در رسانه | تربت جام | نارضایتی جانبازان و معلولان از عدم اجرای مناسب‌سازی معابر در تربت جام

صبح توس؛ بیش از ۹۰ درصد ادارات و سازمان‌ها در شهرستان تربت‌جام مناسب سازی استاندارد معابر برای تردد جامعه معلولان و جانبازان را اجرایی نکرده‌اند.

با توجه به اینکه امروزه در همه کشورهای جهان و کشور ما ایران معلولین جسمی – حرکتی و به نوعی بخشی ازجمعیت کشور را تشکیل میدهند و نیازمند استفاده از محیط زیست اطرافشان و تردد در اماکن اجتماعی و تفریحی می‌باشند تا بتوانند احتیاجات روزمره خود را برآورده سازند؛ لذا مناسب سازی سطح عبور و مرور و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف، اصلاح ساختمانی و معماری این شهرها در راه رسیدن به استقلال فردی و اجتماعی آنها کمک بزرگی است.
حمایت از حقوق انسانی وظیفه دولتها در همه جوامع و برای همه شهروندان است
افراد دارای ناتوانی و معلولیت باید حقوق مشابهی برای زندگی همچون دیگر شهروندان داشته باشند و نباید هیچ استثنائی وجود داشته باشد، در شهر سالم باید کلیه شهروندان از حقوق شهروندی برخوردار گردند و محیط شهری باید ارائه دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب پذیر باشد تا این گروه و به فراموشی سپرده نشوند؛ از آنجایی که در جامعه ما تعداد قابل توجهی بعد از جنگ تحمیلی دچار معلولیت و ناتوانی شده اند ضرورت توجه به این امر بیشتر احساس می‌شود. یکی از مهمترین راهکارها در جهت کمک به افراد ناتوان و معلول، بالا بردن سطح خدمات و تسهیلات محیط شهری برای آنان می‌باشد.
اگر از دید یک معلول به محیط شهری بنگریم نکات مثبت بسیار اندکی را در طراحی های فضاهای شهری می‌یابیم که زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کرده است
بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور وجود دارد که معلولین جسمی-حرکتی بیشترین فراوانی را در بین آنها دارند و معلولین ذهنی نیز در رتبه دوم قرار دارند؛ به عبارت دیگر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی- حرکتی تشکیل می‌دهند. جانبازان عزیز جنگ تحمیلی،  معلولان مادر زادی،  ‌معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی بخشی از این افراد را تشکیل می‌دهند؛ علاوه بر اینها سالمندان که امروزه حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند نیز از گروه‌هایی هستند که فعالیت و حضور حداکثری آنها در اجتماع نیازمند ایجاد فضاهای مناسب و دسترس پذیر است؛  مناسب سازی موضوعی چند وجهی است و همکاری‌های فرابخشی وزارت کشور، شهرداری­ها و دهیاری­ها، وزارت صنایع، بنیاد جانبازان، سازمان بهزیستی و … را می‌طلبد.
در پیگیری گزارش حسن ظفری مقدم رئیس اداره بهزیستی تربت‌جام در گفت‌وگو با «صبح توس؛» اظهار کرد: شرایط تردد جانبازان و معلولان مناسب نیست متاسفانه تعداد ۱۴ اداره در تربت‌جام داریم که تا کنون مناسب سازی استاندارد برای تردد جامعه معلولین و جانبازان را اجرا نکرده‌اند و اکثر معابر شهری تربت‌جام برای تردد معلولان جسمی حرکتی و معلولان حسی (بینایی و شنوایی) و جانبازان عزیز مشکلاتی را به همراه دارند.
وی با اشاره به اینکه ارگان‌های دولتی که باید اهمیت بیشتری به تردد معلولان بدهند، گفت: متاسفانه الزامات مناسب‌سازی قانونی حتی در دستگاه‌های دولتی نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
رئیس بهزیستی تربت‌جام اظهار داشت: بخش مهمی از وظیفه مناسب‌سازی به عهده شهرداری‌هاست؛ برابر با ماده ۴ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب ۲۰ اسفند ۱۳۹۶شهرداری‌ها مکلفند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند.
ظفرمقدم خاطر نشان کرد: دستگاههای متولی نه خود به وظایف قانونی خود به صورت کامل در این خصوص عمل کرده و نه پیمانکاران را ملزم به اجرای قانون مصوب مناسب سازی تردد معلولین و جانبازان می‌کنند.
وی در پایان اظهار داشت: مناسب‌سازی یکی از مطالبات به حق افراد دارای معلولیت و جانبازان برای حضور در جامعه و بروز توانایی‌ها و مهم‌تر از همه برای اشتغال و مشارکت در اجتماع است اما آنان عملا از آن محروم هستند؛ امید است مسئولان امر استان و شهرستان در این خصوص تصمیمات صحیح و گام موثری را برای برطرف کردن این مطالبه حق جامعه معلولین و جانبازان بردارند.
معلولیت محدودیت نیست، معلول آمده است تا ثابت کند که می‌تواند جزو بهترین‌ها باشد، گرچه از نظر فیزیکی و با وجود برخی نقص عضوها، محدودیت‌هایی دارد اما با برخورداری از ایمان، اراده راسخ و پولادین و پشتکار می‌توانند به قله‌های افتخار و امید برسد، انسان‌های با باور قوی و امیدوارکننده که با عزمی مثال‌زدنی و وصف‌ناپذیر دوشادوش آحاد جامعه در جهت توسعه و آبادانی کشور و استان نقش‌آفرینی می‌کنند.

کد خبر 63136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد