روزنامه رویداد امروز/ دایره وسیع فعالیت سازمان بهزیستی

رویداد امروز گروه استانها:حسین اسدی راد مدیر کل بهزیستی استان بوشهر به مناسبت هفته بهزیستی با بیان تاریخچه ای مختصر، مجموعه بهزیستی را یکی از دستاوردهای پیشرو و ماحصل انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر به نقل از روزنامه رویداد امروز؛ به طور قطع در هیچ کجای دنیا سازمانی به گستردگی مجموعه بهزیستی که کننده همه این فعالیت ها زیر پرچم دولت باشد، وجود ندارد.

وی در ادامه شکل گیری سازمان بهزیستی را مبتنی بر خدمت به اقشار آسیب دیده و گروه های دارای معلولیت و همچنین پیشگیری از بروز معلولیت ها دانست و افزود: یکی از مؤلفه های ما در انقلاب عزت مندی آحاد جامعه است که این جزء یکی از اصول اولیه ای بود که در بهزیستی به صورت ویژه به آن پرداخته شده است.

ایشان در ادامه با اشاره به وجود سه معاونت تخصصی؛ توانبخشی، معاونت اجتماعی و معاونت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اضافه کرد: بخشی از فعالیتهای بهزیستی، متمرکز بر توانمندسازی افراد دارای معلولیت جسمی است که طی فرآیندی شناسایی و وارد پروسه حمایتی سازمان بهزیستی شده و مبتنی بر میزان معلولیت به آنها خدمات ارائه می شود.

وی ادامه داد: طیف توانمندسازی، طیف گسترده ای است که هدف ما در این راستا به گونه ای است که با استفاده حداکثری از توان های موجود، افراد را برای بازگشت به جامعه و محیط اجتماعی آماده سازیم.

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی عمدتاً به مسائل اجتماعی می پردازد، افزود: این حوزه علاوه بر رصد مسائل اجتماعی، بازتوانی آسیب های اجتماعی و ارائه خدمت و توانمندسازی، خدمات ملموس تر دیگری نیز شامل توسعه اورژانس اجتماعی نیز در دست انجام دارد که به عنوان خط یاری رسان در موضوعات مختلف شامل کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی، ظن به خودکشی و غیره با دارا بودن یک تیم قوی از یک روان شناس، مددکار، تیم حقوقی مبتنی بر ساز و کار سازمان و یک خودرو اختصاصی با خط  123 سریعاً وارد عمل شده و مداخله اجتماعی می کند.

علاوه بر این در حوزه اجتماعی، بحث زنان سرپرست خانوار یا زنان در معرض آسیب و همچنین فرزندان بهزیستی از شیرخوار تا 18 سال را داریم که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند که یا فاقد سرپرست هستند و والد حقیقی ندارند و یا دارای پدر و مادر فاقد وجاهت قانونی هستند. این دسته نیز خدماتشان شامل نگهداری، آموزش، حرفه آموزی و تربیت است تا زمانی که بتوانند مستقل شوند.

حوزه معاونت پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی

وی خاطرنشان کرد: حوزه معاونت پیشگیری در سازمان بهزیستی که از سال 74 با هدف پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی شکل گرفته است، طرح های مختلفی از جمله طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان صفر تا 5 سال و غربالگری شنوایی در دست انجام دارد. به طوری که سال گذشته از بین 34 هزار کودک در سطح استان 1500 کودک مشکوک به اختلالات بینایی به این سازمان معرفی شده است. از دیگر خدمات این سازمان در حوزه پیشگیری، بحث ساماندهی و فعال سازی مراکز درمان اعتیاد در استان است. که خوشبختانه 7 مرکز سرپایی و 16 مرکز اقامتی در سراسر استان فعال است و یک سری مراکز کاهش آسیب نیز داریم که در سال گذشته به 3500 نفر در این مراکز خدمات ارائه شده و یارانه نیز دریافت کرده اند. بجز این موارد، تنها مرجع دولتی صادر کننده مجوز و نظارت بر راه اندازی مراکز مشاوره و روانشناختی در استان ها، اداره بهزیستی است. در استان بوشهر 35 مرکز سلامت روان، مرکز مشاوره عمومی _ تخصصی وجود دارد که طی سال گذشته 13 هزار نفر از مراکز مشاوره، خدمات مشاوره ای دریافت کرده اند.  

بخش دیگر خط مشاوره تلفنی 1480 است که فعال، رایگان و کاملاً محرمانه است و افراد بدون نیاز به معرفی جزئی و شناسنامه ای خود، می توانند در بخش سلامت روان با مشاور در ارتباط قرار گیرند. سال گذشته، در این بخش نیز 13 هزار تماس اتفاق افتاده است.  

معاونت مشارکت ها و مراکز غیر دولتی، مسکن و اشتغال

مدیر کل بهزیستی استان بوشهر در ادامه با تأکید بر توانمندسازی، اشتغال و صاحب مسکن شدن گروههای تحت پوشش این سازمان خاطرنشان کرد: در معاونت مشارکت ها و مراکز غیر دولتی، مسکن و اشتغال یک هدف گذاری اختصاصی صورت گرفته است که آن هم بحث مسکن است. که خود شامل چند بخش است. یکی طرح نهضت ملی مسکن که حدود 750 نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و غیر از دریافت تسهیلات ملی، یک سری تسهیلات هم از کمک های بلاعوض به آنها اعطا شده است.

علاوه بر این در سال جاری 270 واحد مسکن نیز در دست ساخت داریم که تسهیلات متفاوتی به آنها ارائه می شود. این در حالی است که 42 واحد مسکن نیز در دست افتتاح است. لازم به ذکر است در حوزه مسکن یک سری زیرساخت ها مثل برق، آب و گاز و تمام انشعابات به صورت صددرصد رایگان و بر عهده سازمان بهزیستی است.

گام دوم بخشودگی هزینه های ماهیانه شامل تعرفه گاز، برق و آب برای افرادی است که در سامانه ثبت نام کنند و میانگین سقف مصرفی آنها تا مصرف استاندارد باشد، رایگان خواهد بود.

طرح دیگر برای مسکن خانوارهای چند معلولیتی است که به غیر از سایر تسهیلاتی که در اختیار دیگر گروهها قرار می گیرد، می توانند در مناطق روستایی از 150 میلیون تومان بلاعوض و در مناطق شهری تا 200 میلیون تومان بلاعوض برخوردار شوند. این در حالی است که از مجموع 750 نفر چند معلولیتی در استان، تاکنون به  342 مورد آنها تسهیلات مسکن اعطا شده است.

وی در ادامه افزود: از دیگر اقدامات ما در حوزه توانمندسازی، فراهم ساختن زمینه اشتغال است که در این راستا مهمترین اقدام این سازمان، حمایت از کارفرمایانی است که افراد و گروه هدف ما را زیر چتر حمایتی خود قرار می دهند. در بحث بیمه کارفرمایی تا 7 سال سازمان بهزیستی هزینه بیمه گروه هدف را تقبل می کند. علاوه بر این به ازای هر نفر از گروه هدف به کارفرمایان تسهیلات معادل 100 تا  200 میلیون با کمترین بهره اعطا می شود. سقف اعطایی این تسهیلات کارفرمایی 2 میلیارد تومان است. لازم به ذکر است در این راستا تاکنون 1300 فقره اشتغال که معادل 186 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات صورت گرفته است. لازم به ذکر است گروه هدف ما چنانچه مایل به خوداشتغالی باشند نیز می توانند علاوه بر دریافت تسهیلات کم بهره، از بیمه خویش فرمایی استفاده کنند.

بسته های حمایتی و مشارکت های مالی مردمی

بحث دیگر، شناسنامه دار کردن کارآفرینان است که بتوانند از خدمات و بسته های حمایتی، طی سال جاری و سنوات آینده برخوردار شوند. نکته حائز اهمیت؛ بحث منابع مالی محدود سازمان، با این حجم گستردگی خانوار بهزیستی از یک نفره تا 5 نفره است. در همین راستا، لازم به یادآوری است آنچیزی که بیش از منابع مالی محدود بهزیستی به ما کمک می کند مشارکت تخصصی در قالب طرح های مختلف است. از جمله، طرح یاران مشارکتی بهزیستی که هر فرد با هر تخصص می تواند کمک کار ما باشد. به طور مثال یک پزشک با دانش و تخصص خود، و یک هنرمند با تخصص خود می تواند به افراد گروه هدف ما که نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند، خدمات ارائه دهند.

 یک بخش هم مشارکت مالی مردمی است که فعال است شامل خیرین، داوطلبین در پویش های امسال سین سخاوت یا پویش عید تا عید و پویش عید قربان مشارکت های خوبی صورت گرفته است. یک نوع مشارکت هم مشارکت مالی انفرادی است که به طور مثال فردی تقاضا دارد که کمک هزینه دانشجوی معلولی را تا پایان تحصیلاتش به عهده بگیرد، ما نیز طبق نظر خود ایشان این کار را انجام می دهیم.

وی در پایان شماره حساب مشارکت های مردمی  4173034541840346  به جهت مشارکت و همراهی مردمی اعلام نمود و گفت: میزان مشارکت کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی در سه ماه اخیر سه میلیارد و هشتصد میلیون تومان بوده است که از این میزان یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان، از بخش مسئولیتهای اجتماعی صنعت بوده است.

 روزنامه رویداد امروز/ دایره وسیع فعالیت سازمان بهزیستی

کد خبر 62839

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد