در رسانه| تاکید معاون استاندار اردبیل بر راه‌اندازی خانه‌های امن بهزیستی در شهرستان‌ها

اردبیل - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل بر راه‌اندازی خانه‌های امن بهزیستی در شهرستان‌های استان، به منظور توسعه خدمات متنوع این سازمان و مداخلات تخصصی در حوزه مسائل اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم دبیر روز چهارشنبه در نشست آموزشی تخصصی مسئولان فنی خانه‌های امن بهزیستی در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: برخی مواقع مشکلات حوزه اجتماعی، دامنه‌دار می‌شود و مدیریت آنها نیاز به تخصص و فضای لازم دارد و از این نظر راه‌اندازی مراکز مشابه خانه‌های امن در شهرستان‌ها می‌تواند مفید باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل به سابقه فرمانداری خود در چندین شهرستان استان اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه اجتماعی فعالیت‌های بهزیستی از اهمیت خاصی برخوردار است و فعالان این عرصه را همکاران خود می‌دانیم و برای هرگونه پشتیبانی و تعامل در این راستا آماده هستیم.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست،  اجتماع محور بودن دستگاه قضایی را فرصت مغتنمی برای بهزیستی دانست و گفت: دادسراهای اخلاقی و ارشادی می‌توانند در این راستا منشاء خیر و خدمت باشند.

محمود علی‌گو افزود: کارشناسان و مددکاران اجتماعی شرکای ما در حوزه مسائل اجتماعی هستند و افرادی که به حوزه اجتماعی بهزیستی مراجعه می‌کنند هر کدام روایت‌های خاص خود را دارند و باید برای مدیریت و خدمت به آنها روایت‌های خاص مدنظر باشد و همچنین باید مداخله خلاقانه را در مواجهه با آنها در پیش بگیریم.

وی تصریح کرد: زن به تعبیر مقام معظم رهبری، عضوی از خانواده است و مرد و زن از حقوقی برخوردارند و مرد حق ندارد در هر امری به زن زور بگوید و نظر خویش را تحمیل کند.

خلاء قانون در حوزه خشونت علیه زنان

رئیس کل دادگستری استان اردبیل هم در این نشست با بیان اینکه حضور عضوی از دستگاه قضایی در هر مجموعه‌ای به منزله حضور قانون است، گفت: در موضوع خشونت علیه زنان، در کشورهای مختلف، قوانین لازم وجود دارد اما در کشور ما با وجود استفاده از قوانینی نظیر تعزیرات، تاکنون قانون خاصی تدوین نشده است.

حجت الاسلام حسین کثیرلو افزود: البته ضعف قانونی زیادی در این حوزه نداریم اما در مرحله اجرا، مشکلاتی وجود دارد و در سال‌های اخیر، دستگاه قضایی به صورت برنامه محور در این حوزه وارد عمل شده است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل ادامه داد: سند تحول و تعالی قضایی تدوین و تکلیف قانونی و شرعی برای آحاد جامعه در آن گنجانده و به پیشگیری از جرائم تاکید شده و معاونت پیشگیری نیز در همین راستا در دادگستری‌ها ایجاد شده است.

وی گفت: اغلب ازدواج‌ها در سه سال نخست زندگی به طلاق منجر می‌شود و علت مهم این مشکل، هم کفو یا همسان نبودن زوجین از حیث فرهنگ، اقتصاد، خانواده و نظایر آن است و در حوزه مسائل اجتماعی و خشونت علیه زنان باید به این مسئله نیز توجه شود.

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی اردبیل در این نشست گفت: این سازمان ۵۰ خدمت متنوع به جامعه ارائه می‌کند و خشونت‌های خانوادگی از مسائل مهم حوزه اجتماعی است.

وی یادآورشد: اردبیل جزو ۶ استان پایلوت کشور است که در طرح راه‌اندازی خانه‌های امن پیشرو است و فعالیت‌های این استان در این خصوص، موفق ارزیابی شده است.

مدیرعامل موسسه خیریه ائمه اطهار اردبیل هم در این نشست گفت: این موسسه از سال ۸۵ تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان دایر شده و خدماتی با همکاری خانه امن و مرکز نگهداری کودکان و زنان خشونت دیده، مرکز نگهداری آسیب‌دیدگان زیر ۱۴ سال و مرکز نگهداری کوتاه قامتان با ۲۰۰ نفر عضو ارائه می‌دهد و ۹۰۰ نفر از خانوارهای آسیب دیده را تحت پوشش دارد.

عزیز طلوعی ادامه داد: خانه امن برای حمایت از زنان و کودکان خشونت دیده در اردبیل از سال ۹۶ راه‌اندازی شده و تاکنون از ۱۷۰ نفری که برای آنها پرونده تشکیل شده، سرنوشت فقط ۲ نفر از آنها به طلاق منجر شده است.

وی تصریح کرد: ۱۲۰ پرونده برای افراد خشونت‌دیده یا خشونت‌گر تشکیل داده‌ایم و برای ۶۰ مورد از آنها در زمینه ایجاد سازش، اقداماتی انجام گرفته است.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

کد خبر 63900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد