در رسانه | شهرآرا | جامعه باید پذیرای همه افراد باشد

گپ‌وگفت ما با مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی، برای کودکان معلول و عدالت استفاده این کودکان از فضای بازی شهری است. گپ‌وگفتی که پاشنه‌آشیل آن به شرح وظایف نهادهای دیگر و هرچه آنان برای معلولان (ازجمله کودک و بزرگ‌سال) انجام می‌دهند، همراه است...

مدیرکل بهزیستی استان ابتدای کلامش برای بوستان‌های دارای فضای بازی کودکان از شهرداری مشهد قدردانی می‌کند. او معتقد است که شهرداری با ایجاد این هشت بوستان گامی بزرگ برای حضور کودکان معلول در فضای شهری برداشته است و ادامه این مسیر می‌تواند با بهسازی همه بوستان‌های شهر مشهد همراه باشد.
فیروزی در ادامه نگاهی کارشناسی به محوطه‌بازی کودکان معلول در بوستان‌ها می‌اندازد و می‌گوید: تأکید ما این است که فضای بازی این کودکان نباید از دیگر بچه‌ها جدا باشد. باید هرکدام از این بچه‌ها در کنار دیگر بچه‌ها بتوانند بازی کنند.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در تأکیدی دوباره می‌گوید که مخالف جداسازی جامعه معلولان از دیگر بخش‌های جامعه است. فیروزی با صراحت ادامه می‌دهد: با طرح سینمای مخصوص معلولان، بوستان ویژه معلولان و... و هر طرحی که به‌نوعی سبب جداسازی این افراد از جامعه باشد، مخالفم. این طرح‌ها معلولان را به گوشه‌ای از جامعه می‌راند. این درحالی است که جامعه باید خودش را به‌نوعی آماده کند که بتواند پذیرای همه افراد باشد.
مدیرکل بهزیستی استان معتقد است که مطالبه‌گری رسانه‌ها باید به این سمت (آماده‌بودن جامعه) سوق داشته باشد و در کنار آن نیز به فرهنگ‌سازی ساخت اساسی و بنیادی بناها از همان پایه توجه شود تا چنانچه روزی که آسیب جسمی سراغمان آمد، درگیر بهسازی و مناسب‌سازی نباشیم. به‌عنوان مثال از همان ابتدا به ایجاد رمپ، داشتن آسانسور و سرویس بهداشتی مناسب توجه کنیم.
وی در ادامه سراغ قانون حمایت از معلولان می‌رود. او به‌ترتیب ۱۰فصل این قانون را برمی‌شمارد و می‌گوید: بر اساس این قانون و متن صریح فصل‌های آن، برای سیزده وزارتخانه وظایف و تکالیفی در حوزه معلولان مشخص شده است.
ادامه صحبت او مصداقی از این وظایف است: مسکن معلولان مانند سایر افراد جامعه برعهده نهادهای متولی مسکن است و چه‌بسا در این حوزه به‌دلیل شرایط جسمی معلولان باید توجه ویژه داشت، اما اولین جایی که رسانه‌ها برای مطالبه‌گری معلولان سراغش را می‌گیرند، بهزیستی است. حوزه بهداشت‌ودرمان نیز متولی مشخصی دارد، اما رسانه‌ها کمبودهای این حوزه را از بهزیستی مطالبه می‌کنند.
فیروزی به صندلی‌چرخ‌دار و تأمین آن برای معلولان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: ما برای تأمین صندلی‌چرخ‌دار عادی معلولان ده‌ها مشکل داریم. حال در چنین وضعی پیگیری و خرید صندلی‌چرخ‌دار ورزشی که بیش از ۶۰میلیون قیمت دارد، قطعا خارج از حوزه وظایف بهزیستی است و باید اداره‌کل ورزش‌وجوانان برای تأمین صندلی‌چرخ‌دار این معلولان اقدام کند.
نمونه‌هایی که مدیرکل بهزیستی می‌آورد، هنوز ادامه دارد. حوزه حمل‌ونقل و چالش‌های این حوزه مصداق بعدی است. بر اساس قانون، حوزه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری باید برای معلولان دارای شرایط آسیب جسمی رایگان باشد. در مشهد این اتفاق با همکاری شهرداری افتاده است. در برون‌شهری نیز باید ۵۰درصد هزینه برای افراد معلول شدید محاسبه شود. این‌بار من از رسانه‌ها می‌خواهم بررسی کنند که چقدر حمل‌ونقل برون‌شهری در این مورد رعایت می‌شود.
او معتقد است که اگر رسانه‌ها قانون حمایت از معلولان را بررسی و بر اساس این قانون از دستگاه‌های مسئول مطالبه‌گری کنند، بی‌شک تا پایان دوره کاری خود سوژه برای مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول دارند.

کد خبر 63665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد