به بهزیستی شهرستان جهت ورود اطلاعات پرونده در سامانه پیمنت وکمیسیون تشخیص معلولیت، ارجاع پرونده به واحد مددکاری جهت بازدید منزل و تهیه گزارش مددکاری به‌منظور ارائه خدمت موردنیاز و صدور کارت معلولیت توسط حراست اداره کل بخشی از مراحل طی شده جهت اخذ خدمت از بهزیستی توسط جامعه معلولان است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۲۶ هزار شهروند دارای معلولیت از خدمات اداره کل بهزیستی استان قزوین استفاده می‌کنند؛ تصریح کرد: ۵۱۰۶ نفر دارای معلولیت بینایی،۵۴۷۲ نفر دارای معلولیت صوت و گفتار، ۵۳۵۳ نفر دارای معلولیت شنوایی، ۱۹۸۶ بیمار اعصاب و روان، ۶۷۱۴ معلول ذهنی، ۱۱ هزار و ۱۵۳ معلول جسمی و حرکتی و  ۲۳۶۸ معلول سالمند جامعه معلولان استان قزوین را تشکیل می دهند. از این تعداد ۱۲ هزار و چهار معلول در شهرستان قزوین، ۵۰۱۷ معلول در شهرستان البرز، ۳۹۶۸ معلول در شهرستان تاکستان، ۲۷۲۱ معلول در شهرستان بوئین‌زهرا، ۱۷۸۲ معلول در شهرستان آبیک و  ۸۶۶ معلول در شهرستان آوج زندگی می‌کنند.

کد خبر 65026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد