آگاه سازی و جلوگیری از تولد کودک معلول؛ نیازمند حمایت رسانه‌ها

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بهزیستی در حمایت از معلولان و در بحث تخصصی کمک کننده بوده، اما برای آگاه سازی و جلوگیری از تولد کودک معلول به حمایت رسانه‌ها نیاز داریم.

حسن شرفی، امروز سه شنبه ۱۸ مرداد در بازدید از خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز خبرنگار با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در آگاه سازی، اظهار کرد: در حال حاضر فرزندآوری در جامعه بسیار مورد تاکید بوده و از طرفی سن فرزندآوری افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه باردار شدن در سنین بالاتر احتمال تولد فرزند معلول را افزایش می‌دهد، افزود: لازم است خانواده‌ها پیش از اقدام به فرزندآوری آزمایش‌هایی را تحت نظر بهزیستی انجام دهند تا شاهد تولد نوزاد معلول نباشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مواردی که باعث جلوگیری از تولد فرزند معلول می‌شود، انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج است، تصریح کرد: چهار آزمایشگاه در استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آزمایش ژنتیک را انجام می‌دهند که افراد نیازمند می‌توانند با معرفی بهزیستی تا سقف ۱۵ میلیون تومان از هزینه‌های انجام این آزمایش معاف شوند.

شرفی با بیان اینکه برای پرداخت این حمایت‌ها هیچ محدودیتی نداریم اما استقبال به اندازه کافی وجود ندارد، اظهار کرد: استقبال مردم از این آزمایش‌ها، به نسبت سال گدشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه انعکاس گزارش‌های خبرگزاری ایسنا به خصوص در آگاهی بخشی در مورد اهمیت آزمایشات ژنتیک بسیار مفید فایده بود، افزود: طبق گزارشات بیان شده که خراسان جنوبی رتبه دوم در فرزندآوری را دارد؛ بهزیستی نیز با فرزندآوری مولد سالم و همراه با آگاهی موافق است که این اطلاع رسانی باید از طریق خبر و رسانه اتفاق افتد.

تاکید بر اطلاع‌رسانی آگاهانه و مداوم

مهدی ابراهیمی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایشان مسئول حقیقی کمک به معلولان را فقط سازمان بهزیستی نمی‌دانند، بلکه همه مردم، بخش‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان‌های انقلابی نیز عهده دار این مسئولیت هستند.

وی با بیان اینکه فرزند معلول در زندگی دچار مشقت و آسیب می‌شود و برای افراد خانواده و جامعه نیز این آسیب ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهایی که باعث افزایش آگاهی جامعه می‌شود، اطلاع  رسانی آگاهانه و مداوم است تا بتوانیم ذهن افکار عمومی را به سمت آسیب های اجتماعی و اهمیت مشارکت مردم در کاهش آن سوق دهیم.

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) رصد فعالیت‌ها را برعهده داریم تا برنامه‌های مورد توجه مردم منطقه را به حیطه اجرا درآوریم، تصریح کرد: مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران با برخورداری از طیف وسیعی از استادان و محققان مجرب دانشگاهی و نیز مشارکت گروهی از پرسشگران کارآزموده، تاکنون بیش از یک‌ هزار طرح مطالعاتی را در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی به اجرا در آورده است.

وی یادآور شد: در این حوزه آمادگی داریم طرح‌های نظرسنجی را در حوزه بهزیستی به مرحله اجرا درآوریم تا بتوانیم در راستای آگاهی بخشی گام برداریم.

انعکاس گزارش‌های خبری و گره‌گشایی از مشکلات 

سپیده قلندری اسفدن، مدیر اداره هنر و رسانه جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: خبرگزاری ایسنا همواره سعی کرده در انتقال اخبار مفید در هر برهه از زمان نقش سازنده‌ای ایفا کند.

وی با بیان اینکه انعکاس گزارش‌های مکتوب و مستند ویدئویی خبرگزاری ایسنا در مورد بهزیستی و خدمات این نهاد تاثیر بسزایی در آگاهی بخشی به مردم داشته است، یادآور شد: امیدواریم با تعامل بیشتر با حوزه روابط عمومی بتوانیم شاهد اقدامات بهتر و وسیع تری در این حوزه باشیم.

کد خبر 63457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد