۵۴۷ نفر در قزوین متقاضی فرزندخواندگی هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۵۴۷ نفر در قزوین متقاضی فرزندخواندگی هستند که از این تعداد ۲۸۷ متقاضی مربوط به شهرستان قزوین، ۱۳۵ متقاضی مربوط به شهرستان البرز، ۴۴ متقاضی در شهرستان آبیک، ۴۲ متقاضی در شهرستان تاکستان، ۳۴ متقاضی در شهرستان بوئین‌زهرا و پنج متقاضی شهرستان آوج وجود دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور اظهار کرد: در یک سال گذشته ۱۱ فرزند به‌صورت فرزندخوانده و هشت فرزند به‌صورت امین موقت به خانواده‌های واجد شرایط فرزندخواندگی واگذار شده است.

وی بابیان اینکه ۵۴۷ نفر در قزوین متقاضی فرزندخواندگی هستند، افزود: از این تعداد ۲۸۷ متقاضی مربوط به شهرستان قزوین، ۱۳۵ متقاضی مربوط به شهرستان البرز، ۴۴ متقاضی در شهرستان آبیک، ۴۲ متقاضی در شهرستان تاکستان، ۳۴ متقاضی در شهرستان بویین‌زهرا و پنج متقاضی شهرستان آوج وجود دارند.

مدیرکل بهزیستی قزوین تصریح کرد: از بین متقاضیان ۲۱ درصد متقاضی فرزند پسر، ۵۶ درصد متقاضی فرزند دختر و برای ۲۳ درصد از متقاضیان جنسیت مطرح نیست.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۱۶۳ متقاضی در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام کرده‌اند و از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴ متقاضی به مجموع متقاضیان اضافه شده است. همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون واگذاری ۶ فرزند به خانواده‌های متقاضی واجد شرایط صورت گرفته است.

دهباشی‌پور بابیان اینکه اولویت اول در فرزندخواندگی بر زوج‌های جوانی است که پنج سال از ازدواج آن‌ها گذشته باشد و ازدواج فعلی خود صاحب فرزند نشده باشند، در اولویت اول پذیرش سرپرستی هستند، اظهار کرد: اولویت دوم بهزیستی برای فرزندخواندگی با زنان و دختران بدون شوهر و اولویت سوم با زوجینی است که خود دارای فرزند هستند.

وی در خصوص شرایط عمومی برای متقاضیان سرپرستی گفت: تابعیت ایرانی، شرایط سنی متقاضی، تقید متقاضی به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم سوءپیشینه کیفری، دارا بودن تمکن مالی عدم محجوریت، دارا بودن سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، عدم اعتیاد به مواد مخدر، مواد روان‌گردان و الکل بخشی از شرایط عمومی برای متقاضیان است.

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: همچنین افراد متقاضی نباید، به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج مبتلا باشند. باید دارای صلاحیت اخلاقی باشند و معتقد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی (مسلمان، زرتشتی، کلیمی، مسیحی) باشند.وی در خصوص شرایط کودکان و نوجوانان برای واگذاری اظهار کرد: فرزندی واجد واگذاری است که امکان شناسایی هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد و یا پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند.

وی ادامه داد: افرادی که سرپرستی آنان به‌موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده شده است در صورتی واگذار می‌شوند که ۲ سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری برای سرپرستی آنان مراجعه نکرده باشند. همچنین اگر کودکی دارای والد است اما هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود می‌تواند به خانواده دیگری واگذار شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بابیان اینکه متقاضیان فرزندخواندگی می‌توانند در سامانه http://adoption.behzisti.net درخواست خود را ثبت کنند، افزود: اقدامات لازم تا زمان تحویل کودک یا نوجوان به متقاضیان سرپرستی شامل ثبت‌نام متقاضیان در سامانه فرزندخواندگی، بررسی مدارک پرونده متقاضیان توسط کارشناس شهرستان، مصاحبه، استعلام از مراکز پزشکی قانونی، تشخیص هویت و روانشناس، دعوت به کمیسیون فرزندخواندگی، معرفی جهت دیدار با فرزند و در نهایت معرفی به دادگاه جهت اخذ حکم موقت است.

کد خبر 63373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد