حسن عبدی؛ نماینده پرافتخار خراسان رضوی در تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران

آقای حسن عبدی، متولد ۱۳۶۴ در روستای جوقان از توابع شهرستان چناران استان خراسان رضوی، دارای معلولیت جسمی حرکتی، فارغ التحصیل رشته حسابداری، عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران و تنها نماینده خراسان رضوی در تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشور است.

کارنامه درخشان آقای عبدی، نمایانگر اراده و پشتکار مثال زدنی او در طی بیش از ۱۷ سال فعالیت ورزشی است؛ حضور مدام در اردوی تیم ملی از سال ۹۲ تا کنون، حضور در بازی های جام جهانی بکستبال با ویلچر۲۰۱۴ کره جنوبی و ۲۰۱۸ آلمان(کسب جایگاه چهارم جهان برای اولین بار توسط ایران و آسیا)، حضور در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۱ توکیو، مدال طلای بازی های پاراآسیایی اندونزی ۲۰۱۸، مدال برنز آسیا-اقیانوسیه۲۰۱۳ تایلند و نقره آسیا-اقیانوسیه۲۰۱۷ چین، مدال طلای جام چهارجانبه میتسوبیشی ژاپن۲۰۱۹، مدال برنز جام چهارجانبه گارانتی ترکیه۲۰۱۹، قهرمانی لیگ برتر ایران در سالهای ۹۳ و۹۴، نائب قهرمان لیگ برتر ایران سالهای ۹۱، ۹۲، ۹۶، نائب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور در سال ۹۷ و ...از جمله افتخارات بیشمار این ورزشکار پرتلاش و افتخارآفرین است که مرور آنها، مایه فخر و مباهات جامعه ورزشی به ویژه جامعه افراد دارای معلولیت کشورمان است. آقای عبدی علاوه بر این در رشته های دو و میدانی و پرتاب دیسک و پرتاب وزنه نیز فعالیت داشته است. در ادامه به خلاصه ای از دوران ورزشی این ورزشکار باانگیزه اشاره می کنیم؛

"آقای حسن عبدی، ورزش را از سن پانزده سالگی در رشته والیبال نشسته در شهرستان چناران آغاز کرد. اما پس از یک سال متوجه شد با توجه به سطح معلولیتش این رشته برایش مناسب نیست، سپس در سال های۸۰، ۸۱ و ۸۲ فعالیت خود را در رشته های دو و میدانی، پرتاب دیسک و وزنه ادامه داد که ماحصل آن نیز چند دوره رتبه های اول و دوم و سومی بالاخص در پرتاب وزنه بود. اما او بازهم آنچه که از ورزش می خواست را نیافته بود، در همین دوران با رشته بسکتبال با ویلچر که ورزش اصلی ورزشکاران ساکن در مجتمع توانبخشی شهید فیاض بخش مشهد بود آشنا شد و  شروع به فعالیت در این رشته کرد. همچنین همزمان تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در رشته حسابداری ادامه داد. بعد از حدود سه سال که تمرینات ابتدائی بسکتبال با ویلچر را در محضر مربیان زحمت کش بسکتبال با ویلچر مشهد و ایران گذراند پا به عرصه مسابقات لیگ برتر گذاشت و چند سالی در تیم مشهد توپ زد.

در سال ۱۳۸۸ از سوی فدراسیون برای اولین بار جهت شرکت در اردوهای آمادگی تیم ملی دعوت شد، اما چند روز قبل از برگزاری اردو اعلام شد که فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر محرومیت ۵ ساله ای را برای شرکت در مسابقات بین المللی برای تیم ملی ایران در نظر گرفته است که این اقدام فعالیت های تیم ملی ایران را برای ۵ سال به خوابی عمیق فرو برد و بازیکنان جوان بسیاری همچون حسن عبدی که سرشار از انگیزه بودند فرصت عرض اندام را از دست دادند، اما او نا امید نشد و تمرکز خود را بر شرکت در مسابقات لیگ برتر کشور گذاشته و در سالهای گذشته موفق به کسب دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی در سوپر لیگ بسکتبال با ویلچر کشور گردید.

وی پس از اتمام دوره ۵ ساله محرومیت تیم ایران، در اولین سری از اردوهای آمادگی تیم ملی برای شرکت در مسابقات آسیا و اقیانوسیه انتخابی جام جهانی در سال ۲۰۱۴ شهر بانکوک کشور تایلند توانست نظر کادر فنی را جلب کرده و با وجود اولین حضورش در اردوهای انتخابی، افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی را بدست آورده و همراه تیم ملی جواز شرکت در جام جهانی ۲۰۱۴ کره جنوبی را بدست آورد.

وی پس از آن در جام جهانی ۲۰۱۴ کره جنوبی و جام گارانتی استانبول ۲۰۱۶ تیم ملی را همراهی کرد، پس از آن موفق به کسب سهمیه المپیک شد و به عنوان تنها نماینده خراسان رضوی و به عبارتی تنها نماینده نیمه شرقی کشور در بازیهای ریو ۲۰۱۶ در تیم بسکتبال با ویلچر شرکت کرد.

حسن عبدی پس از بازیهای المپیک درگیر مسابقات لیگ برتر بود و چند ماه پس از اتمام لیگ دوباره به اردو فراخوانده شد تا یکبار دیگر برای پوشیدن لباس تیم ملی در رقابتی نفس گیر با سایر بازیکنان هم پست خود قرار گیرد. وی پس از ۵ دوره اردوی آمادگی و تمرینات هر روزه، برای اعزام دعوت شد و این بار همراه تیم ملی در بازیهای قهرمانی آسیا اقانوسیه انتخابی جام جهانی، با کسب مقام دومی پس از استرالیا بر قله آسیا ایستاد و راهی جام جهانی ۲۰۱۸ آلمان شد. در هامبورگ تیم ایران با نمایشی خیره کننده و بی سابقه در جایگاه چهارمی جهان ایستاد و اولین تیم آسیا شد که به این مهم دست یافته است.

پس از برگشت از جام جهانی در کمتر از یک ماه تیم ملی دوباره عازم مسابقات شد. اینبار حضور در بازیهای پارا آسیایی، برای اولین بار قهرمانی آسیا را نصیب تیم ملی ایران کرد.

پس از بازیهای آسیایی مهمترین رویداد بین المللی پیش رو بازیهای پاراالمپیک توکیو ۲۰۲۰ بود که به دلیل همه گیری کرونا با یک سال تاخیر در سال ۲۰۲۱ در شهر توکیو برگزار شد و حسن عبدی به همراه تیم ملی کشورمان، با تمام مشکلات و علی رغم غیبت اکثر مهره های کلیدی خود نمایش قابل توجهی داشت.

سپس تیم ملی کشورمان با حضور حسن عبدی در تورنومنت انتخابی بازیهای جهانی در کشور تایلند موفق به کسب مدال نقره شد و پس از کشور استرالیا عنوان برترین تیم آسیا را از آن خود کرد. در حال حاضر این ورزشکار پرتلاش و باانگیزه در اردوهای تمرینی و انتخابی تیم ملی برای شرکت در جام جهانی ۲۰۲۲ امارات به سر می برد تا در کنار دیگر اعضای تیم ملی، برای حضوری پراقتدار آماده شود. برای این غیورمرد توانمند درخشش و موفقیت های بیش از پیش آرزو می کنیم."

کد خبر 63684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد