بستر ارائه خدمات مراکز مثبت زندگی آبان‌ماه جاری هوشمندسازی می‌شود

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور در خراسان رضوی از آغاز بکار بزرگ‌ترین شبکه خدمات اجتماعی خاورمیانه با مدیریت و محوریت بهزیستی در آبان‌ماه جاری در بستر جدید سامانه هوشمند خبر داد.

به گزارش روابط عمومی خراسان رضوی، «سیدحسین خادم حسینی» معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه برگزاری همایش آموزشی توجیهی مراکز مثبت زندگی خراسان رضوی با اعلام این خبر، گفت: سامانه هوشمند پایه‌ این شبکه بزرگ خدماتی، در حال تکمیل است و فاز اول آن آبان‌ماه راه‌اندازی می‌شود.

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور مراکز خدمات بهزیستی که در عرف این سازمان، به مراکز مثبت زندگی موسوم است را بزرگ‌ترین شبکه ارائه خدمات اجتماعی محله‌محور توصیف کرد و گفت: این تشکیلات و این سطح و حجم از خدمات محله‌محور، افتخار نظام و بهزیستی است که در جای جای کشور به همه‌ی شهروندان ارائه می‌شود.

وی، افزود: این شبکه بزرگ با ۲۵۰۰ واحد خدماتی در سطح کشور، از طریق یک سامانه هوشمند جامع به هم و به واحدهای سازمانی بهزیستی در ستاد کشور، ستاد استان‌ها و شهرستان‌ها متصل می‌شوند که با سطوح دسترسی متفاوت، تمام مراکز و کارشناسان بهزیستی در سراسر کشور را در لحظه با یکدیگر مرتبط می‌سازد.

به گفته‌ این مسئول، افقی که برای مراکز مثبت زندگی دیده شده، آن است که به درگاه ارائه خدمات اجتماع‌محور کل دولت تبدیل شود و رایزنی‌ها و گفتگوهایی با سایر نهادها در ارتباط با اجرایی شدن این برنامه، در جریان است.

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور، گفت: مراکز مثبت زندگی، با شناختی که از محلات و شهروندان ساکن آنها بدست آورده‌اند و همچنین، شناسایی آسیب‌ها، مشکلات و کانون‌های حمایت اجتماعی در مناطق گوناگون شهرها، می‌توانند بهترین ظرفیت برای ارائه‌ی خدمات سایر نهادهای دولت همچون شهرداری‌ها به ساکنین محلات باشند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه فعالیت‌های این مراکز در حال بازنگری است، گفت: پس از بررسی ضعف‌ها و قوت‌هایی که در طول ۱.۵ سال که از تشکیل این مراکز می‌گذرد، بر اساس برنامه‌ای که در چشم‌انداز مراکز دیده شده، شیوه‌نامه‌ جامعی در ستاد بهزیستی کشور در دست تدوین است که تمام وجوه فعالیت‌ها، خدمات قابل ارائه، نحوه‌ی رتبه‌بندی، سطح خدمات، نحوه مراجعه خدمت‌گیرندگان، قیمت تمام شده‌ خدمات و سایر مسائل در آن دیده شده است.

خادم حسینی با یادآوری اینکه سامانه‌های پیشین این مراکز، به خاطر اشکالاتی که در ارتباط شبکه‌ای آنها داشت با راه‌اندازی سامانه جدید، کنار گذاشته می‌شود، گفت: اطلاعات مندرج در سامانه‌های پیشین به اضافه سابقه‌ فعالیت‌های مراکز و سایر داده‌ها به سامانه‌ جدید منتقل می‌شود و علاوه بر این، اطلاعات جدیدی که برای کار در سامانه‌ هوشمند جدید مورد نیاز است در آن بارگذاری خواهد شد.

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور، تأکید کرد: تنها خدمت‌گیرندگان این مراکز، مددجویان بهزیستی نیستند بلکه سایر شهروندان و از جمله مراجعین بالقوه به سازمان یا سایر افراد می‌توانند از مراکز مثبت زندگی، به عنوان پیشخوان سازمان بهزیستی، خدمات دریافت کنند.

وی، افزود: در آیین‌نامه‌ فعالیت‌های این مراکز، تمام خدمات سازمان بهزیستی و همه‌ مواردی که این مراکز بسته به سطح و رتبه‌ مکتسبه قادر به انجام آن هستند، احصا شده است.

خادم حسینی، گفت: بر اساس این شیوه‌نامه، پروتکلی برای هر کدام از خدمات تعریف شده که نیروی انسانی و هزینه‌های مورد نیاز نیز در آن دیده شده و در نتیجه، هر مرکز با توجه به رتبه و سطح و نوع خدماتی که ارائه می‌کند می‌تواند ساختار نیروی انسانی برای خود تعریف کند و بسته به تمایل مدیر مرکز و درخواست گسترش خدمات آن، نیروهای متخصص کافی بکار بگیرد.

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور، با تأکید بر اینکه موضوع نظارت بر حسن انجام خدمات این مراکز که از وظایف دستگاه حاکمیتی است نیز در شیوه‌نامه دیده شده، یادآور شد: امیدواریم با آغاز دوره‌ جدید فعالیت مراکز ارائه خدمات بهزیستی از آبان‌ماه، به صورت عملیاتی و عینی، شاهد وجهه‌ بسیار مثبت مراکز مثبت زندگی باشیم و مددجویان و سایر شهروندان، طعم دریافت خدمت در نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود را بچشند.

کد خبر 63866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد