پاکسازی خیابان‌ها از متجاهران و غفلت از معتادان بالاشهری

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اعتیاد فقط در کف خیابان نیست و حتی ساکنان بالاشهر به عنوان تفریح از مواد استفاده می‌کنند، گفت: در حالی که مشغول پاکسازی خیابان از معتادان متجاهر هستیم، از این دست معتادان غفلت شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «فرهاد اقطار» سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، افزود: معتادان در مناطق بالاشهر در روند درمان قرار نگرفته‌اند و خانواده متوجه اعتیاد آنها نشده است. برخی از این معتادان برای زیبایی از مواد استفاده می‌کنند.

وی، اضافه کرد: فقط فکر مراکز ماده ۱۶ برای معتادان متجاهر هستیم اما اگر فرصت توجه به معتادان در بالای شهر را از دست دهیم، خطرناک است. متاسفانه در مورد درمان معتادانی که به مرحله تخریب نرسیدند، فکری نکردیم. آنها هنوز خانواده دارند و متجاهر نیستند.

همه ما مشغول پاکسازی خیابان هستیم و ممکن است چند سال طول بکشد که معتادان ساکن بالای شهر نیز متجاهر شوند بنابراین باید درمان اختیاری و پیشگیرانه برای نسل جوان ساکن این مناطق تسهیل شود.سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: همه ما مشغول پاکسازی خیابان هستیم و ممکن است چند سال طول بکشد که معتادان ساکن بالای شهر نیز متجاهر شوند بنابراین باید درمان اختیاری و پیشگیرانه برای نسل جوان ساکن این مناطق تسهیل شود.

ارائه مناسب‌ترین مشاوره درمان از طریق خط ملی مشاوره اعتیاد

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ارائه مناسب‌ترین مشاوره‌های  درمانی از طریق خط ملی مشاوره اعتیاد با شماره  ۰۹۶۲۸ خبر داد و گفت: این خط تنها خط تخصصی پیشگیری درمان اعتیاد در کشور است که اپلیکیشن آن نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

اقطار افزود: فعلا ارتباط با خط با شماره  ۰۹۶۲۸ فقط از طریق تماس تلفنی برقرار است و کارشناسان از ساعت هشت صبح تا هشت شب در حوزه های پیشگیری و درمان مشاوره ارائه می دهند و نزدیک‌ترین مرکز درمانی و برنامه پیشگیری را به فرد معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: مشاوره‌ها براساس جنسیت، نوع ماده مخدر، سن و محل سکونت متغیر است. گاهی فرد معتاد به دلیل شغلی که دارد نمی تواند به کمپ بیاید بنابراین کارشناس خط ملی اعتیاد نزدیک ترین مرکز و متناسب ترین درمان را به او ارائه می‌کند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشترین تماس‌گیرندان  با خط ملی اعتیاد زنان هستند به طوریکه ۷۴ درصد تماس‌گیرندگان را زنان تشکیل می‌دهند.

اقطار خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد تماس‌گیرندگان را خود معتادان تشکیل می‌دهند که درباره درمان خود و خانواده سئوال دارند که از این تعداد سه درصد زنان معتاد هستند.

تغییرات منطقه‌ای اعتیاد را به سمت صنعتی شدن پیش برد

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: به دلیل آشنا شدن مردم با خط ملی مشاوره اعتیاد با شماره  ۰۹۶۲۸ شاهد افزایش تماس‌ها با این خط هستیم.

اقطار یادآور شد: سال گذشته تغییرات منطقه ای در افغانستان موجب شدن مواد از تریاک به سمتی صنعتی شدن و موادی مانند آمفتامین و شیشه پیش برود در مورد امسال نمی توان فعلا برآوردی داشت اما احتمالا امسال نیز اعتیاد به سمت صنعتی شدن است.

به گزارش ایرنا، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با مشارکت یکدیگر از سال ۱۳۸۸ خط ملی اعتیاد را با شماره ۰۹۶۲۸ راه اندازی کرده اند. هدف از احداث این خط پیشگیری، درمان و کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از اعتیاد است.

همچنین مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است که به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.

کد خبر 63559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =