آغاز طرح آگاهسازی خط ملی اعتیاد در قزوین

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: با توجه به رشد اعتیاد در جامعه و اهمیت پیشگیری از آن، طرح آگاهسازی خط ملی اعتیاد در استان قزوین آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین زهرا غلامرضایی  اظهار کرد: هدف از اجرای طرح آگاهسازی و اطلاع‌رسانی خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ کاهش، پیشگیری و درمان اعتیاد به صورت مشاوره تلفنی است که کارشناسان ذیربط همه روزه از ساعت هشت صبح تا هشت شب بدون گرفتن پیش شماره، آماده پاسخگویی به تمام سوالات شهروندان هستند.

وی عنوان کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص آگاهسازی و معرفی خط ملی اعتیاد در سطح شهرستان قزوین از ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی عضو کمیته فرهنگی و پیشگیری انجام شد و با پیگیری‌های صورت گرفته، اطلاع‌رسانی این طرح همچنان ادامه دارد .

غلامرضایی ادامه داد: طرح خط ملی اعتیاد یک طرح کشوری است اما برای پیشگیری و درمان این معضل در سطح استان نیز برنامه‌های مدونی در دستور کار است و با رویکرد اجتماع محور یکی از برنامه‌های اولویت‌دار بهزیستی در این زمینه است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین، تصریح کرد: طرح پیشگیرانه اجتماع محور رویکردی است که در آن همه فرایند مداخله پیشگیری همچون تعیین مشکل، نیازسنجی، الویت‌بندی، تعیین عوامل خطر و محافظ برنامه راهبردی، تعیین مداخله، پایش و ارزشیابی می‌شود.

وی در ادامه به دادگاه درمان‌مدار اشاره کرد و افزود: ساماندهی و یکپارچگی نظام مدیریت معتادان بی‌سرپناه و متجاهر از طریق اجرای طرح دادگاه درمان‌مدار در استان قزوین به عنوان یک روش درمانی مؤثر در دست اجرا است.

غلامرضایی بیان کرد: در این رویکرد درمانی تأمین فضای عمومی امن و رضایت عمومی جامعه با حفظ کرامت انسانی معتادان متجاهر و فراهم کردن زمینه ارائه خدمات متناسب و استاندارد به معتادان در راستای کاهش آسیب و درمان دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه توانمندی و جامعه‌پذیری از دیگر اهداف سازمان بهزیستی در قبال معتادان است، گفت: اداره کل بهزیستی استان قزوین به منظور اجرای برنامه‌های بازتوانی و حمایت‌های پس از ترخیص اقدام به تأسیس و راه‌اندازی مراکز توانمندسازی، جامعه پذیری و صیانت اجتماعی کرده است.

این مسئول مربوطه بیان کرد: مراکز توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی مرکزی است برای استفاده افرادی که برنامه‌ درمان مواد مخدر و الکل را به اتمام رسانده‌اند و نیاز به مکانی دارند که به صورت شبانه‌روزی در آنجا اقامت کنند.

وی ادامه داد: در این راستا بهزیستی موظف است شرایط ارتقای شغلی معتادان درمان یافته را تا پیدا کردن محل زندگی دائمی و شغل پایدار، فراهم کند. مدت زمان اقامت افراد در مراکز چهار ماه یا  ۱۲۰ روز به صورت رایگان و اقامت شبانه‌روزی است.

غلامرضایی تصریح کرد: در این مدت افراد موظف به ارتقای مهارت‌های شغلی و جستجوی شغل، بازگشت به کار و جستجوی سرپناه یا مسکن و بازگشت به اجتماع علی‌الخصوص خانواده هستند.

کد خبر 63000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد