در رسانه | کاشمر | تمام مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد خراسان رضوی دارای مجوز شد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته تمام مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد خراسان رضوی دارای مجوز شد.

مسعود فیروزی در مراسم افتتاح کمپ معتادان متجاهر و مرکز حرفه‌آموزی معلولان ذهنی پسر شهرستان کاشمر افزود: علی‌رغم اینکه ۲۳ مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد خراسان رضوی که اکنون حدود ۵۵۰۰ نفر در آن‌ها نگهداری می‌شوند هیچ‌گونه مجوزی نداشتند اما با توجه به شرایط ویژه استان به خصوص وسعت، میزان حاشیه و هم‌مرزی با کشورهای همسایه مجوزهای لازم برای این ۲۳ مرکز اخذ شد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این مراکز مجوز و شناسنامه‌ای نداشت، در زمان وقوع حوادث و اتفاقات مسئول مشخص نبود و همین مساله موجب بروز مشکلاتی می‌شد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: هر چند بر اساس آخرین نظریات جامعه‌شناسان همان‌گونه که نمی‌توان هیچ موجودی زنده‌ای را نادیده گرفت، معتادان و مجرمان، آسیب‌دیدگان اجتماعی و از سویی فرهیختگان، نخبگان، صنعت گران و... را هم نمی‌توان نادیده گرفت و همه گروه‌های اجتماعی را باید در کنار هم دید.

وی اظهار کرد: نوع نگاه جامعه به کسانی که سوء‌مصرف مواد مخدر دارند و معتاد هستند نیز باید چنین باشد اما هنوز جامعه در کشور ما و جهان به این سطح از بلوغ نرسیده‌اند تا خطاها و اشتباهاتی که افراد در برهه‌ای از زندگی مرتکب شدند را به عنوان برچسب روی پیشیانی آن‌ها نچسبانند.

فیروزی با انتقاد از اینکه این نوع نگاه جامعه به معتادان موجب شده تا آخر عمر هیچ راهی برای ترقی، سالم‌سازی و پیشرفت خود نداشته باشند، بر فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه جامعه توسط رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی تسهیلاتی برای کسانی که پاک و درمان شده‌اند و هنر یا مهارتی دارند، در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی علی‌رغم اینکه پاک شده‌اند و به جامعه بازگشته‌اند اما باز هم نزدیکترین افراد حتی پدر وی حاضر به حمایت از او نیست و این موجب می‌شود چنین کسی دوباره به همان مسیر قبلی بازگردد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: کوتاهی‌هایی که در سطح جامعه برای کمک به درمان و توانمندسازی چنین افرادی اتفاق می‌افتد، موجب شکل‌گیری مشکلاتی در سطح جامعه خواهد شد.

وی عنوان کرد: به رغم اینکه در اعتیاد سه مبحث پیشگیری، مدیریت درمان و صیانت در دستور کار قرار دارد اما آنقدر موضوع معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در کشور به مساله جدی تبدیل شده‌ که بخش بسیاری از توان ما صرف دوره مدیریت درمان معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها می‌شود.

فیروزی ادامه داد: اگرچه معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها درصد کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند اما در سطح شهر و جامعه آثار مخربی داشته و چهره نازیبایی را به وجود آورده‌اند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید به پیشگیری از اعتیاد، صیانت و نگهداری افراد درمان شده بیشتر توجه کنیم، بیان کرد: حتی یک درصد پدیده‌های زشت هم می‌تواند دغدغه فکری برای جامعه ایجاد کند.

وی میانگین ابتلا به اعتیاد در کشور را از متوسط جهانی پائین‌تر عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار ۲.۸ درصد افراد در کشور درگیر اعتیاد هستند که این رقم از میانگین جهانی پائین‌تر است.

فیروزی همچنین در افتتاح مرکز حرفه‌آموزی معلولان ذهنی پسر شهرستان کاشمر بیان کرد: کاشمر جزو معدود شهرستان‌های خراسان رضوی است که تمام مراکز روزانه برای سالمندان، معلولان جسمی حرکتی، معلولان ذهنی و... را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۳۵ هزار فرد معلول در خراسان رضوی پرونده تشکیل شده، تصریح کرد: منابع محدود و نیازهای نامحدود موجب شده نتوانیم به همه خدمات بدهیم.

افتتاح کمپ معتادان متجاهر با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و مرکز حرفه‌آموزی معلولان ذهنی پسر بالای ۱۴ سال با سرمایه‌گذاری هشت میلیارد ریالی بخش خصوصی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 64351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد