شناسایی ۸ هزار کودک دارای اختلالات بینایی در کشور

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از شناسایی ۸ هزار کودک دارای اختلالات بینایی در کشور خبرداد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی آذربایجان غربی، «افروز صفاری‌فرد» در حاشیه اجرای کارگاه منطقه‌ای ارزشیابی علمی برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های این معاونت بهزیستی که شامل غربالگری شنوایی، بینایی، مشاوره ژنتیک، پیشگیری از معلولیت در دوران سالمندی و آگاه‌سازی زنان سرپرست خانوار است، اجرای طرح غربالگری شنوایی و بینایی را از موفقیت‌ترین طرح‌های این معاونت عنوان کرد و افزود: از زمان آغاز اجرای طرح غربالگری بینایی که از سال ۷۵ آغاز شد حدود ۵۰ میلیون کودک تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفته و از این تعداد ۳۷۰ هزار کودک دارای مشکل بینایی، شناسایی شده و در دوران طلایی درمان که بین ۳ تا ۶ سال است به مراکز درمانی ارجاع داده شدند. 

وی ادامه داد: پیش تر، اجرای این طرح از آبان ماه آغاز می شد اما از دو سال پیش، طرح مذکور از اردیبهشت ماه تا پایان سال جاری اجرا میشود. 

صفاری فرد تصریح کرد: در برش هایی از اجرای غربالگری بینایی تنها درصدی از کودکان جامعه هدف تحت پوشش اجرای این طرح قرار می گرفتند اما اکنون بهزیستی مکلف شده همه کودکان ۳ تا ۶ ساله را حدودا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک) تحت پوشش این طرح قرار دهد. 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴ هزار کودک دارای عارضه تنبلی چشم و ۴ هزار کودک دارای اختلالات عیوب انکساری و سایر اختلالات شناسایی شد که با مداخلات بهزیستی کمک هزینه جراحی و تهیه عینک و عیوب انکساری پرداخت شد. 

وی با بیان اینکه امسال طی تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان بهزیستی با بنیاد ۱۵ خرداد منعقد شد،مقرر شد هزینه تهیه عینک به خانواده‌های نیازمند از سوی بنیاد ۱۵ خرداد پرداخت شود که این موضوع سبب می شود اعتبارات سازمان به سمت اجرای بهتر طرحها سوق یابد. 

صفاری فرد در ادامه با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی از سال ۸۴ که بواسطه این طرح نوزادان از بدو تولد مورد غربالگری شنوایی قرار میگیرند، اظهار کرد: نوزادان پس از اینکه مورد غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند به مراکز منتخب معرفی و تحت پیگیری قرار می‌گیرند و در مورد کودکان مشکوک به اختلالات شنوایی نیز کمک هایی شامل کاشت حلزون، تربیت شنیداری و سمعک صورت می گیرد.  

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی با اشاره  پوشش ۹۲ درصدی اجرای طرح غربالگری شنوایی طی سال گذشته، گفت: این طرح در سال‌های کرونا با تحت پوشش قراردادن ۸۷ درصد از نوزادان، ایران را جزء کشورهای سرآمد در غربالگری شنوایی معرفی کرده است. 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به هزینه های بالای کاشت حلزون با موافقت وزارت بهداشت مقرر شد نسبت به جراحی کودکان مشکوک نیازمند کاشت حلزون بدون پشت نوبتی اقدام شود. 

صفاری فرد با اشاره به آماری از اجرای طرح غربالگری شنوایی در آذربایجان غربی نیز خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در اجرای این طرح با پوشش ۹۲ درصدی جز استان های سرآمد در کشور در اجرای این طرح شناسایی شده است. 

معاون پیشگیری از معلولیت های بهزیستی در پایان با اشاره به اجرای طرح مشاوره ژنتیک در این معاونت، انجام این آزمایشات را برای زوجینی که در سنین بالا ازدواج کردند، خانواده های دارای معلول و تحت پوشش بهزیستی توصیه نمود و افزود: آزمایش ژنتیک خانواده های تحت پوشش بهزیستی و خانواده های نیازمند رایگان و توسط هزینه بهزیستی پرداخت میشود.

کد خبر 64927

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =