استاندار: تشکل‌های مردمی ظرفیت بالایی در قم دارند

قم ـ ایرنا ـ استاندار قم با اشاره به ویژگی‌های قم و وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در این شهر گفت: قم «جهان‌شهر» است و باید هم این گونه باشد؛ ظرفیت در قم بسیار بالاست و باید از ظرفیت تشکل‌های مردمی به نحو مطلوب استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدتقی شاهچراغی عصر چهارشنبه در نشست صمیمی با فعالان اجتماعی استان در سالن کرامت استانداری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: این دولت تلاش کرده است تا روح جهادی و مردمی را به واسطه حضور در بین مردم، در دستگاه‌های اجرایی بدمد.

وی خاطرنشان کرد: در طول این مدتی که در خدمت مردم بوده ایم، تلاش کرده ایم که در حوزه مردمی کردن حکمرانی، در عمل اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که در این نشست ها و جلسه ها، خروجی هایِ کاری وجود داشته باشد؛ باور ما این است که در مسیر اثربخشی کارها، گام هایی برداشته ایم؛ هر چند کم است و مبرا از خطا نیستیم.

وی با اشاره به سفرهای خود به نقاط مختلف استان بیان کرد: هنگامی که به روستایی رفتیم، مردم می گفتند که تاکنون حتی فرماندار هم یک بار به این روستا نیامده است.

استاندار قم اظهار داشت: اعلام کرده ایم که از روز نخستی که به استان آمدیم، کدام تصمیم ها و وعده ها، در حوزه های گوناگون عملی شده است.

وی با تاکید بر اینکه عوامل موثر معنوی که می تواند کار را پیش ببرد، بیش از عوامل مادی است، خواستار این شد که سازمان هایی که متولی صدور مجوز برای تشکل های مردمی مختلف هستند؛ بازخورد کارهای انجام شده را در رابطه با تشکل های مرتبط با خود مشخص و بیان کنند.

وی بیان کرد: نباید این جلسه ها به این محدود شود که جمع شدیم، عکسی گرفتیم و گزارشی ارایه کردیم و تمام شد؛ بلکه باید در جلسات مختلف به مباحث اصلی تشکل ها به صورت تخصصی پرداخت.

شاهچراغی گفت: تشکل ها فارغ از اینکه ذیل کدام نهاد هستند، می توانند در موضوع های گوناگون همپوشانی هایی داشته باشند؛ گروه های جهادی فقط گروه هایی نیستند که در حوزه بسیج سازندگی فعال هستند؛ اگر این همپوشانی بین تشکل ها ایجاد شود، هماهنگی در کارها بیشتر می شود.

وی گفت: زمان‌بَر بودن ثبت تشکل ها از اشکالاتی است که به ما وارد می شود و لازم است، اطلاع رسانی صورت گیرد که برای ثبت تشکل ها به طور مشخص چه بازه زمانی و چه مراحلی باید طی شود.

وی اظهار داشت: در طول ۹ ماه اخیر ۵۳ سفر به تهران داشته ام که هر سفر برای موارد متعدد بوده است و برای پیگیری امور مختلف استان با دستگاه های مختلف رایزنی داشته ام و نیز جلساتی با مدیران استانی برگزار کرده ام.

وی گفت: در جامعه هدف مربوط به «بهزیستی» عقب ماندگی هایی داریم و انتظار این است که به این جامعه هدف توجه بیشتری شود و اگر در این حوزه تشکل های مردمی نیز کمک کنند، می توانند مفید باشند.

شاهچراغی با اشاره به نقش و تاثیر تشکل های مردمی خاطرنشان کرد: در مسایلی همچون کرونا، سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور به خوبی از ظرفیت های مردمی استفاده شد.

استاندار قم همچنین بر استفاده از نقطه نظرات تشکل های مردمی در امور مختلف تاکید کرد.

سمن‌ها حلقه وصل مردم و مدیران هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان گفت: شهیدان رجایی و باهنر، ۲ اسوه مدیریت در نظام جمهوری اسلامی ایران بودند.

احمد حاجی‌زاده با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم اظهار داشت: با مطالعه زندگینامه شهیدان، باید به سیره شهدا رجوع و برای تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از خداوند متعال می خواهیم که ما را یاری و هدایت کند تا در مسیر شهدا و مدیریت فرماندهان جنگ گام برداریم و از آن‌ها درس بگیریم.

وی از هفته دولت، به عنوان فرصتی برای شنیدن دغدغه ها و نظرهای تشکل های مردمی یاد و اضافه کرد: مساجد، تکایا و هیات‌های مذهبی به عنوان یکی از تشکل های مردمی، از دیرباز در کشور ما وجود داشته اند.

حاجی زاده افزود: بعدها؛ اتحادیه ها، صنوف، انجمن های اسلامی و... شکل گرفت؛ اما سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) از سال ۱۳۷۶ به این شکل درآمد و وجود این تشکل ها، فرصتی برای مدیران است تا از ظرفیت آنان به خوبی استفاده کنند.

وی از سمن ها به عنوان «حلقه وصل مردم و مدیران دستگاه های اجرایی» نام برد و ادامه داد: می توانیم از توانمندی ها و ظرفیت های سمن ها در امور مختلف اجتماعی و فرهنگی بهره ببریم.

وی افزود: سمن ها، یک فرصت برای مدیران نظام جمهوری اسلامی است؛ اگر بتوانند از این ظرفیت ها استفاده کنند، می توانند در بسیج مردمی و از ظرفیت آنان برای اطلاع رسانی اقدام های صورت گرفته، استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم خاطرنشان کرد: از طریق همین تشکل های مردمی می توانیم از کارهای خود بازخورد بگیریم.

همچنین حسین غریب مدیرکل امور اجتماعی استانداری قم در این جلسه، از حضور نمایندگان گوناگون تشکل‌های مردمی استان قم تقدیر و سپاسگزاری و بر اهمیت توجه به این نهادهای مردمی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش تعدادی از مسئولان گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) و انجمن‌های تخصصی در جلسه مذکور دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در زمینه های مختلف همچون اجتماعی، فرهنگی، جوانان، ورزش و خانواده بیان کردند.

«مهدی فراهانی» مسئول یکی از سمن ها، با اشاره به مشکلات «جامعه معلولان»، خواستار توجه به قانون استخدام معلولان در دستگاه های اجرایی شد و گفت: کارگروه هایی تشکیل شود تا بدین وسیله سمن ها بتوانند مشکلات را به همراه راهکارهای اجرایی بیان کنند.

یکی دیگر از مسئولان تشکل های مردمی گفت: از نقطه نظرات و توان سمن ها و گروه های جهادی در امور گوناگون استفاده شود و با یکپارچه‌سازی اطلاعات از موازی‌کاری جلوگیری به عمل آید.

همچنین مسئول یکی دیگر از سمن ها خاطرنشان کرد: می توان از سمن های تخصصی در امور شهری، کشاورزی و صنعت بهره برد.

یکی از مسئولان تشکل های مردمی، خواستار توجه به جامعه معلولان و بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی های آن‌ها شد.

«رضا موسوی» نماینده کانون های فرهنگی - هنری مساجد؛ خواستار استفاده از ظرفیت این کانون ها در امر آموزش نسل جوان در زمینه هایی مانند آموزش قرآن، کتابخوانی و اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی در مساجد شد.

مسئول یکی از تشکل های مردمی، تاکید کرد که تشکل های مردمی نیازمند حمایت های مالی و معنوی هستند.

«ابراهیم سلیمانی» رییس انجمن عکاسان استان قم، با اشاره به وجود تشکل ها و انجمن های هنری و تخصصی در رشته های مختلف، خواستار برگزاری جلسه های تخصصی در موضوع‌های گوناگون، به منظور بیان مسایل به صورت موضوعی و تخصصی شد.

محمدعلی رجایی رییس‌جمهور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد باهنر نخست‌وزیر وقت ایران در هشتم شهریور ۱۳۶۰ بر اثر انفجار تروریستی توسط منافقان در تهران به شهادت رسیدند؛ دوم تا هشتم شهریور به عنوان «هفته دولت» نامگذاری شده ‌است.

کد خبر 64302

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد