استفاده از گروه‌های مردمی داوطلب در رفع آسیب‌های اجتماعی/ راه‌اندازی ۷۱۱ پایگاه فعال در سطح محلات

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره فعالیت تشکل‌های مردمی همکار با معاونت پیشگیری بهزیستی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «آرزو ذکایی‌فر» معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره همکاری تشکل‌ها با حوزه پیشگیری بهزیستی، گفت: یکی از تشکل‌هایی که سابقه زیادی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همکاری با سازمان بهزیستی دارد. تشکلی به اسم همیاران سلامت اجتماعی است که این تشکل بالغ بر ۲۰ سال سابقه همکاری با سازمان بهزیستی دارد.

وی ادامه داد: جمعیت همیاران از جمله تشکل‌های مردمی و برخاسته از گروه‌های مردمی هستند که به تدریج توانمند شده و مجوز فعالیت در قالب موسسه را از سازمان بهزیستی دریافت کرده‌اند و طی این سال‌ها دوره‌های آموزشی متعددی را در حوزه فعالیت‌های اجتماع محور، ظرفیت‌سازی، حمایت گیری و پروژه‌نویسی گذرانده‌اند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶۰ جمعیت همیار ثبت شده و گروه‌های همیار داوطلب داریم. همچنین ۱۲۰۰ همیار داوطلب در ذیل جمعیت همیاران پایگاه‌های سلامت اجتماعی است که در محلات راه‌اندازی شده و در حوزه آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در قالب برنامه‌های اجتماع محور فعالیت دارند.

ذکایی‌فر با بیان اینکه ۷۱۱ پایگاه فعال در سطح محلات در کشور وجود دارد، تصریح کرد: برنامه‌های مشارکت اجتماعی و اجتماع محور از جمله برنامه‌هایی است که نقش گروه‌های مردمی و داوطلب در اجرای تمام فرایندهای آن بسیار پررنگ و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های بسیار اثرگذار که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با مشارکت مردم و گروه‌های مردمی و داوطلبان و تشکل‌ها صورت می‌پذیرد؛ برنامه رشد و توانمندسازی محلات است بطوری که در سال گذشته ۵۲۷ پروژه توانمندسازی محلات با رویکرد ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کمک موسسات همیار اجرا شده که بخشی از این پروژه‌ها آموزشی و بخشی هم پروژه‌های حرفه آموزی و کارآفرینی بود، بویژه در مناطق کم برخوردار و آسیب‌خیز. برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم توسط این موسسات ۸۰۰ پروژه رشد و توانمندسازی و توسعه محلات با اولویت محلات کم برخوردار و آسیب‌خیز اجرا کنیم.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به یکی دیگر از اقداماتی که تشکل‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهند، گفت: تشکیل گروه‌های مشارکت اجتماعی است که دو نوع گروه مشارکت اجتماعی نوجوانان در گروه‌های دختران و پسران و گروه مشارکت اجتماعی زنان و بانوان است که در حال حاضر در حال فعالیت هستند و امسال بیش از هزار و ۵۰۰ گروه را در این قالب راه‌اندازی کرده‌ایم.

ذکایی فر تصریح کرد: وظایف گروه‌ها با راهبری تسهیلگران محلی موسسات همیاران سلامت اجتماعی این است که مسائل و مشکلات محله و منطقه مورد نظر که افراد گروه در آن زندگی می‌کند را احصا، اولویت‌بندی و نیازسنجی کرده و در نهایت در فرآیند مشارکت اجتماعی و توانمندسازی پروژه محلی را برای مداخلات با راهبری موسسه و تسهیلگر انجام دهند. البته رکن مهم انجام این فرایند مشارکت مردم محلات و همچنین حمایت گیری آنان از سایر دستگاه‌ها و بخش‌های غیردولتی و خیرین در راستای جلب مشارکت در فرایند اجرای پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ پروژه توسط گروه‌های مشارکت اجتماعی نوجوانان انجام شد و بنابر اعتباری که سازمان در این بخش هزینه کرد خودشان هم سهم اعظمی آورده داشتند به این ترتیب که گروه‌های نوجوان با حمایت گیری از سایر دستگاه‌ها و خیرین برای اجرای پروژه‌ها، اعتباراتی را در کنار اعتبارات سازمان برای این بخش قرار داده و اضافه کرده و توانستند پروژه محلی خود را اجرا کنند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طی این سال‌ها توانسته‌ است یک ظرفیت عظیم مردمی علاوه بر ظرفیت‌هایی که ذکر شد اضافه و توسعه دهد که به عنوان تسهیلگران محلی شناخته می‌شود. این تسهیلگران محلی عمدتا برنامه‌های آگاه‌سازی و اجتماع محور را در محلات راهبری و انجام می‌دهند؛ در حال حاضر دو هزار و ۳۴ تسهیلگر محلی در سراسر کشور وجود دارد که مقطع تحصیلی این افراد در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانیس و دکترا است و عمدتا در رشته‌های روانشناسی، مشاوره علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و مددکاری و علوم اجتماعی هستند.

ذکایی فر گفت: یکی از برنامه‌های سال جاری بدلیل اهمیت و جایگاه نقش گروه‌های مردمی، افزایش گروه‌های داوطلب و تشکل‌هاست و هدف‌گذاری ما در سالجاری این است که بتوانیم حدود ۶ هزار گروه را در قالب گروه‌های همیار سلامت اجتماعی راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به ازدیاد و تنوع آسیب‌های اجتماعی یکی از اهداف ما برای افزایش گروه‌ها همین موضوع است، چراکه گروه‌های مردمی و داوطلب و غیردولتی و تشکل‌ها نقش موثری در آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند، البته نکته حائز اهمیت آموزش و توانمندسازی این افراد در راستای اهداف در نظر گرفته شده است.

کد خبر 63619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =